Gå til innhold

Her blir hun ranet mens hun spiller Dota 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer informativ reddittråd enn den dere linka, selv om den var først ute. http://www.reddit.com/r/DotA2/comments/27oxcs/update_to_sunsfan_and_sajedene_situation/

 

Også facebook innleggene dems fra idag:

Sajedene: https://www.facebook.com/sajedene/posts/517413101693275

SUNSfan(samboern): https://www.facebook.com/SUNSfanTV/posts/306511036184168

 

SUNSfan er forøvrig en av de som driver den største YouTube kanalen relatert til Dota2, DotaCinema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer informativ reddittråd enn den dere linka, selv om den var først ute. http://www.reddit.com/r/DotA2/comments/27oxcs/update_to_sunsfan_and_sajedene_situation/

 

Også facebook innleggene dems fra idag:

Sajedene: https://www.facebook.com/sajedene/posts/517413101693275

SUNSfan(samboern): https://www.facebook.com/SUNSfanTV/posts/306511036184168

 

SUNSfan er forøvrig en av de som driver den største YouTube kanalen relatert til Dota2, DotaCinema.

 

Takk for lenkene.

 

Så på dette live, var ganske merkelig å se i grunn... Det er bra det gikk fint, og at de fikk varslet politiet.

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar

Jeg tviler litt på at norsk politi hadde hatt like høy kompetanse til å løse ting så raskt.

 

Du tviler på at norsk politi hadde klart å pågripe gjerningsmannen i boligen etter å ha fått melding om ranet? Hva er det som kreves av spesiell kompetanse for å rykke ut og pågripe en gjerningsmann som fortsatt er der?

 

Det vel også umulig for deg å forestille deg at politiet allerede har pågrepet flere for gullsmedranet i Oslo sentrum for ikke så lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at norsk politi innhar kompetansen til å pågripe noen. Men, det som skjer før de bestemmer seg for jobben, det er det jeg har i tankene. At nordmenn er noen surrehoder.

 

F.eks. så skal politiet også forstå litt av det tekniske, dersom ingen hadde rapportert inn hvem det var som ble overfalt. Der tror jeg politiet i mange land ville hatt problemer. Men, jeg tror amerikansk politi ville hatt bedre ressurser til å løse én så utfordrende oppgave.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare tenk på hvordan politiet håndterte 22. Juli. Hvis det norske politiet hadde fått melding om denne gisselsitiuasjonen, og at ranerne hadde våpen, så er jeg sikker på at det hadde tatt mye lengre tid for dem enn det amerikanske politiet å løse dette. Det norske politiet er ikke trent for slike oppgaver, det er det f.eks Beredskapstroppen som er... Og det tar jammen tid før de reagerer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at norsk politi innhar kompetansen til å pågripe noen. Men, det som skjer før de bestemmer seg for jobben, det er det jeg har i tankene. At nordmenn er noen surrehoder.

 

F.eks. så skal politiet også forstå litt av det tekniske, dersom ingen hadde rapportert inn hvem det var som ble overfalt. Der tror jeg politiet i mange land ville hatt problemer. Men, jeg tror amerikansk politi ville hatt bedre ressurser til å løse én så utfordrende oppgave.

 

Her virker det som det er mer synsing og tro enn noe annet. I denne saken var det snakk om en konkret melding om et pågående innbrudd/utpressing. Det var ikke snakk om noe teknisk man måtte forstå. Amerikansk politi fikk det servert på sølvfat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tenk på hvordan politiet håndterte 22. Juli. Hvis det norske politiet hadde fått melding om denne gisselsitiuasjonen, og at ranerne hadde våpen, så er jeg sikker på at det hadde tatt mye lengre tid for dem enn det amerikanske politiet å løse dette. Det norske politiet er ikke trent for slike oppgaver, det er det f.eks Beredskapstroppen som er... Og det tar jammen tid før de reagerer...

 

Nå har norsk politi løst mange alvorlige saker der våpen har vært involvert, og de gjennomfører væpnede oppdrag daglig. Jeg kan ikke se at du har noen dekning for det du skriver i det hele tatt.

 

Beredskapstroppen er i verdenstoppen blant spesialavdelinger, og reagerer raskt. Da de finn anmodning om bistand på Utøya var de allerede på vei fordi de bestemte seg for å rykke ut allerede da de hørte om skyting der. Det som hindret dem var blant annet sviktende kommunikasjon med det lokale politiet (de brukte f.eks. ulike sambandssystemer).

