Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette framtiden for laptops/nettbrett tror dere?

 

At ultrabooks og nettbrett etterhvert smelter mer sammen er nok å forvente, men det skal nok fremdeles noen generasjoner til for at dette gir noen voldsom mening spør du meg.

 

Dette blir en "jack of all trades, master of none" situasjoner hvor Microsoft Surface Pro 3 er en bedre ultrabook enn et nettbrett, og et bedre nettbrette enn en ultrabook. Men det blir fortsatt et produkt med endel kompromisser ettersom at den er fremdeles et langt mindre håndterlig nettbrett enn et nettbrett, og er fremdeles et mer upraktisk ultrabook enn en ultrabook.

 

 

For de som føler seg fornøyd med Surface Pro 3 som nettbrett med den høye vekten, mangelen på gode touchoptimaliserte apps osv, og du samtidig ikke føler legselen av et skikkelig tastatur og en større og bedre styreflate enn du får med type cover så er det nok et veldig bra produkt, og med pennen og det hele så blir det en veldig snasen pakken. Men som med de fleste "alt-i-ett" produkter så virker den svakere sammenlignet med dedikerte produkter på de forskjellige områdene.

 

 

Personlig så ser jeg heller for meg at vi vil se flere produkter av typen de nye Asus Zenbookene som Asus har på trappene hvor du har en fullverdig ultrabook med skikkelig tastatur, men hvor du kan ta av skjermen å bruke det som et skikkelig nettbrett. Tror vi i fremtiden vil se flere produkter hvor skjermen bokstavelig talt er et nettbrett, hvor skjermen på en Samsung 9-serie for eksempel på mange måter har innmaten til en Samsung Galaxy Tab / Pro nettbrett og så fort du napper av skjermen så er det et fullverdig Androidnettbrett og når du kobler til tastaturet så er den en fullverdig Samsung 9-serie ultrabook.

 

 

 

Jeg tror dessverre ikke et produkt som Surface Pro 3 vil appellere til massene, er nok perfekt for litt mer krevende brukere og kan være et godt kompromiss for studenter som ønsker noe av "begge verdner" uten å måtte punge ut for både en oppegående ultrabook og et oppegående nettbrett. Men for mange så strekker jo allerede nettbrettet til for 99% av deres daglige behov og jeg tror de færreste er villige til å gå opp på denne prisen, og samtidig ta den ekstra vekten og miste 90% av alle apps som de fleste faktisk benytter nettbrettene sine til disse dager bare for å få et "alt-i-ett" produkt.

 

 

Men det er mye mulig jeg tar feil. Det Microsoft må få på plass for at dette skal lykkes er langt bedre økosystem på nettbrettfronten, tilgangen på gode apps og apps folk forventer å ha på et nettbrett er latterlig dårlig via Windows Store. Og før folk drar en "ja men den kjører jo full Windows, du kan jo bare installere desktopapplikasjonen" så tenkte dere litt om, hvor god brukeropplevelse ender folk opp med når de skal sitte med desktopversjonen av Spotify, fikle med Netflix via Internet Explorer i desktop osv fremfor å faktisk ha en dedikert app som faktisk er optimalisert for nettbrettbruk? Her føler jeg Surface Pro 3 faller helt igjennom per i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette framtiden for laptops/nettbrett tror dere?

 

Nettbrett? Nei. Kompromisset et nettbrett gjør er å ofre så mye kraft som nødvendig for å få et så mobilt/håndterlig format som mulig. Surface Pro presser andre veien, og vil være så kraftig som formatet tåler.

 

Laptops? Ja, jeg tror dette formatet kan ta en god slice der. Avtagbare tastatur og kraftig innmat bak skjermen tror jeg er et like levedyktig format som det å pakke tykkelsen inn under tastaturet. Men det er nok noe dyrere enn standard-formatet, så neppe på de billigste maskinene. I tillegg vil man ønske å ha et kraftigere segment som krever tykkere innmat enn at det er praktisk å få det plassert i skjermen.

 

Så et mellomsegment mellom de billigste og de kraftigste laptops kan nok raskt ende opp med en del enheter i denne formfaktoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil i artikkelen :

 

Tittel :

Vi har prøvekjørt microsoft sitt dyreste nettbrett Surface pro 3 i7 med 512gb ssd.

 

Beskrivelse :

 

Surface Pro 3 er ett kraftig nettbrett. Her er det gjort noen kompromisser.. som PRIS eller SVAK CPU, svak GPU(VS ipad air) uansett type, skjermoppløsningen gjennspeiler cpu\gpu valget DITT i tillegg til at det egner seg dårlig til DESKTOP programmer som ikke er laget av microsoft pga DPI problemet som er enten 150% eller 200%... dem fleste programmer som ikke er laget av microsoft tåler ca dpi opp til 125% etter det begynner rammer, bilder, tekst og menyer å bli forskyvet til det er uleselig.

Mange programmer som kjører fullskjerm vil musepekeren ikke bevege seg og\eller når man trykker så blir det registrert feil i programmet...

