Gå til innhold

Nå får billigdiskene også seks terabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris rundt 2000 kr er ikke så ille, får håpe de også er i god kvalitet.

Lurer hvor lenge det tar før 8 TB blir tilgjengelig, siden det er jo bare en dobling av 3 TB harddisken.

Det tar nok en stund. Eller inn i uoverskuelig fremtidig. Denne disken har kommet ut fordi de bare har pakket inn flere plater. Ikke fordi de har klart å pakke data noe tettere på platene, som jo er det interessante i harddiskverdenen, og det som dytter en hel linje med disker et hakk opp.

 

Så de er fortsatt begrenset til 1TB per plate.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott at det skjer ting.

 

Det er såklart helt uaktuelt å kjøpe denne, men siden det løsner på utvalget så kan det bety at stillere disker som har mindre enn 7200rpm, samt færre plater, kan være på vei snart.

Hvorfor kan en disk, hvor eneste fremskritt er å presse inn flere plater, kan indikere at vi snart får se disker med færre plater?

 

For all del, jeg forventer at det kommer høyere datatetthet etter hvert, da det er en stund siden vi så over 1TB på vanlige disker (som jeg har sett), men i forhold til nyheten så må dette være motsatt utvikling.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke vente til å fullføre studier og sette igang byggingen av den nye serveren min :D Non tro om de kommer nærmere 1000 kr om 1 år.

 

Seagate får masse hat, spesielt etter tallene i BackBlaze, men jeg har hatt 10 forbruker segate gårende 24/7 i 3 år uten trøbbel, sammen med 10 Samsung disker som har flere har gått duken på de 3 årene.

Lenke til kommentar

Vil tru disker i en server er det man bruker misnt penger på her i livet^^

 

Samsung ja, kjøpte en og den døde.

WD og annet søppel jeg har fungerer utmerket og de er de eldste hardwaredelene jeg har.

( download/seed 24/7 )

Samsung burde holde seg til SSD :wee:

Endret av War
Lenke til kommentar

 

 

Pris rundt 2000 kr er ikke så ille, får håpe de også er i god kvalitet.

Lurer hvor lenge det tar før 8 TB blir tilgjengelig, siden det er jo bare en dobling av 3 TB harddisken.

Det tar nok en stund. Eller inn i uoverskuelig fremtidig.

 

 

http://www.theregister.co.uk/2014/04/30/seagate_drive_capacity_increase_on_way/

 

 

Ja de sa også vi skulle få 5 TB i 2010, så du noe 5 TB disker i 2010? Vel det var Hitachi som lovet, men i samme bransje, litt midlertidig økt aksjekurs så er de fornøyd.

 

http://www.hardware.no/artikler/lover_5_tb-disk_i_2010/53589

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Såkalt statistikk over diskdødsfall er totalt uinteressant om det ikke er snakk om hundrevis av disker og minst et par års driftstid. Noen få personer med noen få disker hver, atpåtil av uspesifisert modell, sier uhyre lite om hva man kan forvente av en spesifikk ny disk fra samme produsent.

 

Forøvrig så hadde Seagate en pressemelding i høst der de sa at 1,25 TB/plate var nært forestående. Det sies vistnok at noen noen nye eksterne disker fra LaCie inneholder 4-platers 5TB-disker fra Seagate. Da varer det vel ikke lenge før det kommer 1,2 TB/plate i 6TB-disker heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Pris rundt 2000 kr er ikke så ille, får håpe de også er i god kvalitet.

Lurer hvor lenge det tar før 8 TB blir tilgjengelig, siden det er jo bare en dobling av 3 TB harddisken.

Det tar nok en stund. Eller inn i uoverskuelig fremtidig.

