Gå til innhold

Dette er den perfekte harddisktemperaturen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en spiker i kista for Seagate, som en gang i fortiden var en meget kvalitetsbevisst aktør i harddisk-segmentet.

 

Nå er ST31500541AS gammel, så kan ikkje sammenliknes med andre modeller. Virker som alle merker har enkelte modeller med skavanker. Enten det er firmware eller hardware feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ok. Den forklaringen gjør ikke at jeg er særlig mer optimistisk til kjøp av Seagate-harddisker for fremtiden, da det har vært andre tester som har "disset" Seagate sine harddisker. Noen av disse testene har jo vært omtalt her på HW.no også.

Lenke til kommentar

 

Enda en spiker i kista for Seagate, som en gang i fortiden var en meget kvalitetsbevisst aktør i harddisk-segmentet.

Nå er ST31500541AS gammel, så kan ikkje sammenliknes med andre modeller. Virker som alle merker har enkelte modeller med skavanker. Enten det er firmware eller hardware feil.

 

 

Seagate har såvidt jeg kan bedømme hatt vedvarende kvalitetsproblemer som har strukket seg over flere år, men det er ting som tyder på at det kanskje har blitt bedre i det siste.

 

Ellers er, som artikkelen inne på, dette ikke så veldig overraskende, passer ganske bra med tidligere undersøkelser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Hmm, kan det være at google har hatt flere undersøkelser? Den jeg umiddelbart tenker på:

http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf

 

"One of our key findings has been the lack of a con-

sistent pattern of higher failure rates for higher temper-

ature drives or for those drives at higher utilization lev-

els. Such correlations have been repeatedly highlighted

by previous studies, but we are unable to confirm them

by observing our population. Although our data do not

allow us to conclude that there is no such correlation,

it provides strong evidence to suggest that other effects

may be more prominent in affecting disk drive reliabil-

ityinthecontextofaprofessionallymanageddatacenter

deployment."

Lenke til kommentar

 

Enda en spiker i kista for Seagate, som en gang i fortiden var en meget kvalitetsbevisst aktør i harddisk-segmentet.

 

Nå er ST31500541AS gammel, så kan ikkje sammenliknes med andre modeller. Virker som alle merker har enkelte modeller med skavanker. Enten det er firmware eller hardware feil.

Ja, det stemmer nok godt det du sier der!

Et annet eksempel var Western Digital sine laptop-disker av typen Scorpio Blue. De hadde en voldsomt høy feilrate!

Ellers så husker vel alle gode gamle IT guruer den velkjente IBM "Deathstar"

Lenke til kommentar

Kjøpte 4 WD 2TB BE, hvorav 3 viste feil etter kun 2 måneder. Mine 8 ST 2TB har fylt 3 år og ingen har vist feil hittil.

 

Dog, så har jeg kamerater som har opplevd det motsatte, og blandt andre HDD-produsenter også. Jeg tror mye har med modellen å gjøre, og andre ting flaks eller uflaks på en batch med disker.

Lenke til kommentar

Hmm, kan det være at google har hatt flere undersøkelser? Den jeg umiddelbart tenker på:

http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf

 

"One of our key findings has been the lack of a con-

sistent pattern of higher failure rates for higher temper-

ature drives or for those drives at higher utilization lev-

els. Such correlations have been repeatedly highlighted

by previous studies, but we are unable to confirm them

by observing our population. Although our data do not

allow us to conclude that there is no such correlation,

it provides strong evidence to suggest that other effects

may be more prominent in affecting disk drive reliabil-

ityinthecontextofaprofessionallymanageddatacenter

deployment."

 

Gir mening at disker som brukes masse har kortere levetid.

Merk også at 30 grader ikke er det jeg kaller for høy tempratur snarere lunkent, 60 grader er en annen sak.

 

Tror mange har dårlige erfaringer med å stappe 3 disker eller mer steder uten luftgjenomstrømning, det trenger ikke være mye men må være noe.

Lenke til kommentar

Apple har jo et hatt et utbytte program på sine iMac 27" fra late 2009 og mid 2010 (og muligens også 2011?) med 1TB Seagate disker i. Dersom man har en av disse diskene i maskinen sin, får man byttet til ny gratis hos nærmeste Apple verksted.

 

Alt dette gjør at jeg i det minste ikke vil kjøpe nye harddisker fra Seagate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har jo et hatt et utbytte program på sine iMac 27" fra late 2009 og mid 2010 (og muligens også 2011?) med 1TB Seagate disker i. Dersom man har en av disse diskene i maskinen sin, får man byttet til ny gratis hos nærmeste Apple verksted.

 

Alt dette gjør at jeg i det minste ikke vil kjøpe nye harddisker fra Seagate.

Mener du da Alle disker eller bare konsum diskene?

 

"siden Mercedes Vito sugde og var mye feil på, så suger alle Mercedes..."

Lenke til kommentar

28-35 grader er helt normal temperatur for harddisker spør du meg. I følge grafen til Seagate, så liker den disken seg best under 24 grader. Da skal man ha et spessielt kjølig kabinett... Kanskje også noen sinna vifter rett på disken. Faktisk er da 40 grader mer normalt enn 24 grader.

Lenke til kommentar

 

 

Enda en spiker i kista for Seagate, som en gang i fortiden var en meget kvalitetsbevisst aktør i harddisk-segmentet.

Nå er ST31500541AS gammel, så kan ikkje sammenliknes med andre modeller. Virker som alle merker har enkelte modeller med skavanker. Enten det er firmware eller hardware feil.

Ja, det stemmer nok godt det du sier der!

Et annet eksempel var Western Digital sine laptop-disker av typen Scorpio Blue. De hadde en voldsomt høy feilrate!

Ellers så husker vel alle gode gamle IT guruer den velkjente IBM "Deathstar"

 

 

Hadde en deathstar, men den levde lenge og gikk aldri i stykker. Den støver nå ned, og er sikkert like god som en ny harddisk enda. Mulig jeg hadde en disk fra en samlebåndsserie som var bedre, eller en lagringskapasitet som ikke var like sterkt påvirket.

 

Det heter forresten IBM Deskstar for de som måtte lure på hva det virkelige navnet på denne diskserien er. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Apple har jo et hatt et utbytte program på sine iMac 27" fra late 2009 og mid 2010 (og muligens også 2011?) med 1TB Seagate disker i. Dersom man har en av disse diskene i maskinen sin, får man byttet til ny gratis hos nærmeste Apple verksted.

 

Alt dette gjør at jeg i det minste ikke vil kjøpe nye harddisker fra Seagate.

Mener du da Alle disker eller bare konsum diskene?

 

"siden Mercedes Vito sugde og var mye feil på, så suger alle Mercedes..."

 

 

Godt poeng, men jeg vil for alltid streve etter å få tak i en Toshiba-disk om jeg kan i 2,5"

størrelse. Eller var det Hitachi jeg tenkte på nå. Går litt i surr på disknavn for øyeblikket :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...