Gå til innhold

Vil du bli racingsjåfør? Spill Gran Turismo!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er en stor forskjell mellom å sitte bak rattet på banen og sitte bak en TV med en kontroller.

Faktisk ikke. Er veldig mange gode simulatorer der ute.

Si ifra når du finner en simulator som faktisk får adrenalinet til å pumpe og du blir nervøs. Disse folka er ikke trent opp til å kunne håndtere slike biler. (Hvis denne artikkelen er komplett)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Gran Turismo er ikke det spillet de burde ha valgt for å si det sånn, de burde heller ha valgt Prosject C.A.R.S eller Asetto Corsa når de kommer ut, fordi de er mye mere realistisk.

Lenke til kommentar

Det er desverre flere aspekter rundt valg av simulator som gjør, at det ikke er bare å velge den teknisk beste. Dette prosjektet er nok ikke akkurat gratis for Nissan/Nismo, og derfor har de vært nødt til å vektlegge mer enn realismen på selve simulatoren/spillet.

Det har mye å si hvor mange potensielle kandidater som deltar, dermed er platformen PS3 et bra valg fremfor f.eks. PC.

Samtidig er det viktig at alle har så like som mulig utgangspunkt, og det går også i favør av konsoll i forhold til PC.

Så kan man si at Project C.A.R.S eller Asetto Corsa er bedre simulatorer, men de eksisterte, meg bekjent, ikke for 6 år siden.

Jeg har kjørt mye Gran Turismo de siste årene (dog ikke så mye som andre, tydeligvis), og jeg skal medgi at det er noen ting man kunne ønsket seg hadde vært bedre. Men i konteksten av et prosjekt som dette, så mener jeg at elementer som motorlyd og skademodell har liten betydning i forhold til å finne de personene som egner seg best til å tas inn til opplæring i racing i den virkelige verden. Her handler det om, som noen på GT forumet sa, å finne de kandidatene som klarer å tilpasse seg gitte vilkår og så prestere på toppnivå. Kan de det i GT6, så kan de det høyst sannsynlig også i en virkelig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er desverre flere aspekter rundt valg av simulator som gjør, at det ikke er bare å velge den teknisk beste. Dette prosjektet er nok ikke akkurat gratis for Nissan/Nismo, og derfor har de vært nødt til å vektlegge mer enn realismen på selve simulatoren/spillet.

Det har mye å si hvor mange potensielle kandidater som deltar, dermed er platformen PS3 et bra valg fremfor f.eks. PC.

Samtidig er det viktig at alle har så like som mulig utgangspunkt, og det går også i favør av konsoll i forhold til PC.

Så kan man si at Project C.A.R.S eller Asetto Corsa er bedre simulatorer, men de eksisterte, meg bekjent, ikke for 6 år siden.

Jeg har kjørt mye Gran Turismo de siste årene (dog ikke så mye som andre, tydeligvis), og jeg skal medgi at det er noen ting man kunne ønsket seg hadde vært bedre. Men i konteksten av et prosjekt som dette, så mener jeg at elementer som motorlyd og skademodell har liten betydning i forhold til å finne de personene som egner seg best til å tas inn til opplæring i racing i den virkelige verden. Her handler det om, som noen på GT forumet sa, å finne de kandidatene som klarer å tilpasse seg gitte vilkår og så prestere på toppnivå. Kan de det i GT6, så kan de det høyst sannsynlig også i en virkelig bil.

 

Er det flere folk som har PS3 enn en PC? Siden du argumenterer for potensielle kandidater? Og så likt som mulig? Mener du at det da bør være ulovlig å bruke ratt osv i denne challengen også? Jeg ser ikke helt at det skal være særlig problematisk å oppnå konkurransedyktige tekniske vilkår på verken den ene eller andre plattformen, om man har tid til å trene timesvis per dag på dette.

 

Og det handler såklart om mer enn å "tilpasse seg gitte vilkår og prestere på toppnivå", isåfall kunne de like gjerne arrangert konkurransen i DOTA.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det flere folk som har PS3 enn en PC? Siden du argumenterer for potensielle kandidater?

Jeg vil påstå at det er lettere å finne flere kandidater med like hardwaremessige betingelser, når man velger PS3 fremfor PC. På PC er det jo opp til hver enkelt hvor kraftig hardware man vil ha. En PS3 er en PS3, stort sett. Da slipper utviklerne å forholde seg til potensielle scenarier av juks basert på hvor rask eller treg PC som benyttes.

 

Og så likt som mulig? Mener du at det da bør være ulovlig å bruke ratt osv i denne challengen også?

