Gå til innhold

Her er trikset som gir deg bedre mobildekning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Teknisk sett er nok dette en fornuftig løsning, men når Telenor skryter sin egen dekning opp i skyene og deretter ber deg om å skru av 3G/4G for å komme på nett, da skurrer det litt...

Lenke til kommentar

Teknisk sett er nok dette en fornuftig løsning, men når Telenor skryter sin egen dekning opp i skyene og deretter ber deg om å skru av 3G/4G for å komme på nett, da skurrer det litt...

 

Hva skurrer? Han forklarer da hvorfor. Du er vel såpass oppegående at du skjønner man kan ha problemer i enkelte områder selv om man har bra 3g dekning de fleste steder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Problemet er at moderne telefoner ikke har samme dekning som gamle. Du får mindre effekt av en moderne smartelefon. NMT-telefonene hadde 15 watts effekt. Så kom GSM-telefoner med utrekkbar antenne. I dag er antennen bygget inn i telefonen. – Det er klart dekningen blir dårligere, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Det er ikke bare sendeeffekt og antennestørrelse som har noe å si. Det er også frekvensen. Generelt dempes høye frekvenser raskere enn lave frekvenser. Det vil si at 450 MHz frekvensene hadde lengre rekkevidde enn for eksempel 2,5 GHz. Ulempen med å kjøre mobiltelefoni i 450 MHz området er at det er trangere i frekvensspekteret og dyrere lisenser enn de høyere frekvensene. I praksis vil det si stort dekningsområde og lav båndbredde/få brukere. Lave frekvenser med tilhørende små frekvensbånd passer altså typisk lavtrafikk og grisgrendte strøk, mens høye frekvenser passer til byer med basestasjoner som står tett i tett og har tjukt av brukere.

 

Dette viser etter min mening hvor viktig det er å ikke bare gå etter de høye frekvensbåndene, men også beholde noen på lave frekvenser. Landet har svært varierende folketetthet og det bør man også ta høyde for ved å både tilby dekning i vidt ulike frekvensområder. For telefonenes del er det viktig at vi ikke mister antenneopplegg for de lave frekvensene i nye telefoner.

Lenke til kommentar

 

Teknisk sett er nok dette en fornuftig løsning, men når Telenor skryter sin egen dekning opp i skyene og deretter ber deg om å skru av 3G/4G for å komme på nett, da skurrer det litt...

 

Hva skurrer? Han forklarer da hvorfor. Du er vel såpass oppegående at du skjønner man kan ha problemer i enkelte områder selv om man har bra 3g dekning de fleste steder?

 

 

Du synes ikke det er litt trist at landets overlegent største selskap, som benytter enhver anledning til å fortelle om hvor fantastiske de er i alle ledd, anbefaler at du skrur av teknologi nyere enn 15 år for i det hele tatt å kunne bruke mobilen enkelte steder?

 

Når en ikke engang har kontinuerlig dekning langs fylkesveiene(!!) er det da visserlig noe som skurrer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Love Amiga. Det er ingen selvfølge at en hver avkrok, tunell og fjellovergang skal ha 3G/4G-dekning. Man bygger ut der behovet er størst, det vil si der utbygging er kostnadseffektivt. Skulle man bygd ut mye mer omfattende ville det selvsagt kostet mye mer for brukerne og det er heller ikke spesielt populært. Mange fylkesveier har temmelig øde strekninger og avkroker som har radioskygge for logiske plasser å ha basestasjoner.

 

Som sagt i forrige innlegg, jeg synes det er viktig å ta vare på 2G 450 MHz for dekningens del. 3G/4G på høye frekvenser bør bare bygges ut på steder med et nevneverdig behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Teknisk sett er nok dette en fornuftig løsning, men når Telenor skryter sin egen dekning opp i skyene og deretter ber deg om å skru av 3G/4G for å komme på nett, da skurrer det litt...

Hva skurrer? Han forklarer da hvorfor. Du er vel såpass oppegående at du skjønner man kan ha problemer i enkelte områder selv om man har bra 3g dekning de fleste steder?

Du synes ikke det er litt trist at landets overlegent største selskap, som benytter enhver anledning til å fortelle om hvor fantastiske de er i alle ledd, anbefaler at du skrur av teknologi nyere enn 15 år for i det hele tatt å kunne bruke mobilen enkelte steder?

 

Når en ikke engang har kontinuerlig dekning langs fylkesveiene(!!) er det da visserlig noe som skurrer?

Nå snakker han spesifikt om Senja her. Vet ikke med deg, men jeg er fra Senja - og har jobbet i telecom en del år.

