Gå til innhold

Test: Samsung Gear 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser noe mer ut som en klokke enn førstegenerasjons Gear. Men det kan være bildene som lyver om dimensjonene.

 

En viss sjanse for at jeg på sikt kommer til å tenke på smartklokke-design som to forskjellige faser "før og etter Moto 360".

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg bare blind eller har dere faktisk ikke målt batteritiden? Det er jo det klart viktigste punktet her. Dere sier den har bedre enn den forrige, men jeg kan ikke se at dere har gitt oss et tall på dette..

 

Ellers så begynner jo faktisk dette å ligne på en brukbar klokke!

Endret av Craxmerax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne på tirsdag, eller rettere sagt, Neo2 utgaven. Jeg har Nexus 4 telefon, men et kjapt googlesøk så finner man APK for Gear Manager som fungerer på mange andre telefoner enn Samsung sine egne utvalgte :-)

 

Så det vil si at den fungerer på "samtlige" android-telefoner uten å måtte rootes?

(for "fornuftige" verdier av "samtlige", selvfølgelig...)

Lenke til kommentar

"Siden klokka krever Gear Manager på mobilen, har Samsung effektivt satt en stopper for at du kan bruke den med en mobil det ikke står Samsung på."

 

For noe politisk tøv! Jeg kommer ikke til å kjøpe en ny mobiltelefon, pga et tilbehør jeg har lyst på. Nå forstår jeg at man kan komme seg rundt denne "sperren", men dæven, forventer de virkelig dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte denne på tirsdag, eller rettere sagt, Neo2 utgaven. Jeg har Nexus 4 telefon, men et kjapt googlesøk så finner man APK for Gear Manager som fungerer på mange andre telefoner enn Samsung sine egne utvalgte :-)

 

Så det vil si at den fungerer på "samtlige" android-telefoner uten å måtte rootes?

(for "fornuftige" verdier av "samtlige", selvfølgelig...)

Jeg søkte bare for min telefon, og der var alle Nexus modeller listet opp ihvertfall. Regner med det fungere med andre også. Fikk lagt inn en gammel versjon av Gear Manager, men for å få oppdatert til nyeste versjon måtte root til (fil som måtte kopieres til system/apps som uten root ikke har skrive tilgang).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes denne testen var veldig, veldig snill selv om sluttkarakteren var noe lavere enn selve innholdet i anmeldelser gir uttrykk for. Hvordan mener Amobil at denne skal kunne erstatte et pulsbelte fra Polar når mer eller mindre samtlige anmeldelser på nett rapporterer at pulsmåleren er tilsynelatende ubrukelig til trening? Det rapporteres jo i øst og vest at du må stå stille og nærmest klemme klokka inn mot hunden for at den skal klare å registrere noe særlig og selv da er den så, som, så og den virker like brukanes som pulsmåleren på Galaxy S5 som på mange måter er nøyaktig samme greia som å laste ned en app som bruker kameralinsa på en telefon til å måle pulsen, det fungerer ikke spesielt bra. Denne klarer visstnok ikke å holde kål på pulsen din underveis når du trener og da er jo hele fitnessaspektet og poenget blåst bort.

 

Skrittelleren ser jo massiv kritikk den også, hvor treningsarmbånd har en lei tendens til å overestimere antallet skritt da de ofte teller håndbevegelser og diverse feilaktig som skritt så sliter tydeligvis Gear 2 og Gear Fit med at de har veldig store pålitelighetsproblemer i henhold til det å registrere skritt i det hele tatt. Har folk på jobb som har testet begge og selv på en gå / joggetur på flere kilometer så hendte det at klokka registrerte under tusen skritt noe som er helt på bærtur. Dette reflekteres i mange anmelders på nett som innrømmer at til trening og mosjon så fremstår disse som temmelig dårlig gjennomførte produkter med veldig lav reell verdi. Mens Amobil sin test her får det jo ut til å høres ut som du kan kaste alt du måtte ha av utstyr da Gear 2 kan gjøre alt for deg.

 

 

Det fremstår vel heller som en mer raffinert variant av Gear (1), hvor programvaren og maskinvaren er en smule mer finpusset, batteriet har blitt bedre, klokken litt slankere. Samsung har rett og slett trimmet litt her og der men at den i bunn og grunn er en Gear Rev.2 mer enn Gear 2. Og hvorfor må de basere seg på en ladestasjon? Virker litt halvveis å ikke få på plass noen Micro-USB for strøm i det hele tatt, i det minste burde vel det ha vært i tillegg til ladestasjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen grunn til at de ikke bare kan benytte vanlig micro usb på denne? Istedet for ladekrybbe?

Jeg vil anta at det har mye med at den tåler vann. 'Vanntette' dingser der man må åpne og trykke på plass en gummigreie hver gang hverken stoler jeg på - eller er spesielt glad i da det ser litt jalla ut.

Endret av McKraken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men på bildet med Gear Fit og Gear 2 ved siden av hverandre...

Der er jo Fit'en sin skjerm riktig vei!

