Gå til innhold

Verdens minste GHz-CPU fra VIA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke særlig imponerende størrelse sammenlignet med Pentium -M, når du tar med i betrakningen at Pentium -M har 1MB L2 cache, mens C3'n har så godt som ingenting (64kB?).

Det er jo hele CPU'en med ben og det hele vi prater om ikke bare kjernen.

 

Etter å ha åpnet bildet i photoshop så ser jeg ar Via'en er 35x25 pixler mens Pentium-M'en er hele 50% større med sine 31x42 pixler. Jeg synes det er veldig imponerende at begge CPU'ene utvikler så lite varme.

(Via Eden-N 1GHz: 4-7W, Intel Pentium-M 1GHz: 7-9W) Bare synd den yter så utrolig mye dårligere enn Pentium-M'en på 1GHz.

Lenke til kommentar

Simen: husk varmen og lyden da.

Uansett så holder 1 ghz via c3 nehemiah (den versjonen på via epia m10000 mobo for eksempel) til å spille av divx med ac3, som er ganske tungt. Kjøper man dette vil man ikke ha en überkraftig maskin, heller en stillegående multimediaboks, server eller et tøft casebuild-prosjekt. Maskinen funker jo også utrolig bra til workstation.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig imponerende at begge CPU'ene utvikler så lite varme:

(Via Eden-N 1GHz: 4-7W, Intel Pentium-M 1GHz: 7-9W)

Simen: husk varmen og lyden da.

Eh.. glemte jeg noe? :wink:

Lydnivået blir jo likevel 0 så lenge man bruker passiv kjøler (noe som kan brukes på begge løsningene)

Lenke til kommentar
jeg sitter å tenker på å bygge en Pc inn i bilen og har fått tak i en inverter på 100V og en strømforsyning på 90W, det sier seg selv at jeg ikke kan drive all verdens... så ser svært låvende på denne nye teknologien som går på størrelse, og størm forbruk

Hvaf.. skal du med en hel bil som kabinett?? :lol:

Og hvorfor lydløs ? Ehh.. gamle VW-Bobla har luftkjøling :o

Lenke til kommentar
jeg sitter å tenker på å bygge en Pc inn i bilen og har fått tak i en inverter på 100V og en strømforsyning på 90W, det sier seg selv at jeg ikke kan drive all verdens... så ser svært låvende på denne nye teknologien som går på størrelse, og størm forbruk

Kom til å tenke på at hvis du paralellkopler bilens batteri med batteriet i en (liten) UPS så får du 220-230 V uttak for fx. Pc-utstyr. Men ver da forsiktig. 220 V i en bil krever spesielle ledninger, lignende de som brukes til motorvarmere. :D

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig imponerende at begge CPU'ene utvikler så lite varme:

(Via Eden-N 1GHz: 4-7W, Intel Pentium-M 1GHz: 7-9W)

Simen: husk varmen og lyden da.

Eh.. glemte jeg noe? :wink:

Lydnivået blir jo likevel 0 så lenge man bruker passiv kjøler (noe som kan brukes på begge løsningene)

 

såklart, men det minste formatet du kan få pentium-m i for tiden er 17x21 cm (mulig 17x17 cm også). Pentuim m er vel såvidt jeg vet laptopcpu, og da egner den seg vel prismessig ikke til f.eks filmmaskin med tanke på all den andre hardwaren du trenger rundt cpu'en

Lenke til kommentar
jeg sitter å tenker på å bygge en Pc inn i bilen og har fått tak i en inverter på 100V og en strømforsyning på 90W, det sier seg selv at jeg ikke kan drive all verdens... så ser svært låvende på denne nye teknologien som går på størrelse, og størm forbruk

Hvaf.. skal du med en hel bil som kabinett?? :lol:

Og hvorfor lydløs ? Ehh.. gamle VW-Bobla har luftkjøling :o

htpc2-0013L.jpg

Lenke til kommentar
jeg sitter å tenker på å bygge en Pc inn i bilen og har fått tak i en inverter på 100V og en strømforsyning på 90W, det sier seg selv at jeg ikke kan drive all verdens... så ser svært låvende på denne nye teknologien som går på størrelse, og størm forbruk

Kom til å tenke på at hvis du paralellkopler bilens batteri med batteriet i en (liten) UPS så får du 220-230 V uttak for fx. Pc-utstyr. Men ver da forsiktig. 220 V i en bil krever spesielle ledninger, lignende de som brukes til motorvarmere. :D

 

Hvorfor i ALL verden vil vi ha 230V til det stakkars kortet der, da? Det må da finnes noe til 12V.

Lenke til kommentar
jeg sitter å tenker på å bygge en Pc inn i bilen og har fått tak i en inverter på 100V og en strømforsyning på 90W, det sier seg selv at jeg ikke kan drive all verdens... så ser svært låvende på denne nye teknologien som går på størrelse, og størm forbruk

 

dårlig løsning! først har vi 12 volt så har vi mye mer og så har vi 12 volt i igjen, og i tillegg så gjør vi likestrøm om til vekselstrøm og tilbake til likestrøm igjen... hva er vitsen. Masse bortkasta plass. Kjøp heller en 12 volt strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...