Gå til innhold

Slik skal Altibox bygge Norges nye supernett (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har sykt nice kjernenett da... men hvordan er det med internasjonale trafikken ? Går alt fremdeles trøkt igjennom NIX1 / NIX2 , og derav begrenset kraftig ?

 

Det var jo for en stund siden (1,5-2 år siden) stoore problemer med altibox og hastigheter utenfor deres nett, vet ikke om de vil møte på samme suppa igjen nå etterverdt som alle bumpes kraftig opp i speed ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har sykt nice kjernenett da... men hvordan er det med internasjonale trafikken ? Går alt fremdeles trøkt igjennom NIX1 / NIX2 , og derav begrenset kraftig ?

 

Hva mener du med det? Utenlandstrafikk (såkalt "transitt") går ikke gjennom NIX, det er ikke lov i henhold til NIX-kontrakten. Utenlandstrafikk kjøper hver enkelt internettleverandør fra såkalte transittleverandører (som regel større internettleverandører som TeliaSonera, Cogent, Global Crossing/Level3, osv).

Lenke til kommentar

 

De har sykt nice kjernenett da... men hvordan er det med internasjonale trafikken ? Går alt fremdeles trøkt igjennom NIX1 / NIX2 , og derav begrenset kraftig ?

Hva mener du med det? Utenlandstrafikk (såkalt "transitt") går ikke gjennom NIX, det er ikke lov i henhold til NIX-kontrakten. Utenlandstrafikk kjøper hver enkelt internettleverandør fra såkalte transittleverandører (som regel større internettleverandører som TeliaSonera, Cogent, Global Crossing/Level3, osv).

 

Åja , trodde at siden de nevnte transittleverandørene og gjerne er representert i NIX , at det var der mye av trafikken gikk videre ut og . Slik jeg har forstått.. (og sett ifølge traceroute ) men det vet jeg ikke altfor mye om, jeg er fibermontør så er litt lavere ned på osi modellen ;)

Lenke til kommentar

 

 

De har sykt nice kjernenett da... men hvordan er det med internasjonale trafikken ? Går alt fremdeles trøkt igjennom NIX1 / NIX2 , og derav begrenset kraftig ?

Hva mener du med det? Utenlandstrafikk (såkalt "transitt") går ikke gjennom NIX, det er ikke lov i henhold til NIX-kontrakten. Utenlandstrafikk kjøper hver enkelt internettleverandør fra såkalte transittleverandører (som regel større internettleverandører som TeliaSonera, Cogent, Global Crossing/Level3, osv).

 

Åja , trodde at siden de nevnte transittleverandørene og gjerne er representert i NIX , at det var der mye av trafikken gikk videre ut og . Slik jeg har forstått.. (og sett ifølge traceroute ) men det vet jeg ikke altfor mye om, jeg er fibermontør så er litt lavere ned på osi modellen ;)

 

Veldig enkelt forklart, så er NIX en switch hvor "alle" kan koble seg opp og utveksle data trafikk seg i mellom. De som er koble opp der velger selv hvem de vil utveklse trafikk med og det må avtales med hverandre.

Du kan se alle som er tilgjengelig på NIX her;

 

http://www.uio.no/tjenester/it/nett/fastnett/nix/nix-ops.html

 

Du kan lett se om feks data går via NIX, ved å ta en traceroute så ser du om den hopper innom 193.156.90.xx (NIX1) eller 193.156.120.xx (NIX2).

 

Alt annet går via transit og hos Altibox er dette via Level3 /Global Crossing og de har over 200Gbit kapasitet her.

Lenke til kommentar

Forklaringen på hva mørk fiber er, er jo også ganske intresant. Dvs den er feil.

Mørk fiber betyr at du har fiber fra A til B uten å være innom transmisjonsutstyr.

Som igjen betyr at det er kunden/leietaker av linja som rår over hva som blir koblet til i hver ende.

Lenke til kommentar

Og Telenor? Joda, de tilbyr 70/70 som maks til 899 (!) i mnd.

 

Kan noen forklare meg hvorfor? Har de ikke utstyr til å levere høyere hastigheter, eller er de bare griske?

 

Tilbud og etterspørsel.

 

Telenor har ikke noen målsetning om å være billigst på tjeneste de leverer. De skal være konkurransedyktige på pris, men ikke mer.

 

Har du tilgang til fiber fra Telenor så leverer de trolig det mest attraktive bredbåndstilbudet du kan få.

Lenke til kommentar

Riktig. Der jeg jobber med utbygging av fibernett virker det som at de prioriterer områder der de har dårlig/ingen tilbud fra før, og likevel en grei tetthet av hus.

 

FiveInline: husk at den 70/70 linja kostet 1500 (eller var det 1549?) før. I overskuelig fremtid vil de nok sette ned prisen og/eller jekke opp hastigheten. Motivasjonen for dette er kanskje ikke på topp - de konkurrerer sjelden direkte. Det er alt for dyrt å bygge ut fiber til at to tilbydere bygger ut samme felt.

Lenke til kommentar

jeg tolker det dithen at av de 330 tusen kunden så skal knapt ? få tilbudet innen fristen

 

tendensen er dog at samtidig som man fjerner de lave hastighetene så går prisen riktignok ned men ikke like langt ned som de lavere hastighetene.

 

Ergo så vil prisen i praktisk øke .

Man vill altså ikke få lov til å betale veldig lite for beholde gammel hastighet selv om det holder lenge for mange

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...