Gå til innhold

– Matematisk umulig å lage «tenkende» roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

On the subject of stars, all investigations which are not ultimately reducible to simple visual observations are ... necessarily denied to us. While we can conceive of the possibility of determining their shapes, their sizes, and their motions, we shall never be able by any means to study their chemical composition or their mineralogical structure ... Our knowledge concerning their gaseous envelopes is necessarily limited to their existence, size ... and refractive power, we shall not at all be able to determine their chemical composition or even their density... I regard any notion concerning the true mean temperature of the various stars as forever denied to us.

 

- Auguste Compte

 

Når vi nå snakker om ting vi "aldri" vil klare....

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Basert på forklaringen i artikkelen, så høres dette ut som vissvass, hva er mere matematisk umulig med en "elektrisk" robot enn en biologisk, sålenge sistnevnte har mulighet til å endre seg selv? Videre er det jo godt kjent at minner ikke er permanente og forandres hver gang man aksesserer de. Det ligger forhåpentligvis mere bak.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

On the subject of stars, all investigations which are not ultimately reducible to simple visual observations are ... necessarily denied to us. While we can conceive of the possibility of determining their shapes, their sizes, and their motions, we shall never be able by any means to study their chemical composition or their mineralogical structure ... Our knowledge concerning their gaseous envelopes is necessarily limited to their existence, size ... and refractive power, we shall not at all be able to determine their chemical composition or even their density... I regard any notion concerning the true mean temperature of the various stars as forever denied to us.

 

- Auguste Compte

Når vi nå snakker om ting vi "aldri" vil klare....

This.

 

"Aldri" er fryktelig lang tid.

Lenke til kommentar

Om vi skal være litt filosofiske så kan vi vel argumentere for at fri vilje ikke finnes, basert på lover fra fysikken. Når vi da eventuelt greier å emulere strukturen i hjernen, så skal det ikke være noe stort problem å lage tenkende roboter.

Du hopper i så fall over noen relevante spørsmål. Må man ha fri vilje, for å være et tenkende vesen?, Mener Phil Maguire at det ikke går å lage roboter som tenker som mennesker, eller mener han at heller ikke mennesker er tenkende vesen?, og hva ligger i fri vilje? Selv om mennesker ikke kan trosse naturlovene, så har vi en unik evne til å manipulere naturen i vårt eget bilde. Jeg vil påstå at i det ligger både fri vilje, og tenkende vesen

Lenke til kommentar

Godt mulig de har regnet ut at det er umulig, men jeg er rimelig sikker på at de har lagt feile forutsetninger til grunn for regnestykket. Det finnes jo tenkende "gjenstander", som en dyrehjerne. Det han sier er egentlig at det er umulig å lage en dyrehjerne. Dyrehjerner produseres i fleng hele tiden så jeg ser ikke den matematiske umuligheten i det. Nåværende praktiske, etiske og teknologiske problemer med å implementere de i roboter av metall og elektronikk, ja selvsagt, men ikke den matematiske umuligheten.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"han påstår at roboter ikke vil være i stand til å tenke som et menneske."

 

"vil det imidlertid være matematisk umulig å lage bevisste, «tenkende» roboter"

 

Ganske trangsynt å kun se at om en robot tenker som et menneske at det kan kalles intelligent.

Intelligente roboter kommer, men de vil nok absolutt ikke tenke som et menneske.

Lenke til kommentar

Intelligente roboter kommer, men de vil nok absolutt ikke tenke som et menneske.

Godt poeng. Jeg vil jeg bare nevne selvkjørende biler vs tradisjonelle menneskelig styrte biler. Lommekalkulatorer har for eksempel vært mye mer intelligente til enkel hoderegning enn mennesker i ca 50 år allerede.

Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at den artikkelen blander sammen to felter: Robot og A.I

Roboter er programmerte enheter som reagerer til miljøet rundt seg, og er bundet til programmet eller læringspotensialet til programmet. A.I er kunstig intelligens som emulerer/simulerer menneskelig intelligens.

Denne artikkelen, i min forståelse, sier at det er matematisk umulig at en robot kan programmeres til å være lik mennesket. Den sier ingenting om at roboter ikke kan ha A.I

A.I er IKKE matematisk umulig å utvikle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en reprise av humlen som ikke skulle kunne fly.

Den gangen skjønte man ikke, at humlen flyr mer som et helikopter enn et fly. Det er garantert noe forskerne ikke har tatt med i beregningen denne gangen også. Vi er en tenkende "robot", enten vi liker betegnelsen eller ikke.

 

Det blir kanskje større innsikt, når EUs hjerneprosjekt blir ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en reprise av humlen som ikke skulle kunne fly.

Den gangen skjønte man ikke, at humlen flyr mer som et helikopter enn et fly. Det er garantert noe forskerne ikke har tatt med i beregningen denne gangen også. Vi er en tenkende "robot", enten vi liker betegnelsen eller ikke.

 

Det blir kanskje større innsikt, når EUs hjerneprosjekt blir ferdig.

God sammenlikning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke spesielt, iogmed at det aldri har vært en seriøs vitenskaplig vurdering som har påstått at humler ikke kan fly såvidt meg bekjent.

 

AtW

Og hvilken seriøs vitenskaplig vurdering har Phil Maguire brukt?

 

 

Produsert en matematisk modell og vist fram hypotesene sine? Kontra bieeksemplet som er en vandrehistorie basert på en kjapp bemerkning på en middagsfest?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...