 

 

http://www.theregister.co.uk/2014/04/30/seagate_drive_capacity_increase_on_way/

 

Så det er noen som synser om at ny teknologi kan komme. Ikke akkurat noe nytt, og den teknologien har blitt beskrevet flere ganger de siste årene, selv på HW.no. Snart her og snart meg der. Jeg velger å kalle det i uoverskuelig fremtid. :closedeyes:

 

Og det faktum at de nå lanserer en helt ny modell UTEN noen ny teknologi er vel heller en beskjed om at vi nok må vente en stund til.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

Pris rundt 2000 kr er ikke så ille, får håpe de også er i god kvalitet.

Lurer hvor lenge det tar før 8 TB blir tilgjengelig, siden det er jo bare en dobling av 3 TB harddisken.

Det tar nok en stund. Eller inn i uoverskuelig fremtidig.

 

 

http://www.theregister.co.uk/2014/04/30/seagate_drive_capacity_increase_on_way/

 

 

Ja de sa også vi skulle få 5 TB i 2010, så du noe 5 TB disker i 2010?

 

Oi, så passiv agressiv. Nå eier ikke jeg hukommelse, men mener å huske at det var Hitachi GST som hadde som mål om 5TB i 2010, ikke Seagate. GST ble forørvig lagt ut for salg samme året og avtalt solgt til WD litt over 1,5 år senere, i denne perioden ble det neppe lagt mye ekstra penger i potten for produktlanseringer, hvis man skulle ha noe å friste fremtidige kjøpere med.

Men nei, ingenting er jo lansert, og når du sier det slik så har ikke jeg sett noen billige 6TB disker enda heller, så kunne jeg jo velge å anta at de ikke finnes og ikke kommer.

 

Ingen som tvinger deg til å tro på noenting, men når CEO'en i Seagate sier at de har som mål å lansere 8 og 10TB innen et år, så anser jeg det som mer konkret enn "uoverskuelig fremtid" og det er et innspill til spørsmålet LMH1 stilte og mer konkret en det andre her har kommet med.

 

Ha en ellers fin dag og håper humøret kommer seg :D

Lenke til kommentar

Kan ikke vente til å fullføre studier og sette igang byggingen av den nye serveren min :D Non tro om de kommer nærmere 1000 kr om 1 år.

 

Seagate får masse hat, spesielt etter tallene i BackBlaze, men jeg har hatt 10 forbruker segate gårende 24/7 i 3 år uten trøbbel, sammen med 10 Samsung disker som har flere har gått duken på de 3 årene.

 

Må innrømme jeg stoler mer på data basert på tusenvis av disker enn dine 10. Ellers bra man får litt mer saklige priser på høykapasitetsdisker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hiver meg på her. Har selv hatt en del disker opp i gjennom og det ene merket har ikke vært noe bedre enn noe annet etter min mening.

For øvrig hvis det er begrenset kapasitet på disse platene på 1 TB hvorfor ikke tenke litt retro f.eks 5 1/4" ? Skulle bli plass til litt mer når platene kan være fysisk større (som bonus for man også brukt 5 1/4" brønnene til noe fornuftig. Eller for den saks skyld doble høyden på 3 1/2 " diskene. dvs f.eks 12 plater i stedet for 6 osv.

Lenke til kommentar

 

Kan ikke vente til å fullføre studier og sette igang byggingen av den nye serveren min :D Non tro om de kommer nærmere 1000 kr om 1 år.

 

Seagate får masse hat, spesielt etter tallene i BackBlaze, men jeg har hatt 10 forbruker segate gårende 24/7 i 3 år uten trøbbel, sammen med 10 Samsung disker som har flere har gått duken på de 3 årene.

 

Må innrømme jeg stoler mer på data basert på tusenvis av disker enn dine 10. Ellers bra man får litt mer saklige priser på høykapasitetsdisker.

 

AtW

 

 

Ja jeg er helt enig, jeg foretrekker Hitachi fremfor alt jeg å. Men ikke hjemme, her har det ikke så mye å si, det er lett og problemfritt å reklamere med Norsk lovverk. Men på server på co-location i utlandet blir det ikke seagate for å si det slik.Poenget var aldri at Seagate var så fantastisk, men heller at Samsung er verre etter min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...