Er det sånn at den også kan fungere den veien?

Kommer det en test snart som kanskje forklarer dette? :)

 

Det er bare å velge i menyen hvordan du vil ha det. Har man den på innsiden av håndleddet er det kanskje best i bredden, på oversiden fungerer 'i høyden' best for mange hvis man ikke klarer å lese tekst på skrå.

Lenke til kommentar

Syntes denne testen var veldig, veldig snill selv om sluttkarakteren var noe lavere enn selve innholdet i anmeldelser gir uttrykk for.

Som bruker av denne (jeg har også testet Gear Fit noen timer ved å låne fra en kollega) kjenner jeg meg langt mer igjen i denne testen enn mye av det andre jeg har sett på nett.

 

Det virker som om veldig mange tech-nettsteder som har testet denne ikke har noen som helst kunnskap om elektroniske treningsarmbånd og dermed trekker Gear / Gear Fit for unøyaktigheter når det gjelder skrittelling og pulsmåling som faktisk er til stede hos de aller fleste produsenter. Nike sitt FuelBand prøver jo tilogmed bevisst å skjule unøyaktighetene ved å konvertere målingene til 'Fuel Points' som default innstilling.

 

En ting er sikkert; hadde det vært en eplelogo på Gear / Gear Fit hadde superlativene sittet løst, og ting som mulighet til å styre TV, svare i telefonen, lese e-post og tekstmeldinger +++ hadde blitt skrytt opp i skyene.

 

Det blir også spennende å se hvor mye tyn Apple får når/hvis de kommer med sin 'klokke' og den kun fungerer med Apple-enheter og ikke har standard ladekabel...

Endret av McKraken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel nesten garantere deg at et eventuelt Apple armbånd / klokke vil benytte Lightning for strøm, har du noen gang sett Apple ha forskjellige standarder for strøm på porteføljen sin? Med unntak av overgangsperioden fra 30-pin til Lightning.

 

Skrittelling er vanskelig, men her fremstår Gear 2 og Gear Fit langt dårligere enn det jeg har erfaring med hverfall som da er hovedsakelig Polar Loop, FitBit One og FitBit Flex. Den er ofte milevis unna hvor de fleste andre er hvertfall innenfor en relativt grei margin. Gear 2 / Gear Fit går jo fra å fungere tålig grei det ene øyeblikket til å plutselig ikke telle skritt virker det som i store perioder. Forhåpentligvis kan dette forbedres med firmware / programvareoppdateringer for den er såpass utilregnelig at jeg mistenker at det må ligge noe bak.

 

Hva gjelder pulsmåler så har jo ingen andre hatt dette på armen? Men sånn som det ligger an nå se er det jo ikke et spørsmål om det fungerer bedre eller ikke sammenlignet med konkurrentene, poenget er at det fungerer såpass dårlig i praksis spesielt rettet mot trening at den har mer eller mindre null verdi og da spiller det fint liten rolle hvor gode eller ikke gode konkurrentene er. Et pulsbelte fra Polar, som Amobil utrolig nok forsøker å påstå at disse klokkene kan erstatte er jo milevis mer presise og kan jo, som vel er hele hensikten brukes under trening.

 

 

Alt det andre er det ikke så veldig mye å si på, det er mye teknologi og mye av det fungerer tålig bra og Samsung har høstet mye skryt her. Men spesielt praktisk og anvendelig fremstår de ikke foreløpig og når hele greia med disse nye modellene var rettet mot "fitness" så er det jo ikke rart disse får temmelig mye slakt i anmeldelser og rundt om på nett når den faller så igjennom på akkurat disse punktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel nesten garantere deg at et eventuelt Apple armbånd / klokke vil benytte Lightning for strøm

 

Det får vi håpe - problemet blir da at den sannsynligvis ikke vil være vanntett, noe slike enheter helst bør være.

 

Totalt sett synes jeg det Gear (og til en viss grad Gear Fit) leverer av muligheter sett både i forhold til pris og hva som finnes av tilsvarende enheter på markedet (i praksis ingen) er imponerende bra. Men Samsung hadde nok tjent på å fokusere mindre på treningsaspektet og mer på 'extender'-funksjonaliteten som jeg vil tro er det viktigste for mange. Personlig er nok hverken pulsmåling eller skrittelling noe jeg kommer til å bruke til daglig.

 

Det er ihvertfall utrolig digg å bare kunne legge fra seg telefonen på kontorpulten eller stuebordet hjemme (med lyden avslått) uten at man dermed går glipp av møteinnkallinger, innkommende samtaler, e-poster, tekstmeldinger osv. selv om man ikke er i samme rom som telefonen; rekkevidden er overraskende bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men på bildet med Gear Fit og Gear 2 ved siden av hverandre...

Der er jo Fit'en sin skjerm riktig vei!

Er det sånn at den også kan fungere den veien?

Kommer det en test snart som kanskje forklarer dette? :)

 

Ja den kan fungere denne veien også. Det er en enkel instillingen på selve klokka så roteres alt til "riktig" vei :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...