Nei, overhodet ikke. Dette var mer med tanke på hardwaren for å drive spillet, som nevnt over. Ja, du får et overtak i forhold til de som spiller med standard håndkontrolleren, hvis du har ratt og pedaler. Men på et eller annet tidspunkt blir det uansett en veldig stor ulempe hvis du klarer deg til finalen med håndkontrolleren i akkurat denne konkurransen. :-)

 

Jeg ser ikke helt at det skal være særlig problematisk å oppnå konkurransedyktige tekniske vilkår på verken den ene eller andre plattformen, om man har tid til å trene timesvis per dag på dette.

Poenget mitt er ikke om det er problematisk eller umulig å få til på andre platformer. Poenget mitt er at man nok har vurdert at det har vært lettest å få til på konsoll, og at jeg respekterer at det er sånn. For all del, jeg er ikke noen PS3 fanboy, jeg har racing simulatorer på PC også, og jeg er så klar som noen for Project C.A.R.S. når den slippes (da blir det kanskje aktuelt med PS4 hos meg også).

 

 

Og det handler såklart om mer enn å "tilpasse seg gitte vilkår og prestere på toppnivå", isåfall kunne de like gjerne arrangert konkurransen i DOTA.

Jeg vil påstå at GT6 er såpass realistisk at det holder for formålet. Poenget mitt er at det virker relativt formålsløst å klage på at f.eks. skademodellen i GT6 suger, når den i denne sammenhengen ikke brukes i det hele tatt (rundetiden din blir invalidated med een gang du forlater asfalten). Å tilpasse seg gitte vilkår var med referanse til at det klages på fysikkmotorens mangler - jeg regner med at du ikke mener at fysikkmoteren er så dårlig at man like gjerne kunne arrangert konkurransen i DOTA.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner absolutt hvorfor GT-serien på mange måter er et veldig godt valg. Det er tilgjengelig, finnes på konsoll, er en serie som har eksistert i årevis osv osv. Skademodell har forøvrig fint lite å si om det søkes etter racingtalenter... :p

 

Men dekkfysikk er så og si ikke-eksisterende i GT6. Anbefaler virkelig Assetto Corsa kombinert med et skikkelig ratt (Fanatec) istedet om folk er racingsim-sultne. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en stor forskjell mellom å sitte bak rattet på banen og sitte bak en TV med en kontroller.

Faktisk ikke. Er veldig mange gode simulatorer der ute.

Si ifra når du finner en simulator som faktisk får adrenalinet til å pumpe og du blir nervøs. Disse folka er ikke trent opp til å kunne håndtere slike biler. (Hvis denne artikkelen er komplett)

etter ca 700 runder på Nurburgring på GT4, med G27 og racingstol, reiste jeg ned selv og kjørte 5 timer. det ER noe helt annet i virkeligheten, ikke minst frykten for at en annen bil står på tvers av veien på andre siden av bakketoppen man holder 150 km/t over - og viten om at en tur i autovernet fort kan koste 100 tusen +++.

 

kunnskap om banen derimot, den satt. med tanke på hva det koster å trene på banekjøring er det en kjempefordel å ha brukt flerfoldige timer i simulator. det å holde ut et 4-timers løp foran tv-en er også god trening, jeg merket veldig godt at jeg ikke klarte å holde fokus mer enn 2 runder av gangen (kjørte på trackday med flying pitstop, ikke vanlig touristfart) og måtte ta mye pauser.

 

man kan kalle GT4 tøysesimulatorfysikk, man kan f.eks ikke gasse og bremse samtidig samt mye annet.. det er også mange detaljer på Nordschleife som ikke er med, curbs man ikke kan kjøre over uten å punktere, dumper i veien som både er til hinder og hjelp, samt veldig mange visuelle faktorer som forteller hvor man skal ta turn-in og -out.

 

forskjellen er absolutt til stedet. men hvordan man oppfører seg i simulator sier veldig mye om hvordan man fungerer i virkeligheten og er den mest kostnadseffektive måten å sile ut talenter på.

Lenke til kommentar

De som klarer å kvalifisere seg ligger i en helt annen klasse enn de som bare prøver for moro skyld som meg. Jeg har ikke mulighet til å nå tida til de beste, uansett om det er samma bil. Det er mye teknisk rundt bilkjøring og det får man fram under en slik event.

Lenke til kommentar

 

Er det flere folk som har PS3 enn en PC? Siden du argumenterer for potensielle kandidater?

Jeg vil påstå at det er lettere å finne flere kandidater med like hardwaremessige betingelser, når man velger PS3 fremfor PC. På PC er det jo opp til hver enkelt hvor kraftig hardware man vil ha. En PS3 er en PS3, stort sett. Da slipper utviklerne å forholde seg til potensielle scenarier av juks basert på hvor rask eller treg PC som benyttes.

 

Og så likt som mulig? Mener du at det da bør være ulovlig å bruke ratt osv i denne challengen også?