 

22. juli var en helt ekstraordinær situasjon som man aldri har sett maken til i Norge før. At ressurser og kommunikasjonsproblemer skapte problemer den dagen betyr ikke at den dagen er relevant for en såpass enkel sak som den som omtales her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler ikke på at norsk politi innhar kompetansen til å pågripe noen. Men, det som skjer før de bestemmer seg for jobben, det er det jeg har i tankene. At nordmenn er noen surrehoder.

 

F.eks. så skal politiet også forstå litt av det tekniske, dersom ingen hadde rapportert inn hvem det var som ble overfalt. Der tror jeg politiet i mange land ville hatt problemer. Men, jeg tror amerikansk politi ville hatt bedre ressurser til å løse én så utfordrende oppgave.

 

Her virker det som det er mer synsing og tro enn noe annet. I denne saken var det snakk om en konkret melding om et pågående innbrudd/utpressing. Det var ikke snakk om noe teknisk man måtte forstå. Amerikansk politi fikk det servert på sølvfat.

 

 

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det norske politiet ofte er ganske håpløse når det kommer til handling og pågripelse. Vi leser stadig om ofre som holder igjen gjerningsmenn (blokkerer dem med traktor osv har vi lest om), bare for å måtte vente to timer på politiet og det ender med at ofret får kjeft. Jeg kjenner personlig til to tilfeller av innbrudd i bolig, hvor gjerningsmennene ble filmet, men allikevel gikk fri. Jeg har selv hatt flere tilfeller av innbrudd i båt, og politiet bare hånflirer av anmeldelsen og henlegger saken før takstmannen rekker å komme på plass. Politiet i Norge er desverre under par, og dette er vel ingen nyhet? Man kan selvsagt skylde på at det er store områder å dekke i Norge, og bemanningen er noe tynn kanskje (dyrt å drive all virksomhet her til lands), men jeg tror et stort problem er byråkratiet og handlingsvegring.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tviler ikke på at norsk politi innhar kompetansen til å pågripe noen. Men, det som skjer før de bestemmer seg for jobben, det er det jeg har i tankene. At nordmenn er noen surrehoder.

 

F.eks. så skal politiet også forstå litt av det tekniske, dersom ingen hadde rapportert inn hvem det var som ble overfalt. Der tror jeg politiet i mange land ville hatt problemer. Men, jeg tror amerikansk politi ville hatt bedre ressurser til å løse én så utfordrende oppgave.

 

Her virker det som det er mer synsing og tro enn noe annet. I denne saken var det snakk om en konkret melding om et pågående innbrudd/utpressing. Det var ikke snakk om noe teknisk man måtte forstå. Amerikansk politi fikk det servert på sølvfat.

 

 

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det norske politiet ofte er ganske håpløse når det kommer til handling og pågripelse. Vi leser stadig om ofre som holder igjen gjerningsmenn (blokkerer dem med traktor osv har vi lest om), bare for å måtte vente to timer på politiet og det ender med at ofret får kjeft. Jeg kjenner personlig til to tilfeller av innbrudd i bolig, hvor gjerningsmennene ble filmet, men allikevel gikk fri. Jeg har selv hatt flere tilfeller av innbrudd i båt, og politiet bare håndflirer av anmeldelsen og henlegger saken før takstmannen rekker å komme på plass. Politiet i Norge er desverre under par, og dette er vel ingen nyhet? Man kan selvsagt skylde på at det er store områder å dekke i Norge, og bemaninngen er noe tynn kanskje (dyrt å drive all virksomhet her til lands), men jeg tror et stort problem er byråkratiet og handlingsverging.

 

Politiet i Norge griper inn i alvorlige situasjoner og pågriper mennesker hver eneste dag. Å påstå at de er håpløse når det kommer til noe de gjør hele tiden er ganske merkelig. Å påstå at de har handlingsvegring fordi de ikke øyeblikkelig rykker ut til trivielle hendelser når de samtidig tar seg av svært omfattende og alvorlige saker er også merkelig for å si det mildt. Enten har du virkelig ingen anelse om hva politiet driver med, eller så uttaler du deg mot bedre vitende.

