Gå til innhold

Dell vil ikke satse på AMD64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så rart at de bare satser på intel. Ser på jobben og de få maskinene som det er hardware trøbbel på er som oftet AMD. Har et bar nForce maskiner som er ganske ustabile. Intel maskinene på skolen tulser og går å svert få feil ved disse. Det er vel kanskje slik dell tenker. dell har ganske bra returorninger og vis det blir mye feil på som det er på mange amd systemer så blir det ikke mange kronene de tjener.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke så rart at de bare satser på intel. Ser på jobben og de få maskinene som det er hardware trøbbel på er som oftet AMD. Har et bar nForce maskiner som er ganske ustabile. Intel maskinene på skolen tulser og går å svert få feil ved disse. Det er vel kanskje slik dell tenker. dell har ganske bra returorninger og vis det blir mye feil på som det er på mange amd systemer så blir det ikke mange kronene de tjener.

 

Dell kommer ikke til å bruke AMD i overskuelig fremtid, så enkelt er det.

Hadde de gjort det hadde nok special price dealen med intel gått føyken.

 

Ang stabilitet så har vel ikke Dell strengere krav til dette en SUN, IBM og andre som selger AMD64 produkter.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke så rart at de bare satser på intel. Ser på jobben og de få maskinene som det er hardware trøbbel på er som oftet AMD. Har et bar nForce maskiner som er ganske ustabile. Intel maskinene på skolen tulser og går å svert få feil ved disse. Det er vel kanskje slik dell tenker. dell har ganske bra returorninger og vis det blir mye feil på som det er på mange amd systemer så blir det ikke mange kronene de tjener.

 

Det at Intel er mer stabilt enn AMD er bare en myte og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Det er heller ikke mer problemer med AMD sine prosessorer enn Intel sine, ingen undersøkelser har klart å vise noen slike forskjeller :roll:

 

Det har derimot vært en del billige brikkesett med ustabile minnekontrollere som er blitt brukt på K6 og Athlon, men dette er ikke AMD sin feil. Denne feilen ligger hos brikkesett- og hovedkort-produsentene som heller har valgt å satse på ytelse (les: overklokking) fremfor stabilitet. Derfor utviklet AMD egne brikkesett for Athlon som er meget stabile og bra, dessuten har AMD også samarbeidet tett med Nvidia for å gjøre nForces minnekontroller like stabil.

 

Likevel er det opp til hovedkort-produsentene hva de ønsker å satse på, og i Taiwan går som regel overklokking/ytelse foran stabilitet dessverre. Dette er beklagelig og det har lenge vært en stor irritasjon for meg at alle tester av hovedkort blir preget av overklokking fremfor å teste stabilitet som er det som teller. Som regel får man det man betaler for, og de billigste hovedkortene (som er lett tilgjengelig i Norge) er også ofte de som er minst stabile. Man får selvsagt også kjøpt gode og stabile hovedkort (som dessverre ikke alltid er like lett å få tak i i Norge), men da må man være villig til å betale litt ekstra for det også. Deretter må den eller de som monterer maskinene ha rimelig god peiling og følge retningslinjene til AMD. Jeg har ofte vært borti maskiner der retningslinjene ikke har vært fulgt med feilmontert minne, kjølevifte og bruk av uegnet kabinett. Gjør man alt riktig så blir systemet minst like stabilt som alt annet, det er iallefall min erfaring.

 

Det største hodebryet til AMD har vært brikkesett fra tredjepart med dårlig minnekontroller og dårlige kjølevifter. Derfor har den nye generasjonen av AMD prosessorer (Opteron og Athlon 64) innebygget minnekontroller og varmespreder som langt på vei løser alle problemene man har slitt med før.

:woot:

 

Jeg kjøper derfor ikke at Dell velger å satse utelukkende på Intel på grunn av stabilitet, men heller på grunn av (tvilsomme?) eksklusive avtaler med 'gode' rabatter (bestikkelser?) :shrug:

Lenke til kommentar

Jatta jatta, La Dell seile sin egen sjø og tjene på intel-rabbatten så snur de nok etter hvert om intel sakter akterut. I mellomtiden kan vi fritt kjøpe AMD64- fra andre produsenter.

 

Forresten rart at ikke konkurransetilsynet reagerer på prissamarbeidet/AMD-boikotten... Det høres jo veldig konkurransevridende og ikke helt lovlig ut.

 

JA til fri konkurranse !! :woot:

Lenke til kommentar
Forresten rart at ikke konkurransetilsynet reagerer på prissamarbeidet/AMD-boikotten... Det høres jo veldig konkurransevridende og ikke helt lovlig ut.

 

JA til fri konkurranse !! :woot:

 

Helt enig! :yes:

 

Intel sine partner-avtaler er ikke bare konkurransefiendtlige, de grenser også opp mot det jeg vil kalle for organisert korrupsjon (eller Mafia-virksomhet?). Dell er kanskje det verste eksempelet, men også HP og NEC (stor PC-produsent i Japan) har tilsvarende (tvilsomme?) avtaler med Intel. Disse avtalene har vist seg å være svært lite gunstige for oss som kunder (Dell PCer er ikke akkurat konkurransedyktige i pris) og bare positivt for toppene i disse bedriftene som stapper mesteparten av rabattene (bestikkelsene?) i egen lomme :(

Lenke til kommentar

Hallo!!

Seff velger Dell Intel, Tror nok cpu prisene i de kvantum vi snakker her er noe helt annet enn det vi må grave fram ja..

