Gå til innhold

Nikon sliter fremdeles med salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel, dette var vel ingen bombe,nikon kan ikke forvente seg mye annet,prisene deres er for høye,oppdateringene på nye kameraer er faktisk lite nytt. en s holder ikke,samtidig må nikon våkne, det er speilløst mange satser på,små kameraer og når vi ser på sony,fujifilm og olympus,hva de tilbyr,begriper jeg ikke hva nikon tenker.jeg betaler ikke 25000 for et slr selvom det er nostalgisk.....og ikke 55000 heller.+++..men er veldig nyssgjerrig på de små speilløse.det tror jeg blir fremtidens kamera.

Lenke til kommentar

De gamle flodhestene i Nikon bruker samme strategien som Canon, same shit new wrapping og det har sikkert fungert i mange når det før de plutselig har fått konkurranse fra mindre produsenter som faktisk lager mer interessante kameraer ala Fujifilm, Olympus, Panasonic og Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon og Canon er meget store selskaper, men inkompetente er de ikke.

 

Jeg tror at de har sett utviklingen som fotograferingen har tatt for lenge siden og nedjustert forventningene utifra det, det er noen år siden de to begynte og forandre strukturen på bedriftene og vi som forbrukere har sett det med en omvelting innen lansering-strukturen.

 

Hvorfor de ikke har gått fullt ut med speilløst vet jeg ikke, men kan jo spekulere litt i at de har en selskapstruktur som er fastlagt utifra budsjetter og strategier og få omgjort pågående/påbegynt nye prosjekter må nok innom flere interne instanser før de blir realisert.

 

Helt på bærtur er de ikke, når det gjelder Canon så har de lansert mye spennende de siste årene innen fotografering på andre områder en speilløst.

 

Det eneste som er sikkert er at fremtiden er spennende om hvem som "vinner krigen" tilslutt, telefonen, kompaktkameraet, dslr, speilløst eller noe helt annet kanskje.

 

Selv har jeg troen på at dslr og speilløst vil bli ganske jevnbyrdige på alle områder etterhvert og forskjellene forsvinner bortimot helt, det sålenge vi tar litt hensyn til sensorstørrelse i de forskjellige fabrikatene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elefantene og speilløse systemkamera - jeg tror at "småprodusentene" som kun har speilløse systemkamera er drittnervøse for at de to store skal plutselig satse fullt også på speilløst. Paradokset er nok og at forbrukerne tjener i lengden på at de to elefantene holder en lav profil angående speilløse systemkamera - det vil bli mindre mangfold av produsenter rimelig kjapt dersom Nikon og Canon bestemmer seg for å trykket på den store startknappen.

 

Når det gjelder kamerasalget sliter vel helst alle produsentene - men det får nok litt fetere overskrifter når en av de store kommer med sine tall.

 

Tor

Lenke til kommentar

Noen her som har hørt om Nokia ? Ett finsk firma som bla var store på trær en gang i tida.

 

Ett bedre eksempel på hvor bra det firmaet gikk når de avfeier konkurrentene skal man vel lete lenge etter så at store selskaper fint klarer å drite seg ut mens små kommer snikende inn fra siden er nok fullt mulig også i kamerabransjen.

Lenke til kommentar

Noen her som har hørt om Nokia ? Ett finsk firma som bla var store på trær en gang i tida.

 

Ett bedre eksempel på hvor bra det firmaet gikk når de avfeier konkurrentene skal man vel lete lenge etter så at store selskaper fint klarer å drite seg ut mens små kommer snikende inn fra siden er nok fullt mulig også i kamerabransjen.

Du har selvsagt et poeng der. Dog tror jeg at både Nikon og Canon er fullt klar over dette selv og har en slags "kriseplan" som mer eller mindre kan åpenbare seg nesten over natten dersom ledelsen finner det nødvendig. Ser man på f.eks japansk bilindustri har de over lang tid vist en utrolig evne til å lese i krystallkula og tilpasse seg det globale markedet i akkurat rett tid.

 

Hvorfor Nikon og Canon ikke har gått tyngre inn i speilløst pr i dag er nok ikke så enkelt å forstå for oss - min teori er at de i hovedsak følger nøye det globale markedets trender med argusøyne, men samtidig splitter dette litt i 2 markeder, et i østen og et i USA (som japanerne stort sett og gjør angående bilproduksjonen). Det norske markedet er knapt en bisetning verd i denne sammenhengen.

 

Et annet moment som jeg tror er og viktig er at begge de 2 store har et enormt utvalg av objektiver som i hovedsak er tilpasset bruk på deres speilrefleksmodeller og som nok ikke vil bli enkelt å utnytte ved en speilløs satsing. Objektivsalget deres utgjør sikkert enorme summer og muligens gir en nettofortjeneste som er større enn selve kamerasalget.

 

Men, jeg bare gjetter - skjønt jeg bryr meg lite om hva som skjer eller om de 2 store blir mindre på sikt. Dog vil jeg gjenta at dagens situasjon passer utmerket både for de små produsentene og vi forbrukere.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er jo enkelte som mener at de japanske firmaene ikke har filla peiling om dagen; f.eks. Thom Hogan. Nikon har gjort en del endringer i strukturen, men det er usikkert om det er nok.

Jeg skummet igjennom innlegget hans, men det er jo bare hans personlige meninger (som vi/andre har sine).

