Gå til innhold

Samsung Z først med nytt operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synest alle mobiler skulle kommet uten operativsystem så kunne folk velge det de selv ville.
F.eks levert med cd, minnekort eller noe annet å installere OSet fra.

Frykter dette blir litt som med Bada (Samsung Wave) at det ikke blir særlig med apps å finne.

 

Edit: Likte godt det brune (ikke fargen) bakdekselet til venstre. Litt som på Note 3.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag til Samsung: Jeg tipper mange er redde for å prøve noe nytt. Hva med å installere flere OS og la brukeren velge OS ved første oppstart og ha mulighet for å bytte senere? Android, Tizen, Ubuntu Touch og Firefox OS.

Jeg hadde vært kjempehappy med dette, men er ikke så sikker på at det er så stort marked for dette utover entusiastene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mange er nysgjerrige, men holder tilbake OS-bytte (og 3.parts oppdateringer) på grunn av usikkerhet både for hvor godt det vil virke og for garanti. Legger produsentene opp til enkelt bytte og eksperimentering tror jeg mange flere vil prøve det.

 

Det bør også være mulighet for å slette de andre OSene for å frigjøre plass.

Lenke til kommentar

Forslag til Samsung: Jeg tipper mange er redde for å prøve noe nytt. Hva med å installere flere OS og la brukeren velge OS ved første oppstart og ha mulighet for å bytte senere? Android, Tizen, Ubuntu Touch og Firefox OS.

 

Ikke en ny tanke, her et eksempel (konsept) fra tiden da Nokia red flere hester:

 

post-19503-0-23161900-1401715611_thumb.jpg

 

Men neppe en tanke Samsung raskt hopper på. Det er naturlig for en produsent å ønske å ha kontroll med programvare-faktorer på sine produkter.

 

Ser heller for meg at en mindre produsent i angriperposisjon kunne hoppet på noe sånt.

 

 

 

Jeg tror veldig mange er nysgjerrige, men holder tilbake OS-bytte (og 3.parts oppdateringer) på grunn av usikkerhet både for hvor godt det vil virke og for garanti.

 

Når Samsung scrappa Bada, solgte Bada 3 mill i kvartalet måneden, og var et hestehår foran Windows Phone på salgstall. Det var Tizen de scrappa Bada for. Jeg tror Samsung klarer å levere en like "troverdig" salgspakke med Tizen som de tydeligvis klarte med Bada.

 

Jeg tror, fullstendig ukvalifisert analyse:

- At Tizen er Samsungs contingency plan. Prioritert opp da Google kjøpte Motorola, fordi de ikke stoler på Google men gjør det svært godt på Android.

- At Samsung ønsker å ha et aktivt miljø på f.eks. den størrelsen Bada hadde, for å raskt kunne flytte fokus over på Tizen når de møter utfordringer med videre satsning på Android,

- At Samsung synes det er helt greit om Tizen ikke blir større enn det, på kort sikt, selv om det er godt mulig de vil måle seg med Windows Phone eller hva det kommer til å hete i neste generasjon.

 

 

Det store spørsmålet er om Tizen vil kjøre de samme appene som Android noe det har vært snakk om før

 

Ikke helt umulig, Jolla gjør jo det vha. Alien Dalvik. Det hviler fortsatt en viss risiko for at saken Oracle vs Google kan videreføres fra Android til Alien Dalvik. Dessuten er det sagt at Google skal bytte ut Dalvik i neste runde, inntil det har skjedd vet vi ikke om Jolla/Alien Dalvik fortsatt vil være kompatibel med nyere Android.

 

I tillegg er det mulighet av støtte for en annen, eldre men stor plattform i Tizen, uten at jeg har sjekket hvilke grep som er gjort for å støtte/forhindre støtte av denne. Men det er altså sånn at en Tizen-telefon i utgangspunktet har et operativsystem som kan håndtere å kjøre legacy Linux-applikasjoner (kompilert for rett hardware-plattform, naturligvis). F.eks. den gamle Maemo-telefonen Nokia N900 kunne for eksempel kjøre OpenOffice og fullverdige desktop-browsere fordi noen tok seg bryet med å rekompilere dem. På den tiden var Maemo langt mer fullverdig som "bærbar PC" enn det Android var. Nesten fristet til å si at den fortsatt er det, OS-messig.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forslag til Samsung: Jeg tipper mange er redde for å prøve noe nytt. Hva med å installere flere OS og la brukeren velge OS ved første oppstart og ha mulighet for å bytte senere? Android, Tizen, Ubuntu Touch og Firefox OS.

 

Dette virker ikke særlig realistisk. Det er antakelig nok jobb å bare teste ett operativsystem, så å måtte teste flere av dem ville blitt særdeles dyrt og tidkrevende. Dessuten tviler jeg på at folk flest ønsker et slikt valg.

Lenke til kommentar

 

Forslag til Samsung: Jeg tipper mange er redde for å prøve noe nytt. Hva med å installere flere OS og la brukeren velge OS ved første oppstart og ha mulighet for å bytte senere? Android, Tizen, Ubuntu Touch og Firefox OS.

