Gå til innhold

Slik funker 4K-Netflix på TV-en (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva er vitsen med 4k når bitraten er låg og kompresjon er alt for stor?

 

Gi oss 8-10mbit 1080p stream før 4k IMHO

 

Netflix 4K skal bruke H.265 så du kan ikke sammenligne bitrate direkte. Komprimerer omtrent dobbelt så bra som H.264 som brukes i dag

Lenke til kommentar

 

Kva er vitsen med 4k når bitraten er låg og kompresjon er alt for stor?

 

Gi oss 8-10mbit 1080p stream før 4k IMHO

 

Netflix 4K skal bruke H.265 så du kan ikke sammenligne bitrate direkte. Komprimerer omtrent dobbelt så bra som H.264 som brukes i dag

Poenget mitt er at mange av desse streaming tenestene brukar for låg kvalitet.

3-5mbit H.264 er kanskje ok for 720p, men når dei sender ut 1080p med 5mbit så er det for dårleg.

 

Men når den vanleg mann i gata ikkje ser kva som er SD og HD på ei tv sending så er det vel ikkje anna å forvente.

Lenke til kommentar

Netflix er uaktuelt for meg så lenge det ikke er noen grei måte å slå av teksting.

 

Det er måter å gjøre dette på PC/Mac, med å gi den en "falsk, tom teksting-fil" men når jeg primært bruker TV/Chromecast til å se på medie... nope.

 

Ser ut som det er "verre" i 4k; teksten må jo ta opp hundretalls piksler.

Lenke til kommentar

 

 

Kva er vitsen med 4k når bitraten er låg og kompresjon er alt for stor?

 

Gi oss 8-10mbit 1080p stream før 4k IMHO

Netflix 4K skal bruke H.265 så du kan ikke sammenligne bitrate direkte. Komprimerer omtrent dobbelt så bra som H.264 som brukes i dag

Poenget mitt er at mange av desse streaming tenestene brukar for låg kvalitet.

3-5mbit H.264 er kanskje ok for 720p, men når dei sender ut 1080p med 5mbit så er det for dårleg.

 

Men når den vanleg mann i gata ikkje ser kva som er SD og HD på ei tv sending så er det vel ikkje anna å forvente.

 

Hadde jo vært fint om 1080p kom som h.265 etterhvert. Da ville nok 5 Mbps vært nesten tilfredsstillende.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Netflix er uaktuelt for meg så lenge det ikke er noen grei måte å slå av teksting.

 

Det er måter å gjøre dette på PC/Mac, med å gi den en "falsk, tom teksting-fil" men når jeg primært bruker TV/Chromecast til å se på medie... nope.

 

Ser ut som det er "verre" i 4k; teksten må jo ta opp hundretalls piksler.

 

Hvis du bruker unblock-us kan du velge "captions off" og slippe all teksting, også på norsk Netflix.

Lenke til kommentar

 

Kva er vitsen med 4k når bitraten er låg og kompresjon er alt for stor?

 

Gi oss 8-10mbit 1080p stream før 4k IMHO

Netflix 4K skal bruke H.265 så du kan ikke sammenligne bitrate direkte. Komprimerer omtrent dobbelt så bra som H.264 som brukes i dag

 

 

Men så er jo også oppløsningen 4 ganger så høy, og komprimerer det faktisk dobbelt så bra i sammenliknbare situasjoner?

 

Ellers er det jo latterlig at dette kun er tilgjengelig på TV-app

 

AtW

Lenke til kommentar

Satser på at det kommer relativt raskt til Win8-app i nærmeste fremtid (som et minimum). Har vanlig windows-versjon fått 1080p enda, eller må du ha Win8-app også der på stasjonære maskiner?

Og er det en rask måte å se hva som streames? Foreløpig går det i å lese av båndbredden til nettet via oppgavebehandling.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Funnet ut at jeg trenger ikke 4K. Klarer ikke se forskjell på 1080 og 4K selv med briller på. Så lenge bildet er skarpt er det for min del likegyldig hvor høy oppløsning bildet har. 1080p oppleves for mine øyne som meget skarpt på vår 70" fra LG.

 

Skal nevnes at selv 1080p fra Netflix ikke er rare kvaliteten. Å gidde å skrive en artikkel om 4k fra Netflix er litt prematurt spør du meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...