 

At politiet ikke har ressurser til å følge opp alle anmeldelser sier seg selv. Dette gjelder også i andre land, noe som er helt naturlig siden politiet som regel ikke har uendelig med ressurser. Du har visst et rosenrødt bilde av utlandet og et beksvart bilde av Norge. Det kommer nok av at du egentlig ikke sitter med så mye kunnskap om situasjonen noen av stedene.

 

Det må også legges til at politiet aldri har vært ment å kunne slå ned på absolutt alle lovbrudd som skjer. Hvis politiet var så omfattende at de kunne slå ned på absolutt alt som skjedde hadde man opplevd politiet som svært inngripende og påtrengende.

 

Til slutt er det slik at politiet har mange oppgaver og det er ofte mange oppdrag på en gang. Å kreve at de slipper alt de har i hendene for å følge opp noe såpass trivielt som et innbrudd i en båt fremstår som lite reflektert. Det kan lønne seg å tenke lenger enn nesetippen rekker.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Det blir nok upresist av meg å si "Politiet" fordi det er ikke bare politimannen jeg snakker om her. Det er hele rettsapparatet, lovverket og fengselssystemet. Hvis du skal prøve å fortelle meg at Norge ikke har blitt en fristad for forbrytere, så tror jeg det er du som må "tenke lenger enn nesetippen".

 

Og jeg vet ikke hva som går under kategorien "alvorlig situasjon" for deg ... Jeg kan gjerne liste opp eksempler av rusede mennesker som tar seg inn i random hjem, hvor blodet til slutt flyter, politiet er kontaktet men kommer etter flere timer. Og eksemplet med båt var ikke et tilfelle. Jeg vet jo at dette ikke er spesielt viktig i det store og hele, men når det står flere mannfolk og tar bilder av båtene i båthavna og bedriver bestillingstyveri basert på dette hver forbanna sommer, så blir jeg jo overrasket over at politiet skal le og si ironisk "Ja dette gjør vi mye med..". Jeg har så mange ugreie inntrykk av politiet at jeg rett og slett har mistet troen på dem. Jeg baserer meg iallfall ikke på hjelp fra dem hvis det skjer noe mot meg og mine.

 

Vi kunne diskutert dette i evigheter, du har ditt inntrykk og dine meninger. Jeg har mine. Og så er jeg ferdig med dette.

 

Flott at det ordnet seg for menneskene denne saken gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er ikke noe fristed for forbrytere i større grad enn andre land. Det er naivt å tro at politiet skal ha mulighet til å ta seg av absolutt alt. Videre er det fortsatt pussig å påstå at politiet er håpløse når det kommer til å handle basert på at de ikke rykker ut til alle tilfeller av triviell karakter. De rykker jo ut når det er snakk om alvorlige saker.

 

Hvis noen tar seg inn i andres hjem og skader dem vil jeg tro at politiet rykker ut ganske raskt. Jeg merker meg jo at du ikke kommer med noen konkrete eksempler på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare tenk på hvordan politiet håndterte 22. Juli. Hvis det norske politiet hadde fått melding om denne gisselsitiuasjonen, og at ranerne hadde våpen, så er jeg sikker på at det hadde tatt mye lengre tid for dem enn det amerikanske politiet å løse dette. Det norske politiet er ikke trent for slike oppgaver, det er det f.eks Beredskapstroppen som er... Og det tar jammen tid før de reagerer...

 

Nå har norsk politi løst mange alvorlige saker der våpen har vært involvert, og de gjennomfører væpnede oppdrag daglig. Jeg kan ikke se at du har noen dekning for det du skriver i det hele tatt.

 

Beredskapstroppen er i verdenstoppen blant spesialavdelinger, og reagerer raskt. Da de finn anmodning om bistand på Utøya var de allerede på vei fordi de bestemte seg for å rykke ut allerede da de hørte om skyting der. Det som hindret dem var blant annet sviktende kommunikasjon med det lokale politiet (de brukte f.eks. ulike sambandssystemer).

 

22. juli var en helt ekstraordinær situasjon som man aldri har sett maken til i Norge før. At ressurser og kommunikasjonsproblemer skapte problemer den dagen betyr ikke at den dagen er relevant for en såpass enkel sak som den som omtales her.

 

 

Saken hadde ikke vært enkel dersom de måtte "dekode det tekniske" og samtidig hatt en forventning på seg om å måtte agere raskt. Og, jeg kan lese og ser at de fikk det på et sølvfat denne gangen. Men, det er ikke det jeg peker på, heller hva hvis de måtte faktisk "dekode det tekniske - OGSÅ lynkjappt - før liv gikk tapt eller andre grusomme ting som vold, tortur etc.."