Dessuten tror jeg ikke lojaliteten er stor den dagen evt. Amd legger frem et bedre tilbud(bestikkelse) enn Intel. Mye at Intel er størst teller jo og. Her hersker den sterkestes rett. Disiplene henger på den som er det..

 

Jeg har personlig aldri hatt problemer mine amd maskiner. Men det er jo ikke det som er saken, blinde venner.

Lenke til kommentar
Hallo!!

Seff velger Dell Intel, Tror nok cpu prisene i de kvantum vi snakker her er noe helt annet enn det vi må grave fram ja..

Dessuten tror jeg ikke lojaliteten er stor den dagen evt. Amd legger frem et bedre tilbud(bestikkelse) enn Intel.

Tviler sterkt på det.. Tenk deg at AMD tilbyr 100.000 Athlon 64 3200+ til 100$/stk i stedet for 300$/stk som de vanligvis går for. I andre enden sitter Intel og gir 1.000.000 Pentium4 3,2GHz/800 til 250$/stk i stedet for 350$/stk. Hva tror du de velger? En rabatt på 100.000 x 200$ eller en på 1.000.000 x 100$ ?) Husk at om Dell velger AMD-rabatten på 67% (20M$)så går de glipp av Intel-rabatten på 28% (100M$).

 

Nei, det må nok sterkere krutt til for å få dell til å snu.. f.eks et funksjonabelt konkurransetilsyn som straffer slik oppførsel eller at AMD får godt over 50% markedsandel.. (og majoriteten av kjøpere dermed må velge andre enn Dell for å få det de vil ha)

Lenke til kommentar
Forresten rart at ikke konkurransetilsynet reagerer på prissamarbeidet/AMD-boikotten... Det høres jo veldig konkurransevridende og ikke helt lovlig ut.

 

JA til fri konkurranse !! :woot:

 

Helt enig! :yes:

 

Intel sine partner-avtaler er ikke bare konkurransefiendtlige, de grenser også opp mot det jeg vil kalle for organisert korrupsjon (eller Mafia-virksomhet?). Dell er kanskje det verste eksempelet, men også HP og NEC (stor PC-produsent i Japan) har tilsvarende (tvilsomme?) avtaler med Intel. Disse avtalene har vist seg å være svært lite gunstige for oss som kunder (Dell PCer er ikke akkurat konkurransedyktige i pris) og bare positivt for toppene i disse bedriftene som stapper mesteparten av rabattene (bestikkelsene?) i egen lomme :(

 

Er det så mye verre at Intel har en slik avtale enn at Rema og Rimi har avtaler med sine levrandører der de dikterer prisen og sågar nekter dem å selge sine produkter til andre levrandører,og da snakker vi ikke om bare et produkt.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde eksistert noen avtale mellom Dell og Intel om at Dell ikke skal bruke prosessorer fra AMD ville de begge risikert STORE bøter både fra FTC og EU. Siden både Intel og Dell er smartere enn M$ tror jeg det er lite sannsynlig at det eksisterer noen slik avtale, hverken muntlig eller skriftlig.

 

Situasjonen er nok bare så enkel som at Dell selger det kundene deres vil ha, og hvis man ser på salget deres er det liten tvil om at det ennå er Intel. Den dagen bedriftskundene deres begynner å spørre etter Athlon64 eller Opteron vil nok Dell levere det også.

Lenke til kommentar

herregud for et sytekor da. ingen kan vel tvinge dell til å putte amd cpuer i sine maskiner? har ingenting med konkurranse å gjøre dette, dell vil ikke selge maskiner med amd cpuer, enkelt og greit. hva så om de har en storkunde avtale med intel, de har det med microsoft også. dell er sikkert en av de største kundene de to selskapene har, og de står da fritt til å tegne avtaler som gir bedre priser og bedre betingelser for alle parter.

Lenke til kommentar
herregud for et sytekor da. ingen kan vel tvinge dell til å putte amd cpuer i sine maskiner? har ingenting med konkurranse å gjøre dette, dell vil ikke selge maskiner med amd cpuer, enkelt og greit. hva så om de har en storkunde avtale med intel, de har det med microsoft også. dell er sikkert en av de største kundene de to selskapene har, og de står da fritt til å tegne avtaler som gir bedre priser og bedre betingelser for alle parter.

 

Rabatter = greit. Men eksklusive avtaler og avtaler som krever at Dell kun holder seg til en leverandør blir feil, uredelig og feigt.

Lenke til kommentar

Eksklusive avtaler er kort og godt ulovlig når leverandøren -som Intel- har 80% markedsandel. Pris basert på volum er derimot ikke ulovlig, sålenge det ikke ekskluderer andre leverandører.

Hvis dere ønsker å se Athlon64 eller Opteron fra Dell er det vel bare å sende mail og etterlyse det, hvis de får mange nok mailer kan det jo hende de ombestemmer seg.

Lenke til kommentar

Dell gjorde en markedsundesøkelse for en tid siden om du ville kjøpe en maskin med en alternativ cpu dersom maskinen ble noen kroner billigere ($1049 vs $1099 tror jeg) og svaret der var vel ganske entydig.

 

Såvidt jeg vet så leverer ikke Dell heller samsung harddisker, liteon-brennere eller Hansol skjermer ei selger Peppes Pizza og MacDonalds Pepsi.

 

Eksklusive avtaler er ganske vanlig her i verden, Dell vil bare tjene penger og de har de gjør best uten AMD og VIA prosessorer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...