Gå til innhold

Nyhet fra Acer blir snill mot lommeboka og hørselen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk svært interessant! :dremel: Min for lengst pensjonerte Acer Aspire 3810T kom med en Intel Pentium SU4100. Det var en 1,3GHz dual core med 40nm produksjonsteknologi og 10W TDP. Her fikk jeg 8 timer på en ladning, selv med et relativt lite batteri. Med SSD og RAM testet jeg maskinen nylig på Windows 8, og var positivt overrasket over hvor problemfritt det var.

 

Det jeg visualiserer meg, er at en produsent tar en av sine premium-modeller, og setter inn en slik CPU. Jeg kan tenke at valget står i mellom:

 

Intel Celeron N2807: 2,16 GHz, dual core, 4,3W TDP, 3W SDP.

Intel Pentium N3540: 2,66 GHz, quad core, 7,5W TDP, 4,5W SDP.

Intel Core i3 4012Y: 1,5 GHz, dual core, 11,5W TDP, 4,5W SDP.

Intel Core i5 4302Y: 2,3 Ghz, dual core, 11,5W TDP, 4,5W SDP.

Intel Core i7 4610Y: 2,9 GHz, dual core, 11,5W TDP, 6W SDP

 

En må huske på at selv om forskjellene er små, så utgjør det en høy prosentandel i disse maskinene, og med stort utslag på batteritid. For en 15" modell, kan en f. eks. anta at skjermen utgjør 22W om ikke mindre. Uten vifter, vil en få plass til et større batteri. 100 Wattimer ville vært rått, og ikke helt uoppnåelig i en tynn klient.

 

En PC jeg gjerne ville ha likt sett produsert:

 

15,6" 1920x1080 IPS

Intel Celeron N2807 @ 4,3W

802.11AC

1x4GB DDR3L

256GB mSATA SSD

Passiv kjølt

100 WHr

2 kg

Windows 8.1

 

Her snakker vi altså om en PC som fungerer perfekt til nettlesing, video og musikk osv. Og som gjerne endelig har en batteritid på over et døgn. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

anta at skjermen utgjør 22W om ikke mindre. (...)

100 Wattimer ville vært rått (...)

batteritid på over et døgn.

 

Tja. Vet ikke med deg, men jeg liker å ha skjermen på når jeg bruker laptopen min. :hmm:

 

8-10 timer under lett bruk kunne jeg kanskje trodd på, men et døgn? Rent ellers en fin konfigurasjon for en budsjettmodell. Mange rare bærbare ute på markedet om dagen som legger vekt på de merkeligste ting. Ta f. eks. alle produsentene som insisterer på å legge inn et dedikert kort slik som GT 750M, men til gjengjeld bare har 15.6" skjerm med oppløsning på 1366x768 og den billigste i5 de kan finne. :nei:

Lenke til kommentar

 

anta at skjermen utgjør 22W om ikke mindre. (...)

100 Wattimer ville vært rått (...)

batteritid på over et døgn.

 

Tja. Vet ikke med deg, men jeg liker å ha skjermen på når jeg bruker laptopen min. :hmm:

 

8-10 timer under lett bruk kunne jeg kanskje trodd på, men et døgn? Rent ellers en fin konfigurasjon for en budsjettmodell. Mange rare bærbare ute på markedet om dagen som legger vekt på de merkeligste ting. Ta f. eks. alle produsentene som insisterer på å legge inn et dedikert kort slik som GT 750M, men til gjengjeld bare har 15.6" skjerm med oppløsning på 1366x768 og den billigste i5 de kan finne. :nei:

 

Acer-modellen som er presentert her har en batterikapasitet på 2640 mAH, og med en Intel Pentium på 7,5W er det lovet 10 timer batteritid. Om en tar en Intel Celeron N2808 med 4,3W, betyr det at ved høy belastning, så tapper en i7 4700HQ batteriet hele 11 ganger raskere. Om en deler 9000 mAH på 2640 mAH, kommer en fram til cirka 3,4 ganger høyere batterikapasitet. Altså hadde det vært mulig å putte et slikt batteri inn i en 11-tommer, ville en fått 34 timer som resultat. Da det er en 15,6 tommer skjerm vi snakker om, vil antallet timer være mindre, men 24 timer skulle være godt innen rekkevidde. :)

 

En må huske på at MacBook Pro Retina 15 har en 47W CPU, 50W GPU, vifter, optisk drev og en ultra høyoppløst skjerm som gjøra at den krever langt, langt, langt mer strøm enn den beskrevede enheten. Grunnen til at vi aldri har sett så høye tall før, er fordi produsentene vegrer seg i fra å putte en Pentium og Celeron inn i premium-klasse maskiner.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må huske på at MacBook Pro Retina 15 har en 47W CPU, 50W GPU, vifter, optisk drev og en ultra høyoppløst skjerm som gjøra at den krever langt, langt, langt mer strøm enn den beskrevede enheten. Grunnen til at vi aldri har sett så høye tall før, er fordi produsentene vegrer seg i fra å putte en Pentium og Celeron inn i premium-klasse maskiner.

 

 

Macbook Pro Retina har ikke optisk drev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...