 

Dessuten er ikke utøya noe selvstendig eksempel på at ting går galt hos politiet. Det er et stjerneeksempel, men ikke en isolert hendelse der folk oppfører seg som sullekopper.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

...

 

Det blir nok upresist av meg å si "Politiet" fordi det er ikke bare politimannen jeg snakker om her. Det er hele rettsapparatet, lovverket og fengselssystemet. Hvis du skal prøve å fortelle meg at Norge ikke har blitt en fristad for forbrytere, så tror jeg det er du som må "tenke lenger enn nesetippen".

 

Og jeg vet ikke hva som går under kategorien "alvorlig situasjon" for deg ... Jeg kan gjerne liste opp eksempler av rusede mennesker som tar seg inn i random hjem, hvor blodet til slutt flyter, politiet er kontaktet men kommer etter flere timer. Og eksemplet med båt var ikke et tilfelle. Jeg vet jo at dette ikke er spesielt viktig i det store og hele, men når det står flere mannfolk og tar bilder av båtene i båthavna og bedriver bestillingstyveri basert på dette hver forbanna sommer, så blir jeg jo overrasket over at politiet skal le og si ironisk "Ja dette gjør vi mye med..". Jeg har så mange ugreie inntrykk av politiet at jeg rett og slett har mistet troen på dem. Jeg baserer meg iallfall ikke på hjelp fra dem hvis det skjer noe mot meg og mine.

 

Vi kunne diskutert dette i evigheter, du har ditt inntrykk og dine meninger. Jeg har mine. Og så er jeg ferdig med dette.

 

Flott at det ordnet seg for menneskene denne saken gjelder.

 

 

 

Jeg har fått høre en vitnefortelling fra et offer for blind vold en gang. Han ble kastet ut fra nattklubben, fordi de tolket ham som overstadig beruset. Politiet tolket ham på lik måte, og han ble behandlet deretter, altså dårlig.

 

Sannheten i saken var at byens værste bølle som hadde et rykte å leve opp til, hadde sparket livskiten ut av ham på nattklubbens toalett. Det var to bøller, hvor den ene holdt mens den andre kunne sparke. Han overlevde, men fikk store problemer å fungere i vanlig arbeide etterpå. Han sa han gikk i 3 uker hjemme i eplehagen til foreldrene, og ikke visste hvor han var, så mye hodespark hadde han mottatt.

 

Politiet fikk ham ikke på legevakten. Politiet hjalp ham heller ikke hjem. De satte han i en taxi, altså ga i fra seg problemet til en ny person som ikke visste forhistorien til hvorfor han så slik ut når han mottok ham. En person som nok også trodde at alt var ganske greit og at han bare var beruset. Ganske ille med andre ord.

 

Også har man syke personligheter innad i politiet også. Ihvertfall kan det virke sånn, eller så har det skjedd en GROV feilberegning i denne saken: http://no.wikipedia.org/wiki/Eugene_Ejike_Obiora

 

Politivold heter fenomenet.

 

Politivold.

Lenke til kommentar

 

Nå har norsk politi løst mange alvorlige saker der våpen har vært involvert, og de gjennomfører væpnede oppdrag daglig. Jeg kan ikke se at du har noen dekning for det du skriver i det hele tatt.

 

 

Beredskapstroppen er i verdenstoppen blant spesialavdelinger, og reagerer raskt. Da de finn anmodning om bistand på Utøya var de allerede på vei fordi de bestemte seg for å rykke ut allerede da de hørte om skyting der. Det som hindret dem var blant annet sviktende kommunikasjon med det lokale politiet (de brukte f.eks. ulike sambandssystemer).

 

22. juli var en helt ekstraordinær situasjon som man aldri har sett maken til i Norge før. At ressurser og kommunikasjonsproblemer skapte problemer den dagen betyr ikke at den dagen er relevant for en såpass enkel sak som den som omtales her.

 

 

Saken hadde ikke vært enkel dersom de måtte "dekode det tekniske" og samtidig hatt en forventning på seg om å måtte agere raskt. Og, jeg kan lese og ser at de fikk det på et sølvfat denne gangen. Men, det er ikke det jeg peker på, heller hva hvis de måtte faktisk "dekode det tekniske - OGSÅ lynkjappt - før liv gikk tapt eller andre grusomme ting som vold, tortur etc.."