Nei, overhodet ikke. Dette var mer med tanke på hardwaren for å drive spillet, som nevnt over. Ja, du får et overtak i forhold til de som spiller med standard håndkontrolleren, hvis du har ratt og pedaler. Men på et eller annet tidspunkt blir det uansett en veldig stor ulempe hvis du klarer deg til finalen med håndkontrolleren i akkurat denne konkurransen. :-)

 

Jeg ser ikke helt at det skal være særlig problematisk å oppnå konkurransedyktige tekniske vilkår på verken den ene eller andre plattformen, om man har tid til å trene timesvis per dag på dette.

Poenget mitt er ikke om det er problematisk eller umulig å få til på andre platformer. Poenget mitt er at man nok har vurdert at det har vært lettest å få til på konsoll, og at jeg respekterer at det er sånn. For all del, jeg er ikke noen PS3 fanboy, jeg har racing simulatorer på PC også, og jeg er så klar som noen for Project C.A.R.S. når den slippes (da blir det kanskje aktuelt med PS4 hos meg også).

 

 

Og det handler såklart om mer enn å "tilpasse seg gitte vilkår og prestere på toppnivå", isåfall kunne de like gjerne arrangert konkurransen i DOTA.

Jeg vil påstå at GT6 er såpass realistisk at det holder for formålet. Poenget mitt er at det virker relativt formålsløst å klage på at f.eks. skademodellen i GT6 suger, når den i denne sammenhengen ikke brukes i det hele tatt (rundetiden din blir invalidated med een gang du forlater asfalten). Å tilpasse seg gitte vilkår var med referanse til at det klages på fysikkmotorens mangler - jeg regner med at du ikke mener at fysikkmoteren er så dårlig at man like gjerne kunne arrangert konkurransen i DOTA.

 

 

Jeg tror "like hardwaremessige betingelser", har null å si, jeg tror det er valgt fordi det er ett populært spill som er nøyaktig nok, hverken mer eller mindre. Sterkt hypotetiske juksescenarior er nok neppe like viktig.

 

At GT6 holder for formålet er jeg enig i, men det er ikke det samme som at konkurransen kun handler om å tilpasse seg gitt vilkår, det er essensielt at vilkårene er liknende de vilkårene som eksisterer i racing.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her var det mye rart.

 

GT Academy handler om å finne racingtalent. De med best rundetider i spillet velges ut til å kjøre mot hverandre, på bane, i ordentlige biler. Personene som gjør det best her skriver kontrakt med Nissan og vil få prøve seg i faktiske konkurranser.

 

Gran Turismo er beviselig bra nok for å finne dette talentet. Vinnerne av GT Academy har gjort det svært godt i

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er en stor forskjell mellom å sitte bak rattet på banen og sitte bak en TV med en kontroller.

Faktisk ikke. Er veldig mange gode simulatorer der ute.

Si ifra når du finner en simulator som faktisk får adrenalinet til å pumpe og du blir nervøs. Disse folka er ikke trent opp til å kunne håndtere slike biler. (Hvis denne artikkelen er komplett)

iRacing er det nærmeste du kommer ekte racing. iRacing med T500RS rattet så har du kommet langt.. T500RS rattet er hovedsakelig laget for GT serien, men er også i verdensklasse når det kommer til kvalitet.. Fest en buttkicker på stolen din, så kjenner du vibreringen også i stolen så vel som rattet

Lenke til kommentar

 

Jeg tror "like hardwaremessige betingelser", har null å si, jeg tror det er valgt fordi det er ett populært spill som er nøyaktig nok, hverken mer eller mindre. Sterkt hypotetiske juksescenarior er nok neppe like viktig.

 

At GT6 holder for formålet er jeg enig i, men det er ikke det samme som at konkurransen kun handler om å tilpasse seg gitt vilkår, det er essensielt at vilkårene er liknende de vilkårene som eksisterer i racing.

 

AtW

 

Du har nok rett i at betingelsene rundt hardware ikke er det primære.

 

Angående å tilpasse seg, så var det naturligvis ment innenfor rimelighetens grenser. De som er flinke til å tilpasse seg de betingelser som finnes i GT6, som vi er enige om holder for formålet, de har en sjanse for å nå toppen - også i virkelig racing. Det nytter ikke å komme sist i mål fordi det tilfeldigvis var regn den dagen, siden man bare har trent på tørt. Og det nytter ikke for folk å syte over at GT6 ikke likner nok på virkeligheten - klarer de ikke plassere seg i GT6, så hadde de nok ikke gjort det i virkeligheten heller.

 

Veldig enig i det Tønne sier om at det finnes klasseforskjell mellom de som kvalifiserer seg og oss andre som prøver for moro skyld - jeg tror jeg ligger på plass 30.000+ og sliter med bare å nå gull på andre runden. Jeg hadde ellers for meg at jeg var en rimelig habil fører... :-\

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...