Gå til innhold

Disse superbrikkene kommer i din neste mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bortkasting av transistorer spør du meg. Det store flertallet av desktopbrukere trenger ikke engang 8 kjerner, så det er tullete på mobile enheter pr dags dato.

 

NB: Jeg mener ikke at vi skal holde tilbake utviklingen, men transistorene kunne heller vært brukt på større kjerner, mer cache, grafikk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er de allerede til alle pc-oppgaver bortsett fra avansert videoredigering og nye spill.

:ohmy:

Da er man virkelig lite kravstor. Hverken til innhold, funksjonalitet eller hastighet. Greit nok, mobiler er mer enn kraftige nok til de fleste App'er på mobilen, men det er et langt stykke opp fra så enkle saker til en fullverdig PC-versjon. Med større skjerm og bedre effektivitet via mus/tastatur, så blir kravene til ytelse mangedoblet.

 

Kjøp en rimelig bærbar eller stasjonær på f.eks Elkjøp (da får du billige komponenter, som fortsatt er kraftigere enn det du finner til mobiler), og selv fra første stund så er den treg, veldig treg.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at mange der ute sikkert hadde sett seg fornøyd med ytelsen. Men vi snakker nok mye mulig bunnskraping og horribel ytelse, i hvert fall i mine øyne.

 

X86-platformen (f.eks win8) kombinert med det meste programvare her legger slag på en helt annen ytelseorden enn lille android.

 

Med 2-3GB RAM kommer du ikke langt. Grafikkdelen tar jo gjerne opp sitt. Selv med 4GB på damas laptop får maskinen til å skrike etter å lukke programmer, så fort mam gjør noe annet en et par faner og et par programmer og nedlastninger kjørende.

 

En mobil har ikke nubbsjangs. Jeg tror faktisk selv superlette oppgaver som facebook/mail kan gå litt tregt.

 

Vil ikke si bruken er spesielt unormal på mediamaskinen; 30-40 faner, to nettlesere (en til meg en til samboer, samt ønsker norsk og engelsk netflix), Adobe acrobat, netflix/youtube, Gimp/PS, bildefremviser, paint, Anti-virus, XBMC, overvåkningsprogramvare, Spotify, winrar, filbehandling, titals vinduer, word, excell, Vlc med film på pause, office etc...

 

Og dette i tillegg til mye av det du gjør på mobilen.

 

Og så kommer de tyngre eller mer spesialiserte oppgavene for min del utover dagen. Som litt videobehandling, AutoCAD, Matlab, multisim, spill (kabal og Sims for dama og BF4, Skyrim, crysis til meg), virtualisering, software Raid 5 etc.. (en liten liste over ting som blir brukt)

 

Nå er det varierende hvor tungt de forskjellige programmene kan gjøres, men selv av de lette så blir det tungt til tider. Støter jo fort på store dokumenter, måtte det være guider, brukermanualer etc.. som har rimelig høy oppløsning som får selv middels kraftige PCer til å knele. Og dette selv utenfor jobben min.

 

Spill og videobehandling så du bort fra, så den er grei, men når mobiler knapt åpner en enkel nettside raskt nok, så tyder ikke det på noe masser av krefter til overs. Det blir jo litt vanskelig å sammenligne mobil VS

Desktop når førstnevnte knap har multitasking overhode. Kanskje en side eller to på en gang. Eller at du snakker om flere tusen ms å vente på at du skal komme til "hjem". Som knapt består av noen få ikoner.

 

Nei, snapdragon funker til mobil apper, og svært enkelt arbeid uten venting. Mulig du også kan gjøre disse enkle operasjonene uten alt for mye venting på x86-plattformen. Men da kunne man vel like greit brukt et nettbrett.

 

Til PC-bruk bør du være lite kresen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, såklart du vil slite med å gjøre ørten ting samtidig, da spesielt med tanke på RAM. Men nå er det jo sånn at MS faktisk laget W8 med lavere ytelseskrav en forgjengeren nettopp for å kunne operere med "mobil" hardware. Jeg er så definitivt ikke komfortabel med en PC med 3Gb, men MS gjør sitt beste for at det skal være mulig, om det så er med å kombinere tvang til mobil UI kombinert med å tweake minnehåndtering. Det blir som vi ser i desktop pc markedet, det er flere år siden Intel fortalte oss at 4 kjerner er nok, og entusiastene er ikke mange nok til at vi har billige alternativer. Vi har allerede hatt 4 kjerner på mobilmarkedet lenge, og ytelse pr MHz øker betydelig kjappere enn til desktop pr generasjon. Åpner jeg ørten apps samtidig på telefonen min for å forsikre meg at jeg bruker enormt med minne og CPU så klarer den fremdeles å switche helt fint, som viser at hardware + mobil OS/UI takler dette. Det mangler bare mus og tastatur, samt å få vist innholdet på en større skjerm så har man en "PC" man kan benytte til hverdags.

 

TLDR: For det store flertallet, og de oppgavene det store flertallet trenger hardware til, så dekker den siste generasjonen mobile CPU'er behovene.

 

Jeg er helt enig i din skepsis, og jeg forbanner retningen UI går i, men jeg mistenker at produktivitetshensyn i arbeidslivet forhåpentligvis vil sikre oss PC brukere en modus vi kan jobbe med i fremtiden. Om vi så må kople de mobile enhetene våre til en skjerm og ta frem mus og tastatur fordi storformat PC har utspilt sin rolle....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...