 

Dessuten er ikke utøya noe selvstendig eksempel på at ting går galt hos politiet. Det er et stjerneeksempel, men ikke en isolert hendelse der folk oppfører seg som sullekopper.

 

Utøya er et ekstremt eksempel der mange ulike ting bidro til feilvurderinger. Det vil alltid gjøres feil i ulike situasjoner fordi det tross alt er mennesker det er snakk om, men ved Utøya-aksjonen hadde man ytterligere problemer på grunn av f.eks. utstyr og sambandsforhold. Situasjonen på Utøya er ikke representativ for mer "dagligdagse" hendelser, f.eks. gullsmedranet i Oslo sentrum nylig der politiet har gjort en svært god jobb og allerede har arrestert flere mistenkte etter godt politiarbeid.

 

Når det gjelder hva norsk politi ville ha gjort i saken tråden handler om dersom det var mer teknisk komplekst så blir det ren spekulasjon. Norge har jo sterke fagmiljøer innenfor IT i politiet, og de løser mange komplekse saker der teknologi er involvert. Å konkludere med det ene eller det andre utfallet blir litt for dumt. Du vet ikke hva politiet i Norge hadde foretatt seg i en slik sak. Man vet derimot at norsk politi har løst mange teknisk kompliserte saker gjennom årene.

Lenke til kommentar

Jeg har fått høre en vitnefortelling fra et offer for blind vold en gang. Han ble kastet ut fra nattklubben, fordi de tolket ham som overstadig beruset. Politiet tolket ham på lik måte, og han ble behandlet deretter, altså dårlig.

 

Sannheten i saken var at byens værste bølle som hadde et rykte å leve opp til, hadde sparket livskiten ut av ham på nattklubbens toalett. Det var to bøller, hvor den ene holdt mens den andre kunne sparke. Han overlevde, men fikk store problemer å fungere i vanlig arbeide etterpå. Han sa han gikk i 3 uker hjemme i eplehagen til foreldrene, og ikke visste hvor han var, så mye hodespark hadde han mottatt.
Politiet fikk ham ikke på legevakten. Politiet hjalp ham heller ikke hjem. De satte han i en taxi, altså ga i fra seg problemet til en ny person som ikke visste forhistorien til hvorfor han så slik ut når han mottok ham. En person som nok også trodde at alt var ganske greit og at han bare var beruset. Ganske ille med andre ord.

 

Dette er egentlig ikke relevant for innlegget du svarer på, da påstanden var at politiet ikke rykker ut til alvorlige handlinger. Det du derimot kommer med en ubekreftet anekdote på er at politiet faktisk var på stedet, men at de foretok en vurdering som viste seg å være feilaktig. Da bør man naturligvis merke seg at det ikke bare var politiet som kom til en slik konklusjon, men også andre edru personer som har erfaring med fyll og bråk.

 

Feilvurderinger må man regne med at kan skje. Politifolk har ikke medisinsk utdannelse, og selv de som faktisk har det vil kunne gjøre feil. Se bare på ambulansesaken der Ali Farah ble vurdert av både ambulansepersonell, legevakt og sykehus til bare å være lettere skadd, men så viste det seg at han hadde hjerneblødning.

 

Uansett er ikke anekdoten din relevant for det vi diskuterte, som nevnt.

 

Også har man syke personligheter innad i politiet også. Ihvertfall kan det virke sånn, eller så har det skjedd en GROV feilberegning i denne saken: http://no.wikipedia.org/wiki/Eugene_Ejike_Obiora

 

Dette kan jeg heller ikke se er relevant for innlegget du svarer på eller tråden som helhet. Er det noen spesiell grunn til at du henger deg på et tilsynelatende tilfeldig innlegg for å komme med ting som ikke har noen relevans?

 

Det bør uansett nevnes at i Obiora-saken måtte det flere politibetjenter til for å få kontroll på Obiora, som skal ha vært både ruset og voldsom og en direkte fare for andre på stedet. Betjentene brukte teknikker de var lært opp til å bruke, men som det viste seg var mer risikable enn man var klar over.

 

Etter Obiora-saken kom det nye retningslinjer for bruk av disse teknikkene, men du kan ikke klandre betjentene som måtte få kontroll over en stor, rasende, voldsom og ruset person for at de brukte godkjente teknikker for å oppnå dette målet.

