Gå til innhold

Canon lanserer egen nettskytjeneste for fotografer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter med å se nytten av eksterne "sky"-tjenester videre framover. Så langt har DropBox og GoogleDrive blitt benyttet innenfor gratiskvoten, MEN nå som jeg kan lage min egen "sky" på 3TB for en billig penge....og har 100/100MBit fiber på desken... :hmm:

post-226353-0-46106400-1402387133_thumb.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som er litt dumt er kopirettighetene du godtar, men det har nok blitt sånn med omtrent alle nettlagringstjenester.

 

 

Canon will only use your Materials for the purpose of providing you with the irista Services. To do this, you grant Canon and those we may work with a free, non-exclusive, worldwide, sub-licensable right to do everything necessary to provide the irista Services, including (without limitation) to use, publish, reproduce, host and store your Materials (the "Licence"). The Licence continues for as long as you use the irista Services. The Licence comes to an end in respect of any particular Materials when you delete them from the Website, and in respect of all of your Materials when you close your account. In case if you have shared you content with other users through a third party website the rights of use of that content will be regulated by the third-party Ts and Cs. By uploading your Material to the Website, you are warranting that you have the right to grant Canon the Licence described above. If you are not in a position to grant the Licence to Canon, you must not upload the Material to the Website.

Lenke til kommentar

Sliter med å se nytten av eksterne "sky"-tjenester videre framover. Så langt har DropBox og GoogleDrive blitt benyttet innenfor gratiskvoten, MEN nå som jeg kan lage min egen "sky" på 3TB for en billig penge....og har 100/100MBit fiber på desken... :hmm:

"Off-site backup". Hva gjør du hvis huset brenner ned, det blir stor vannskade eller lignende? Eller for den del større harddisk-problemer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sliter med å se nytten av eksterne "sky"-tjenester videre framover. Så langt har DropBox og GoogleDrive blitt benyttet innenfor gratiskvoten, MEN nå som jeg kan lage min egen "sky" på 3TB for en billig penge....og har 100/100MBit fiber på desken... :hmm:

"Off-site backup". Hva gjør du hvis huset brenner ned, det blir stor vannskade eller lignende? Eller for den del større harddisk-problemer?

 

 

Ok....2 stk. MyCloud, 1 på kontoret.....og 1 hjemme ;)

Med driftssikkerheten på disker i dag....er nok nevnte oppgradert lenge før eventuelle "feil" dukker opp. I tillegg kobles eksisterende 4TB eksterne disker til USB3 inngangen på NAS slik at NAS tar backup av arbeidsdiskene...."sikkert nok" for et par år framover :hmm:

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

 

Sliter med å se nytten av eksterne "sky"-tjenester videre framover. Så langt har DropBox og GoogleDrive blitt benyttet innenfor gratiskvoten, MEN nå som jeg kan lage min egen "sky" på 3TB for en billig penge....og har 100/100MBit fiber på desken... :hmm:

"Off-site backup". Hva gjør du hvis huset brenner ned, det blir stor vannskade eller lignende? Eller for den del større harddisk-problemer?

 

 

Ok....2 stk. MyCloud, 1 på kontoret.....og 1 hjemme ;)

Med driftssikkerheten på disker i dag....er nok nevnte oppgradert lenge før eventuelle "feil" dukker opp. I tillegg kobles eksisterende 4TB eksterne disker til USB3 inngangen på NAS slik at NAS tar backup av arbeidsdiskene...."sikkert nok" for et par år framover :hmm:

 

Jeg går utifra at du har ekstern strømkilde som backup så ikke hele herligheten slår seg av hvis du får en liten strømstans i nabolaget og du skal laste bilder fra ferien du er på i langvekkibortistan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off-site lagring = Skaff en ekstern HD som er stor nok, evt ett par stk. Lagre den ene hos noen du kjenner (mor/far, eller andre) evt/og i en bankboks eller slikt. Alt ettersom hvor sikkert man ønsker det.

 

Har man ett par stk så kan man rullere på dem også, slik at f.eks 1 gang i uka /annenhver/måned så rulleres disse mot hverandre.

 

Evt så kan man om de man kjenner har god nok linje sette opp Cloud HD (som avbildet over) hos de du kjenner og vips online tilgang til offsite også.

 

Rulerer man på dem, så kan man bruke dropbox, google drive eller lignende som "mellomlager" for det aller viktigste man ikke kan risikere å miste.

Lenke til kommentar

"Nettsky/cloud" etc er egentlig et latterlig begrep - høres sikkert fancy og kult ut for enkelte, men det er jo bare en helt ordinær greie som har bestått i mange år allerede, dvs lagring på et eksternt serverhotell tilhørende et eller annet selskap/firma (ok - det er mulig at noen kanskje tror "nettsky" er noe magisk og eksotisk svevende deroppe som er fritt for allverdens jordiske påvirkninger).

 

Å lagre en sikkerhetskopi eksternt hos et safe og seriøst serverhotell er kanskje er grei løsning for de som har et ikke altfor stort volum, men dette bør uansett komme som kun et ekstra moment utover egne lokale backuprutiner. Det er (etter min mening) og et viktig punkt at eierne av serverhotellet ikke kan kreve en eller annen form for bruk av ens bilder - altså de må være nødt til å totalt holde fingrene unna og dette bør helst stå i avtalen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er (etter min mening) og et viktig punkt at eierne av serverhotellet ikke kan kreve en eller annen form for bruk av ens bilder - altså de må være nødt til å totalt holde fingrene unna og dette bør helst stå i avtalen.

 

 

Det du nevner er grunn god nok til å ikke benytte "serverhotell", og heller ha sitt eget lille...personlige hotell.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sliter med å se nytten av eksterne "sky"-tjenester videre framover. Så langt har DropBox og GoogleDrive blitt benyttet innenfor gratiskvoten, MEN nå som jeg kan lage min egen "sky" på 3TB for en billig penge....og har 100/100MBit fiber på desken... :hmm:

"Off-site backup". Hva gjør du hvis huset brenner ned, det blir stor vannskade eller lignende? Eller for den del større harddisk-problemer?

 

 

Ok....2 stk. MyCloud, 1 på kontoret.....og 1 hjemme ;)

Med driftssikkerheten på disker i dag....er nok nevnte oppgradert lenge før eventuelle "feil" dukker opp. I tillegg kobles eksisterende 4TB eksterne disker til USB3 inngangen på NAS slik at NAS tar backup av arbeidsdiskene...."sikkert nok" for et par år framover :hmm:

 

Jeg går utifra at du har ekstern strømkilde som backup så ikke hele herligheten slår seg av hvis du får en liten strømstans i nabolaget og du skal laste bilder fra ferien du er på i langvekkibortistan.

 

 

Som nevnt....sannsynligheten for at begge "sitene" jeg nevner er nede pga. strømstans er som.....When Hell Freezes Over ;)

Lenke til kommentar

Det ser ut som de fremdeles ikke støtter IPTC/XMP tags og metadata. Så bilder som allerede har tags blir stående som utaggede. Og tags man legger inn her ser ikke ut til å bli lagret i bildet som standard tag. Skjønner ikke hvorfor Canon må finne opp sitt eget tag-begrep når man har hatt standard for dette i mange år.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...