 

Min oppfatning generelt er at kameraprodusentene sliter/har nedgang i salget av 2 hovedårsaker, nemlig salget av mobiler med kamera (og nettbrett) samt at mange markeder er faktisk rammet av økonomiske nedgangstider og/eller usikker økonomisk fremtid. En mobil er i dag for det store flertallet regnet som en nødvendighet og den blir selvfølgelig prioritert langt over et dedikert kamera. Når mobilen så tar for mange gode nok bilder og kanskje økonomien er dårlig, så er det ikke merkelig at man skipper tanken om et dedikert kamera. Jeg tipper og at det store flertallet av bilder som blir tatt hver dag er myntet på bruk i sosiale medier og dermed er heller ikke kvalitetsbehovet særlig stort.

 

Jeg vet ikke hvordan kameraprodusentene kan bedre møte disse realitetene, muligens og mest sansynlig er det lite annet de kan gjøre enn å la utviklingen gå sin gang til det hele stabiliserer seg på et eller annet nivå (min gjetting der er at man må under halvdelen av dagens produksjonsnivå i antall). Altså vil det bety lite/ingenting for utviklingen samme hva kameraprodusentene putter inn i kameraene eller om de er med speil eller uten eller veier 300g eller 700g (egentlig er dette luksusproblemer som vi på smørberget kan ha råd til å være opptatt av).

 

Et tankekors er at de kan selv hive seg på mobilproduksjon for å prøve å øke bedriftens inntekter (både Nikon og Canon f.eks er sterke merkenavn på flere markedstyper), men samtidig vil de da selv være med på å undergrave sin egen kameraproduksjon.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke akkurat problemet at hvis det er de samme folkene som har sittet ved roret hos Nikon muligens en årrekke som plutselig skal begynne å lære nye triks at det ikke fungerer ?

 

Regner med at en del har fått med seg hva som skjedde med Apple etter at Jobs ble sparket ut fra firmaet, kom tilbake igjen og ruslet rundt i gangene til han endte opp hos Ivy og hans prototyper, sparket han opp som sjef for design med egen lukket avdelingen innenfor Apple.

 

Noen ganger så må ting snues på hodet før man kommer på rett kjøl igjen.

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke at Nikon ikke finner opp kruttet på nytt (som enkelte andre fotoprodusenter mener de gjør), det er nok heller det at de føler de er låst innafor sitt segment. De er låst fordi de ikke kan gå utenfor markedsgruppene uten å kannibalisere sitt eget marked. Fuji, Sony og andre produsenter har den fordelen at de slipper å tenke på dette med "speilrefleks" og "store objektiver". De kan levere alt nytt; det kan ikke Nikon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke at Nikon ikke finner opp kruttet på nytt (som enkelte andre fotoprodusenter mener de gjør), det er nok heller det at de føler de er låst innafor sitt segment. De er låst fordi de ikke kan gå utenfor markedsgruppene uten å kannibalisere sitt eget marked. Fuji, Sony og andre produsenter har den fordelen at de slipper å tenke på dette med "speilrefleks" og "store objektiver". De kan levere alt nytt; det kan ikke Nikon.

 

 

Crux of the matter. IMO

Lenke til kommentar

Nokia og Kodak er skrekkeksempler på hva som kan skje når nye generasjoner med revolusjonerende utstyr erstatter gamle melkekyr.

 

Er det noen som har gode eksempler på selskap som har taklet overgangen bra?

Apple er mest kjent for å lage nye markeder med nytt utstyr, ikke for å revolusjonere gamle markeder.

IBM revolusjonerte produktene sine fra elektriske skrivemaskiner og stormaskiner til PC, men trakk seg ut av dette markedet etter over 20 år.

Lenke til kommentar

Samsung har jo stadig utvidet produktkategoriene og satte seg ikke mindre mål enn at de skal bli størst på alt de produserer.

 

Sålangt har de klart det på TV og smartmobilmarkedet, kameraene er ikke dårlig på noen måte, men mulig at noen rynker på nesa når de skal kjøpe kamera fra en produsent som også er store innen kjøleskap ?

 

Jeg har forsåvdt ett Samsung kjøleskap som jeg er kjempefornøyd med og ga utrolig mye for pengene...

Lenke til kommentar

...

Apple er mest kjent for å lage nye markeder med nytt utstyr, ikke for å revolusjonere gamle markeder.

IBM revolusjonerte produktene sine fra elektriske skrivemaskiner og stormaskiner til PC, men trakk seg ut av dette markedet etter over 20 år.

Dette var vel en mild historieomskriving, Frobe...:-)

 

Apple har, som eneste databedrift, revolusjonert og snudd opp ned på markeder minst tre-fire ganger. De ble startet på ideen om å få datamaskiner som allemannseie og revolusjonerte hele dataindustrien med personlige datamaskiner (PC), selv gamle og trauste mor IBM ble tatt på senga. De kvikna riktignok til igjen etter et par år og fikk på plass en slags standard rundt det som ble kalt IBM-kompatible PC'er. Apple snudde rundt på hele musikkindustrien med iPod og iTunes. Så tok de hele mobiltelefonmarkedet på senga med iPhone før de nå igjen har tatt PC-markedet og snudd rundt på det med iPad. Jeg har vært i dataindustrien i 30 år og kjenner ikke til noe selskap som har klart det samme.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...