 

 

Heldigvis er ikke dette fenomenet særlig utbredt i Norge. Du vil dessverre aldri oppnå en situasjon der det aldri skjer overtramp (innenfor enhver yrkesgruppe vil det alltid være et lite mindretall som gjør noe de ikke skal), men særlig siden politiutdannelsen ble høyskole har det blitt gjort mye for å motarbeide overtramp fra politiets side.

 

Men igjen, politivold er heldigvis lite utbredt her i landet. Dessuten er det ikke akkurat relevant for resten av det som er skrevet i tråden så langt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Nå har norsk politi løst mange alvorlige saker der våpen har vært involvert, og de gjennomfører væpnede oppdrag daglig. Jeg kan ikke se at du har noen dekning for det du skriver i det hele tatt.

 

 

Beredskapstroppen er i verdenstoppen blant spesialavdelinger, og reagerer raskt. Da de finn anmodning om bistand på Utøya var de allerede på vei fordi de bestemte seg for å rykke ut allerede da de hørte om skyting der. Det som hindret dem var blant annet sviktende kommunikasjon med det lokale politiet (de brukte f.eks. ulike sambandssystemer).

 

22. juli var en helt ekstraordinær situasjon som man aldri har sett maken til i Norge før. At ressurser og kommunikasjonsproblemer skapte problemer den dagen betyr ikke at den dagen er relevant for en såpass enkel sak som den som omtales her.

 

 

Saken hadde ikke vært enkel dersom de måtte "dekode det tekniske" og samtidig hatt en forventning på seg om å måtte agere raskt. Og, jeg kan lese og ser at de fikk det på et sølvfat denne gangen. Men, det er ikke det jeg peker på, heller hva hvis de måtte faktisk "dekode det tekniske - OGSÅ lynkjappt - før liv gikk tapt eller andre grusomme ting som vold, tortur etc.."

 

Dessuten er ikke utøya noe selvstendig eksempel på at ting går galt hos politiet. Det er et stjerneeksempel, men ikke en isolert hendelse der folk oppfører seg som sullekopper.

 

Utøya er et ekstremt eksempel der mange ulike ting bidro til feilvurderinger. Det vil alltid gjøres feil i ulike situasjoner fordi det tross alt er mennesker det er snakk om, men ved Utøya-aksjonen hadde man ytterligere problemer på grunn av f.eks. utstyr og sambandsforhold. Situasjonen på Utøya er ikke representativ for mer "dagligdagse" hendelser, f.eks. gullsmedranet i Oslo sentrum nylig der politiet har gjort en svært god jobb og allerede har arrestert flere mistenkte etter godt politiarbeid.

 

Når det gjelder hva norsk politi ville ha gjort i saken tråden handler om dersom det var mer teknisk komplekst så blir det ren spekulasjon. Norge har jo sterke fagmiljøer innenfor IT i politiet, og de løser mange komplekse saker der teknologi er involvert. Å konkludere med det ene eller det andre utfallet blir litt for dumt. Du vet ikke hva politiet i Norge hadde foretatt seg i en slik sak. Man vet derimot at norsk politi har løst mange teknisk kompliserte saker gjennom årene.

 

 

Om de har sterke fagmiljøer innenfor IT er ikke ensbetydende med at disse fagmiljøene er tilgjengelige, la oss si kl 2 om natten/morgenen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har fått høre en vitnefortelling fra et offer for blind vold en gang. Han ble kastet ut fra nattklubben, fordi de tolket ham som overstadig beruset. Politiet tolket ham på lik måte, og han ble behandlet deretter, altså dårlig.

 

Sannheten i saken var at byens værste bølle som hadde et rykte å leve opp til, hadde sparket livskiten ut av ham på nattklubbens toalett. Det var to bøller, hvor den ene holdt mens den andre kunne sparke. Han overlevde, men fikk store problemer å fungere i vanlig arbeide etterpå. Han sa han gikk i 3 uker hjemme i eplehagen til foreldrene, og ikke visste hvor han var, så mye hodespark hadde han mottatt.
Politiet fikk ham ikke på legevakten. Politiet hjalp ham heller ikke hjem. De satte han i en taxi, altså ga i fra seg problemet til en ny person som ikke visste forhistorien til hvorfor han så slik ut når han mottok ham. En person som nok også trodde at alt var ganske greit og at han bare var beruset. Ganske ille med andre ord.