Kom opp hit og forklar og demonstrer hvordan du skulle fått det til bedre her.

Senja, som en del andre plasser, har ganske store geologiske utfordringer med fjell og daler for top notch dekning over alt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Love Amiga. Det er ingen selvfølge at en hver avkrok, tunell og fjellovergang skal ha 3G/4G-dekning. Man bygger ut der behovet er størst, det vil si der utbygging er kostnadseffektivt. Skulle man bygd ut mye mer omfattende ville det selvsagt kostet mye mer for brukerne og det er heller ikke spesielt populært. Mange fylkesveier har temmelig øde strekninger og avkroker som har radioskygge for logiske plasser å ha basestasjoner.

 

Som sagt i forrige innlegg, jeg synes det er viktig å ta vare på 2G 450 MHz for dekningens del. 3G/4G på høye frekvenser bør bare bygges ut på steder med et nevneverdig behov.

Det er vel ingen av operatørene som bruker så lave frekvenser lenger, unntatt ice.net på 450MHz.

Det man vel bruker er 2G på 900MHz, 3G på 2100 MHz og 4G på 800MHz,1800MHz og 2600MHz. Man kan vel refarme 900MHz-båndet til 3G , men jeg er usikker på telefonstøtten der.

Sånn sett er ikke 4G det dårligste alternativet i grisgrendte strøk. Foreldrene mine fikk aldri 3G, men har nå 4G-dekning (de har heller ingen mulighet for DSL eller annen rask ibternettoppkoblibg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

3G på 900 MHz er helt vanlig, særlig utenfor tettbygd strøk. Alle HTC siden 2010 har hatt støtte for 3G/900 og sikkert også alle andre smarttelefoner

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

800 Mhz: 4G

900 Mhz: 2G og 3G

1800 Mhz: 2G og 4G

2100 MHZ: 3G

2600 MHZ: 4G

 

Edit: når man f.eks. snakker om 1800 Mhz så er det ikke én frekvens. Det er snakk om 2x75 Mhz, så her er det plass til flere teknologier og operatører.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Byttet fra Samsung til HTC pga dette.. Samsungs telefoner bruker ørten år på å bestemmelsen seg og i mellomtiden har man 0 kontakt med omverden.. HTC m8 er en del raskere.. men folk opplever fortsatt at "min tlf kan være avslått" i ny og ne.. spesielt hvis den ikke har vært i bruk på noen timer. Et triks vi bruker er å sende en meld. For å så ringe rett etterpå. Da kommer man oftest igjennom. Litt teit mtp dagens teknologi :D men som forbrukere lar de de holde på... Merket stor forskjell fra de gikk over til de nye kinesiske senderene sine.. så alt kan ikke ligge hos mobilbrukeren(??)

Lenke til kommentar

Hei Telenors dekningsdirektør

Hvordan slår jeg av 3G på iPhone 5/5S med Telenor sim....

Nei, du har helt rett, det går ikke, men hvis man har en tilbyder som ikke har 4G sim, så kommer 3G knapp/slider tilbake....

Hvorfor kan ikke deres kunder få velge selv på iPhone, når man kan gjøre det på Android?

 

Inge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Telenors dekningsdirektør

Hvordan slår jeg av 3G på iPhone 5/5S med Telenor sim....

Nei, du har helt rett, det går ikke, men hvis man har en tilbyder som ikke har 4G sim, så kommer 3G knapp/slider tilbake....

Hvorfor kan ikke deres kunder få velge selv på iPhone, når man kan gjøre det på Android?

 

Inge

 

Dette spørsmålet er rettet mot Apple og ikke Telenor. Det er Apple som begrenser dine muligheter i å velge selv og skal ta dine avgjørelser på hvordan ting skal fungere i iOS, så klag på dem du.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det jeg syntes er litt komisk, er at verken Telenor eller Netcom eller noen andre ikke har dekning i det hele tatt flere steder i Norge. Ta for eksempel der jeg er fra, Ett lite tett sted i Oppland ikke tilgang til 3G-4G-2G er du heldig nor du sitter på dass eller noen få steder i huset kan man få inn en mms . Ringe eller ta imot samtaler er klin umulig. å i tillegg skal snart all fasetelefonen legges ned over lande . Dette blir morsomt for de som bor der samt andre steder rundt i landet som sliter med det samme.

Lenke til kommentar

Tja, du har ikke vurdert å flytte til en plass der det er flere husstander enn din da? Hadde det vært mange i samme situasjon som deg i ditt nærområde så ville de nok ansett det som lønnsomt å sette opp en sender der i nærheten. Lønnsomme løsninger er viktig for samfunnet på mange flere måter enn bare telefoni.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...