 

Med 100% DPI så vil du ikke kunne lese teksten på nettbrette ditt.. den blir ca font 4 eller font 5,5 størrelse i small font typen... da skal du ha skarpt syn.

 

Du kan simulere dette ved å gå i microsoft office, velg font "Small font", trykk størrelse 4 eller 5,5.. selvsakt vil den være mere detaljert på nettbrette, men den vil være samme størrelse. (nå går jeg ut i fra at du har standar 24' skjerm med hd oppløsning når du tester dette. (ja jeg har målt for å finne rett)).

 

Så med dette produktet, med denne oppløsningen microsoft har valgt å gå for før dem lager en oppdatering på gui\desktop programmet windows kjører (kalt explorer)... så kan det bare gå feil :)

 

Vell å merke at microsoft ikke har gjort noen oppgraderinger på explorer bortsett fra ribbon menyen å "tegna" større icon... jeg venter enda på VECTOR \ desktop... som burde vært i boks for 5-10 år siden da oppløsningene kom opp i 2048-1536 og høyere... i stede for å ansette noen til å tegne større icon.. til dem måtte kjøre igang med DPI (Curse of windows).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som vurderer denne som et nettbrett, synes den er hverken fugl eller fisk. Det er rett at den ikke er fugl. Den er dårligere nettbrett enn et nettbrett, for den er ikke et nettbrett.

Den er derimot fisk. Den er en bedre PC enn en Ultrabook. For det er en Ultrabook som kan ta av tastaturet og brukes håndholdt. Og det er en Ultrabook med aktiv stylus, som kan erstatte et tegnebrett.

 

Så alle som sier den hverken er fugl eller fisk, har primært vurdert den opp mot netbooks, og ikke mot det segmentet den faktisk ligger i. Sammenlign den med andre Slate Tablet PC's, og se at den faktisk er svært konkurransedyktig der.

 

Tja. Den har ikke noe skikkelig tastatur, så i mange situasjoner er det en dårligere løsning enn en ultrabook også. Blir veldig avhengig av bruksområder. Jeg koder på min ultrabook, og til den type bruk er dessverre ikke Surface-tastaturene i nærheten av å være gode nok. Til mindre tastaturintensiv bruk er de nydelige, Microsoft begynner virkelig å få til hardwaren på disse her. Men som folk sier over her; synd med det tragiske økosystemet for touch-apps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror fortsatt at Windows 8 på tablets, baser på Intel CPU er en ikke flyvende kalkun. Det vil trolig komme en enda bedre versjon med "Broadwell" generasjonen av CPU, men det vil trolig være underifra med ARM arkitektur det vil vokse. Problemet med tablets er at disse trenger å krympe noe stort, en ARM har en ekspansjonmulighet. MS burde ha et stort fokus på sin RT Plattform om de ønsker å komme tilbake på haugen.

Denne Surface er trolig bedre, men dette blir aldri bra nok. Det er min spådom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

jeg skulle gjerne sett en variant av tastaturet med batteri i bunnen som vil øke den totale batteritiden på brettet (og gi bedre balanse). Eller er det patent på dette kanskje?

Lenke til kommentar

Dette blir en "jack of all trades, master of none" situasjoner hvor Microsoft Surface Pro 3 er en bedre ultrabook enn et nettbrett, og et bedre nettbrette enn en ultrabook. Men det blir fortsatt et produkt med endel kompromisser ettersom at den er fremdeles et langt mindre håndterlig nettbrett enn et nettbrett, og er fremdeles et mer upraktisk ultrabook enn en ultrabook.

 

Er enig med mye du skriver, men jeg tror Surface Pro 3 blir en finfin bærbar. Med økningen av skjermstørrelse og oppløsning, samt forbedring av tastatur og styreflate vil jeg nesten påstå at dette er en fullverdig ultrabook, og jeg ser ikke noen grunn til at den skal være noe dårligere enn standard supertynn bærbar PC fra Samsung eller Apple til denne bruken.

 

Der jeg er enig med deg er at surface pro fortsatt har et stykke igjen å gå før det på en naturlig måte vil kunne bli brukt som et rent nettbrett. Til det tror jeg det fortsatt er for tykt, og tungt, og skjermstørrelsen og widescreen-formatet gjør at man stort sett bare kan ha brettet stående stasjonært på fanget eller pult. Da er litt av poenget med å lage et nettbrett borte spør du meg.

 

Ikke misforstå, jeg synes Microsoft ser ut til å ha utrettet noe stort her. Men tror ikke slike hybrider vil slå an før de er nede i et par hundre gram vekt. Noe som med dagens teknologi etter mitt skjønn er umulig.

Lenke til kommentar

Da er det to i verden som har tro på RT - Microsoft og b115242 ;)

 

Jeg antyder ikke min tiltro til MS sine produkter noe sted. Jeg sier at "MS burde ha fokus på RT ..." Rett og slett fordi dette er det beste de har som utgangpunkt for tabletter. Noe annet har de ikke.

