Gå til innhold

Noctua har gjort noe veldig spesielt med denne viften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har vel bare "flokket" viften, dvs. at de har på lim og sprøyter på elektrisk ladede tøyfiber som blir stående rett opp og ned i limet.

Gammelt bilstereotriks.

 

Det gir riktignok en fløyelsaktig overflate, men er ikke så slitesterk. På en vifte derimot fungerer det sikkert flott, men man bør nok ha et støvfilter eller to foran viften.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir det mindre støy av en turbulent luftstrøm?

 

AtW

Det blir vel mindre støy fordi fløyelen fanger opp noe av støyen.

Står ikke noe i artikkelen om at turbulent luftstrøm støyer mindre.

 

 

I artikkelen står følgende:

 

"Poenget med fløyel er at det har en veldig ujevn overflate. Det et er hele tiden små forandringer i strukturen. Når dette settes i bevegelse, slik at luften strømmer rundt viftebladene så oppstår det en mye bedre turbulens enn med tradisjonelle vifter, forklarer Noctuas Jacob Dellinger."

 

Det står riktignok "bedre turbulens", men jeg antar man med bedre mener mer, spesielt når mere ujevne overflater faktisk skaper mer turbulens.

 

AtW

Lenke til kommentar

I en bok om akustikk og støy jeg leste for endel år siden var det et eksempel med en blåsepistol for trykkluft og demping av støyen fra denne.

Løsningen var å benytte en tupp med mange små hull som til sammen tilsvarte det ene store. Dette reduserte støyen betraktelig, men blåseeffekten var den samme.

 

Mulig det blir noe av det samme her med mange små mikroturbulenser blandet inn?

Lenke til kommentar

I en bok om akustikk og støy jeg leste for endel år siden var det et eksempel med en blåsepistol for trykkluft og demping av støyen fra denne.

Løsningen var å benytte en tupp med mange små hull som til sammen tilsvarte det ene store. Dette reduserte støyen betraktelig, men blåseeffekten var den samme.

 

Mulig det blir noe av det samme her med mange små mikroturbulenser blandet inn?

 

Da bruker man antakelig en teknikk der man har ett ytre lag med luft med lavere hastighet, jeg tror ikke du oppnår det samme med en vifte som dette som bare har ett belegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Niks, munnstykket i eksempelet i boken hadde flere like store hull istedet for et stort og støynivået gikk drastisk ned.

Det var ikke snakk om luft med forskjellig hastighet.

 

Vanskelig å kommentere konkret uten å vite mer, å bare ha mindre hull og samme hastighet burde skape mere støy heller enn mindre, men det er vanskelig å kommentere uten flere detaljer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er det snakk om flere mindre hull, men arealet er det samme så man får samme blåseeffekt.

Dette ble brukt i blåsepistoler der man ville ha ned støynivået uten å miste blåseeffekt.

 

Jeg hører du sier det, det er som sagt vanskelig å få noe ut av uten mere detaljer, det er ikke bare å lage mindre hull så bråker noe automatisk mindre, om man feks slenger ett gitter eller en hullet plate foran en vifte, så blir det vanligvis mere bråk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var ulikt et gitter, hele munnstykket var massivt med flere tynne hull gjennom, så man kan heller si at det var en samling tynne rør.

 

Som sagt, det er vanskelig å få noe ut av uten mere detaljer. Jeg akjønner at du ikke husker så mye fra ett konkret eksempel du leste for årevis siden, men dessverre så gir ikke det noen særlig mer informasjon som kan brukes i denne saken. Det er feks mulig at man bruker hullene for å lage en mer laminær strøm, som er den tradisjonelle måten å få mindre støy på, men det er jo motsatt prinsipp av det man snakker om med denne vifta (og vanligvis vil hindringer som gitter/småhull lage en mere turbulent strøm, men med rett design kan man oppnå gunstigere løsninger)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det stod ikke så mye rundt akkurat hvorfor det fungerte med flere små hull/rør, bare at det reduserte støyen kraftig.

Det stod derimot at alle hullene hadde samme diameter.

 

Desverre husker jeg ikke tittelen på boken, og ikke finner jeg den noe sted på nettet heller. Det var en litt gammel norsk bok som var mer rettet mot akustikk i arbeidsmiljøet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...