 

Dette er egentlig ikke relevant for innlegget du svarer på, da påstanden var at politiet ikke rykker ut til alvorlige handlinger. Det du derimot kommer med en ubekreftet anekdote på er at politiet faktisk var på stedet, men at de foretok en vurdering som viste seg å være feilaktig. Da bør man naturligvis merke seg at det ikke bare var politiet som kom til en slik konklusjon, men også andre edru personer som har erfaring med fyll og bråk.

 

Feilvurderinger må man regne med at kan skje. Politifolk har ikke medisinsk utdannelse, og selv de som faktisk har det vil kunne gjøre feil. Se bare på ambulansesaken der Ali Farah ble vurdert av både ambulansepersonell, legevakt og sykehus til bare å være lettere skadd, men så viste det seg at han hadde hjerneblødning.

 

Uansett er ikke anekdoten din relevant for det vi diskuterte, som nevnt.

 

 

 

Si det samme svadaet til offeret som fikk denne slette og feilbedømmelsen fra politiets side. Han kommer til å elske deg for det! Og det er ikke løsaktig snakk jeg kommer med, men en faktisk hendelse som er fortalt fra offeret direkte til meg uten noe via-via fordreininger av originalhistorien.

 

Klart jeg må jo stole på vedkommende som forteller meg dette og er fastlåst i en attføringsbedrift store deler av sitt voksne liv til luselønn. Han måtte flytte også - av redsel for å bli oppsøkt av bøllene. Da de ikke likte særlig at han anmeldte dem for den blinde volden.

 

Ofre har gjerne ikke noen rettslig beskyttelse å ty til om de står fram etter slike sykelige blind-voldssaker, etter at de har anmeldt det. Det er vel helst Stortingspolitikere som får døgnbemannet politibeskyttelse ved behov, og knappt nok de, uten at det er særlige forhold som tilsier at de skal få det for en kort periode - som følge av trussler eller liknende.

 

________

 

Det siste jeg leste om i avisen var at domstolen tilnærmet hadde frikjent gjerningsmenn som hadde utilbørlig drept hennes kjæreste ved uprovosert vold. Han var en lovlydig mann, som måtte bøte med livet. PGA bråk fra et par idioter. Så går de fri, hva er det slags rettsbeskyttelse?

 

Blind vold er en uting i samfunnet, som det omtrent ikke blir gitt straff for - ihvertfall svært svært milde straffer som utdeles for det.

 

Det er spinnhakkendes galt! De skulle vært dømt for den uprovoserte volden som om det var et mord (altså den milde domsvarianten).

Endret av G
Lenke til kommentar

Om de har sterke fagmiljøer innenfor IT er ikke ensbetydende med at disse fagmiljøene er tilgjengelige, la oss si kl 2 om natten/morgenen.

 

Det vil jeg tro at du vet heller lite om.

 

Si det samme svadaet til offeret som fikk denne slette og feilbedømmelsen fra politiets side. Han kommer til å elske deg for det! Og det er ikke løsaktig snakk jeg kommer med, men en faktisk hendelse som er fortalt fra offeret direkte til meg uten noe via-via fordreininger av originalhistorien.

Det er jo interessant å merke seg at du ikke egentlig svarer direkte på det jeg skriver.
Jeg har ikke sagt noe om at dette gjør saken noe bedre for det påståtte offeret i anekdoten din, men jeg påpeker for det første at den ubekreftede anekdoten din ikke er relevant for temaet som ble diskutert, og for det andre at mennesker alltid vil kunne gjøre feil.
Politiet sitter tross alt ikke akuttmedisinsk ekspertise, og som Farah-saken illustrerer kan selv godt kompetente fagpersoner innenfor medisin ta feil. Husk at også Farah ble ansett for å være ruset og en ordensforstyrrelse.
I din ubekreftede anekdote var det dessuten ikke bare politiet som vurderte ham til å være ruset og ikke skadet. Flere andre edru personer konkluderte tydeligvis med det samme.

Ofre har gjerne ikke noen rettslig beskyttelse å ty til om de står fram etter slike sykelige blind-voldssaker, etter at de har anmeldt det.

Det kan godt være, men nok en gang hopper du til et helt annet tema. Jeg har ikke skrevet noe om hvorvidt ofre har rettslig beskyttelse eller ikke.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...