Gå til innhold

Duell: Integrert grafikk (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så ille. Men nå syns jeg et HD4600 er kun som en backupl løsning. Min mening da ;)

 

APU prosessorer er ypperlige i bærbare pc er for en mulighet til å kombinere både rå grafikkytelse (så langt det er mulig på en bærbar) med lang batteritid på farten. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten bare si ifra at Intel sin 4770R har ett hakk bedre iGP enn 4770K. Synes det blir feil å sette 4770K opp mot A10-7850K ettersom 4770K ikke har fokus om å ha best iGP-løsning. Synes egentlig dere skulle gjort testen med en 4770R, som har betydelig bedre ytelse når det gjelder spilling. Kan godt peke til anmeldelser som viser at 4770R slår A10-7850K.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver dere 4600 er Intel sin beste grafikkløsning når det er 5200 Iris som yter mye bedre?

 

Iris vs r7:

 

http://wccftech.com/amd-kaveri-apu-a10-7850k-intel-i5-4570r-iris-pro-graphics-showdown/

 

problem er at du ikke får kjøpt den pr dags dato, bare i ferdige systemer som NUC og noen bærbare. Når de blir tilgjengelig for allmennheten blir det noe annet, men de vil da også koste tilsvarende mer enn 4770K som er overpriset i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som fleire seier så er det ikkje lett å finne maskiner med ein R modell.

Av ein eller anna uforståeleg grunn så har Intel reservert dei til ferdigbygde maskiner og dei er difor kun i BGA sokkel. Dvs dei er lodda rett på hovudkortet.

 

På side 8 av denne testen finn ein grafikk ytelse:

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/67021-intel-core-i7-4770r-22nm-haswell/

 

Ser ein på pris/ytelse så er nok AMD sin prosessor betre, då Intel sin kostar ca dobbelt så mykje.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest testene av Iris .. Hvilken er best av Iris og A10-7850K?

 

Total fail å ikkje teste Iris hvis Iris er bedre enn A10-7850K :xmas:

De ligger på nær identisk nivå, men om jeg skal si en av dem er best, så virker det som om 7850K har en marginal ledelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gjøre noen rettferdig sammenligninger med Iris når alle Iris-løsninger er loddet på hovedkortet. Sannsynligvis mye på grunn av at de har dedikert 128 MB grafikkminne på hovedkortet.

 

Skulle jeg flisespikket litt ville jeg helst sett en sammenligning mellom prosessorer til samme pris. AMD A10-7850K koster fra 1290 kr. Intels nærmeste konkurrent i pris er firekjerneren i5-4430 fra 1399 kr som har omtrent samme grafikkløsning (HD 4600) og en TDP (84W) som ligger forholdsvis nært AMD sin (95W). Den har riktignok ingen "K" overklokking men, det er så nært jeg kommer en ok sammenligning.

Lenke til kommentar

Ja, det hadde jo ikke vært feil å teste. Selv om dette er worst case scenario for mantle, og kunne nok i verste fall slått motsatt vei.

 

Mantle sitt fokus er lavere prosessorflaskehals, og fungerer følgelig best ved svært kraftige skjermkortoppsett (gjerne et eller flere 290/290x) kombinert med en relativt svak prosessor. I dette tilfellet her har vi en grei CPU parret med en svært svak GPU (sett i forhold til hva AMD har å by på).

 

Altså så langt unna en prosessorflaskehals som du kommer. Og derfor tror jeg ikke Mantle ville vært noe særlig å satse på her.

Lenke til kommentar

...

 

Skulle jeg flisespikket litt ville jeg helst sett en sammenligning mellom prosessorer til samme pris. AMD A10-7850K koster fra 1290 kr. Intels nærmeste konkurrent i pris er firekjerneren i5-4430 fra 1399 kr som har omtrent samme grafikkløsning (HD 4600) og en TDP (84W) som ligger forholdsvis nært AMD sin (95W). Den har riktignok ingen "K" overklokking men, det er så nært jeg kommer en ok sammenligning.

 

Her kommer fort minnepriser inn også. I testen til hardware.no har de brukt minne som kjører på 2133 MHz, som fort koster litt mer enn "standard" 1600 MHz minne. Jeg mener ganske bestemt at Intels IGP ikke vil yte nevneverdig dårligere om minnet kjører på 1600 MHz, men det vil definitivt AMDs IGP.

Lenke til kommentar

2133 MHz minne koster omtrent det samme som 1333 og 1600 MHz nå for tida. Selv 2400 MHz koster nesten det samme (under 20% mer enn 1333 MHz). Det er først fra 2600 MHz og opp det begynner å bli nevneverdig dyrere.

 

GPU er generelt veldig avhengig av minnebåndbredde og det er neppe noe Intel klarer å snike seg unna.

 

Minnebånbredde er nok en viktig årsak til at Iris 5200 med sitt dedikerte minne yter bedre enn HD 4600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...