 

Dette virker ikke særlig realistisk. Det er antakelig nok jobb å bare teste ett operativsystem, så å måtte teste flere av dem ville blitt særdeles dyrt og tidkrevende. Dessuten tviler jeg på at folk flest ønsker et slikt valg.

 

 

Den kostnaden har Samsung allerede tatt på seg. Samsung kommer uansett til å teste både Android og Tizen på nesten identisk hardware. Problemstillingen faller altså bort dersom de i stedet lagte helt identisk hardware. Det ville senket, ikke øket kostnadene med testing opp mot å ha nesten like modeller.

 

"Folk flest" vil bare bli forvirret av et slik valg. Men ikke verre enn at Elkjøp vet å håndtere det. De kommer da til å selge det inn som et "ekstra avansert tilvalg" for de "som vil ha det aller beste".

Lenke til kommentar

I og med at ca. 0 personer har kjøpt en Tizen telefon så langt, så er per definisjon de sist i popularitet for tiden. Avhengig av hvordan man måler det, naturligvis.

 

Kan Tizen kjøre Android-apper, Tizen-apper, Bada-apper, HTML5-apper og Linux-apper, så er det ikke så dumt utgangspunkt for et nytt "økosystem". Har ikke sett noe om at de kan kjøre Android- og Bada-apper, men Linux-apper er ikke umulig at de kan støtte. :g

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Noen raske merknader nå når spekken til Tizen-mobildebuten synes klar:

 

1. Med samme Linux-kjerne, prosessor-arkitektur og tilpassbar-Java, burde det ikke være noe uoverstigelig problem å kjøre Android-apper på Tizen. Neppe i full fart, men det spørs hvor avgjørende akkurat det er.

 

2. Ved å strupe oppløsning, unngår Samsung direkte konkurranse med toppmodeller, samtidig som Tizen-ineffektivitet f.eks. ifm. HTML 5-apper, ikke straffes så hardt. Det kan godt hende denne modellen blir behagelig kjapp i forhold til prisen.

 

3. Det store bildet for Samsung er kanskje ikke uavhengighet av Google/Android i og for seg, men frihet til å tenke integrasjon på tvers av hva Google ser seg tjent med til enhver tid. Tizen: Først i kamera, dernest i smart-klokke, så først i mobiltelefon. Tilfeldig? Neppe. Tizen er et integrasjonssystem, med masse brukergrensesnitt i tillegg, ikke et svar på Android.

 

4. Jeg tror ikke Samsungs motivasjon ligger mest i å lage et konkurrerende økosystem til Android/iPhone som de kan kontrollere og tjene på, men å bidra til at det lages en mer generell konkurrent som ingen helt kan kontrollere, men der de sterkeste aktørene (som de sjøl) kan ha mest innflytelse og dra mest nytte. Jeg har sjøl kompilert og kjørt Debian-programmer på Android - det går, sjøl om Android helst stiller seg endel i veien. Tizen kan ganske sikkert tilpasses til å håndteres mye mer som en annen Linux-distro, og det ligger veldig mye potensiale i dette.

 

5. Potensialene i Tizen vil ikke begynne å vise seg for alvor før 64-bits SoC med 4+ GB RAM blir utbredt. Da kan en f.eks. også kjøre virtuelle maskiner, servere etc, ting som går for smått og trått i dag. Og mobilen kan f.eks. logge seg på nettbrettet eller pc'en og kjøre en mer ressurskrevende jobb (f.eks bilde/videoredigering) der. Eller gå i skya, som Google mulgens helst vil påvirke brukerne til å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Forslag til Samsung: Jeg tipper mange er redde for å prøve noe nytt. Hva med å installere flere OS og la brukeren velge OS ved første oppstart og ha mulighet for å bytte senere? Android, Tizen, Ubuntu Touch og Firefox OS.

 

Dette virker ikke særlig realistisk. Det er antakelig nok jobb å bare teste ett operativsystem, så å måtte teste flere av dem ville blitt særdeles dyrt og tidkrevende. Dessuten tviler jeg på at folk flest ønsker et slikt valg.

 

 

Den kostnaden har Samsung allerede tatt på seg. Samsung kommer uansett til å teste både Android og Tizen på nesten identisk hardware. Problemstillingen faller altså bort dersom de i stedet lagte helt identisk hardware. Det ville senket, ikke øket kostnadene med testing opp mot å ha nesten like modeller.

 

"Folk flest" vil bare bli forvirret av et slik valg. Men ikke verre enn at Elkjøp vet å håndtere det. De kommer da til å selge det inn som et "ekstra avansert tilvalg" for de "som vil ha det aller beste".

 

Hardwaren er vel forskjellig fordi de har forskjellige mål med ulike telefoner og operativsystemer. Ved å kutte antall telefontyper vil de måtte endre strategi. Og man må fortsatt teste alle alternative operativsystemer på alle telefoner der det skal være mulig å velge selv.

 

I tillegg til ressursene som kreves, vil det skape forvirring blant kundene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...