Jeg disponerer en Surface 2, og en Dell Venue 11 Pro. og de støver ned. De kan ingen ting fullgodt etter min mening.

3-er'n er sikker bedre men hvor "flat" kan du klemme en Intel-CPU.

Jeg tror ikke poenget er å være i et fanboy-modus hele tiden. Mest mulig for eller mot.

Om MS skal ta tilbake en plass på pallen så må de klare dette med et lettere produkt enn med Intel "8086-innmat". Det passer best på tyngre saker. De er i en blindvei om de forventer full take off med Surface Pro X.

Tror jeg.

Den som lever får se. Jeg skal ikke løpe på butikken etter Intel-baserte tablets.

Jeg ser anvendeligheten for de som trenger forsatt support mot Windows systemer, og som trenger tablets i en profesjonell rolle med en penn i hånden. De andre tror jeg bare gjør et dårlig kjøp fordi kompromisset er for stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antyder ikke min tiltro til MS sine produkter noe sted. Jeg sier at "MS burde ha fokus på RT ..." Rett og slett fordi dette er det beste de har som utgangpunkt for tabletter. Noe annet har de ikke.

Jeg disponerer en Surface 2, og en Dell Venue 11 Pro. og de støver ned. De kan ingen ting fullgodt etter min mening.

3-er'n er sikker bedre men hvor "flat" kan du klemme en Intel-CPU.

Jeg tror ikke poenget er å være i et fanboy-modus hele tiden. Mest mulig for eller mot.

Om MS skal ta tilbake en plass på pallen så må de klare dette med et lettere produkt enn med Intel "8086-innmat". Det passer best på tyngre saker. De er i en blindvei om de forventer full take off med Surface Pro X.

Tror jeg.

Den som lever får se. Jeg skal ikke løpe på butikken etter Intel-baserte tablets.

Jeg ser anvendeligheten for de som trenger forsatt support mot Windows systemer, og som trenger tablets i en profesjonell rolle med en penn i hånden. De andre tror jeg bare gjør et dårlig kjøp fordi kompromisset er for stort.

 

 

Er forsåvidt enig med deg, men tror ikke arkitektur har _så_ mye å si. Lekte med en Atom-basert 8" Windows 8.1-maskin i går, og den funka flott. Problemet til MS er ikke lenger hardware, det er økosystemet rundt.

 

Om noen år (tre kanskje?) tror jeg uansett tablet/laptopskillet er mer visket ut enn i dag. Når man etterhvert får inn en full maskin i en tynn skjerm (som på ultrabook i dag) og kan ha et skikkelig avtagbart hengsel til et tastatur er det liten vits å skille lenger. Tenk "Macbook Air som kan deles i to, der tastaturdelen inneholder ekstra porter og batteri, og skjermdelen resten". Man trenger skikkelig tastatur og mus til mange ting fortsatt, og jeg ser ikke for meg at det går over. Det man får på Surface i dag er ikke skikkelig tastatur og mus, ei heller på Surface 3.

 

Microsoft er nok litt for tidlig ute med Surface, det de ser for seg kan ikke helt bygges ennå. Men de skal ha masse kreds for å prøve!

Lenke til kommentar

(...) i tillegg til at det egner seg dårlig til DESKTOP programmer som ikke er laget av microsoft pga DPI problemet som er enten 150% eller 200%... dem fleste programmer som ikke er laget av microsoft tåler ca dpi opp til 125% etter det begynner rammer, bilder, tekst og menyer å bli forskyvet til det er uleselig.

Mange programmer som kjører fullskjerm vil musepekeren ikke bevege seg og\eller når man trykker så blir det registrert feil i programmet...

(...)

Vell å merke at microsoft ikke har gjort noen oppgraderinger på explorer bortsett fra ribbon menyen å "tegna" større icon... jeg venter enda på VECTOR \ desktop... som burde vært i boks for 5-10 år siden da oppløsningene kom opp i 2048-1536 og høyere... i stede for å ansette noen til å tegne større icon.. til dem måtte kjøre igang med DPI (Curse of windows).

 

Første MacBook Pro med retina kom i 2012, og det er enda ferskere på Windows-baserte PCer.

 

Har du egentlig prøvd Windows 8.1 på en skjerm med høy DPI? Det eneste jeg har merket som fungerer dårlig på Samsung ATIV Book 9 Plus QHD+ med 3200x1800 og 200% skalering er BankID, som ikke skaleres opp i det hele tatt, siden den er en del av en nettside. Nå har jeg ikke prøvd så veldig mange desktop-programmer på denne maskinen, men Explorer er det i alle fall ikke noen problemer med på 200% skalering. Det er riktig at utviklere må tenke på høy DPI, og alle programmer som skal leve i mange år framover vil måtte ta hensyn til dette, da automatisk skalering aldri blir optimalt.

 

Det å skalere opp bitmaps er helt vanlig, og gjøres på alle OS som støtter høy DPI. Her er utviklerguide for Android f.eks.: http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...