Gå til innhold

Guide: Slik tjener Google 900 millioner kroner – hver dag (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var i detalj i forhold til det som har med selve annonsene å gjøre, men savner mye om det som foregår i bakgrunnen. Som dere selv sier er 90% av Googles inntekter fra annonser, men å si at pengene brukes til å utvikle "gratis"-tjenester og ingenting mer blir for dårlig. ALLE disse gratistjenestene handler på en eller annen måte om å støtte opp rundt nettopp Googles annonser. Hvor mye har min personlige profil som Google har kommer fram til ved å scanne e-posten min (og gud vet hva ellers de scanner, Google Drive for eksempel?) å si for hvor mye en annonsør betaler for klikket? Påvirker det kvalitetspoengene om Google kan bevise at jeg har vist interesse, enten indirekte eller direkte, for det produktet eller temaet annonsen omhandler forut for at annonsen ble vist for meg? Betaler annonsørene mer om Google kan fastlå at jeg befinner meg (gjennom Google Maps eller GPS i android) i nærheten av utsalgsstedet, butikken eller bedriften? Hva om jeg har besøkt nettsiden annonsen linker til fra før, noe Google kan ha kjennskap til gjennom Chrome eller Google Analytics?

 

Google er kanskje det selvskapet i verden som har muligheten til å vite nesten alt om oss, og verre kommer det til å bli i framtiden når Google også skal videre inn i hjemmet, for eksempel med Nest. Om få år kommer trolig en langt større andel av dagligvarehandel også til å foregå på nett, noe Google åpenbart vil ha en finger med i spillet for. Hvor setter vi grensen for hva vi lar Google vite om oss som enkeltpersoner?

Endret av fknsonikk
Lenke til kommentar

Som dere selv sier er 90% av Googles inntekter fra annonser, men å si at pengene brukes til å utvikle "gratis"-tjenester og ingenting mer blir for dårlig.

 

Nå står det imidlertid følgende:

 

"Men enn så lenge er det jo likevel sånn at mye av pengene Google tjener på annonser brukes på utvikling og vedlikehold av gode, populære gratistjenester."

 

MYE av pengene. Ikke alt, men mye. Det vil si at det er penger til overs som brukes på andre ting, så bare ta det helt med ro du.

Lenke til kommentar

 

Som dere selv sier er 90% av Googles inntekter fra annonser, men å si at pengene brukes til å utvikle "gratis"-tjenester og ingenting mer blir for dårlig.

 

Nå står det imidlertid følgende:

 

"Men enn så lenge er det jo likevel sånn at mye av pengene Google tjener på annonser brukes på utvikling og vedlikehold av gode, populære gratistjenester."

 

MYE av pengene. Ikke alt, men mye. Det vil si at det er penger til overs som brukes på andre ting, så bare ta det helt med ro du.

Du skjønte absolutt ikke poenget med den linjen min, og du unnlot visst også å lese neste setning. Hele poenget var at Google ikke utvikler noen gratistjenester. Man betaler ikke for tjenestene med penger, men derimot med informasjon om deg selv som igjen blir gjort om til inntekter fra annonsene eller salg av informasjonen. Om du hadde tatt deg bryet med å lese hele innlegget mitt hadde dette vært nokså åpenbart. Det er jo i disse "gratis"-tjenestene at Google har gjort noe virkelig unikt i markedsføringsverdenen, ved å hente informasjon fra et utall av deres varierte tjenester, for så å bruke denne informasjonen for å lage "bedre", mer treffsikre (og dermed dyrere) annonser. Det er her man finner kjernen til Googles suksess utover det de oppnådde som en enkeltstående søkemotor, og det er derfor jeg etterspør mer informasjon om dette interessante temaet i artikkelen. Alt som står i denne artikkelen er jo langt fra unikt. Det er også slik mange andre nettbaserte annonsenettverk fungerer. Trodde du virkelig jeg foreslo at Google plutselig burde bli non-profit eller noe i den duren? Det gir ingen mening ut i fra konteksten i resten av innlegget.

Lenke til kommentar

Dette var i detalj i forhold til det som har med selve annonsene å gjøre, men savner mye om det som foregår i bakgrunnen. Som dere selv sier er 90% av Googles inntekter fra annonser, men å si at pengene brukes til å utvikle "gratis"-tjenester og ingenting mer blir for dårlig. ALLE disse gratistjenestene handler på en eller annen måte om å støtte opp rundt nettopp Googles annonser. Hvor mye har min personlige profil som Google har kommer fram til ved å scanne e-posten min (og gud vet hva ellers de scanner, Google Drive for eksempel?) å si for hvor mye en annonsør betaler for klikket? Påvirker det kvalitetspoengene om Google kan bevise at jeg har vist interesse, enten indirekte eller direkte, for det produktet eller temaet annonsen omhandler forut for at annonsen ble vist for meg? Betaler annonsørene mer om Google kan fastlå at jeg befinner meg (gjennom Google Maps eller GPS i android) i nærheten av utsalgsstedet, butikken eller bedriften? Hva om jeg har besøkt nettsiden annonsen linker til fra før, noe Google kan ha kjennskap til gjennom Chrome eller Google Analytics?

 

Google er kanskje det selvskapet i verden som har muligheten til å vite nesten alt om oss, og verre kommer det til å bli i framtiden når Google også skal videre inn i hjemmet, for eksempel med Nest. Om få år kommer trolig en langt større andel av dagligvarehandel også til å foregå på nett, noe Google åpenbart vil ha en finger med i spillet for. Hvor setter vi grensen for hva vi lar Google vite om oss som enkeltpersoner?

Når det gjelder annonsering i søkemotoren, er det flere ting Google vet om deg som potensielt sett er av betydning for annonsør og deres budpris. De vet kjønn, ca. alder, dine interesser, hvilke deler av nettsiden til annonsøren du tidligere har besøkt, hvor du befinner deg geografisk, om du bruker mobiltelefon, og ca. lønn (kun USA).

 

Disse faktorene kan i teorien brukes for å justere opp eller ned budprisen i auksjonen mot de andre annonsørene. Men dette brukes faktisk i veldig liten grad av de fleste. Annonsører flest er mer opptatt av hvilke søkeord de byr på, og maksimal synlighet på disse.

 

Gratistjenestene som har annonser i seg, slik som Gmail, bruker innholdet i tjenesten for å vurdere hvilke banner-annonser som er interessante for deg. Det kalles kontekstuell målretting. Det betyr ganske enkelt at dersom du skriver/mottar en e-post om at du eller noen andre trenger en rørlegger, kan du muligens se en banner-annonse fra en rørlegger på gmail.com.

 

Google Analytics brukes også for å plukke opp hvorvidt du har besøkt en bestemt side, og eventuelt hvilke produkter du har sett på, for deretter å servere deg reklame om denne siden/produktene på andre nettsider som samarbeider med Google. Dette kalles retargeting, og Google er langt fra de eneste som driver med dette. Det finnes knapt et nettsted i verden finansiert av reklame som ikke har implementert teknologi basert på retargeting, nettopp fordi annonsører vil heller betale for å vise reklame til noen som har vist interesse for produktene deres.

 

Jeg prøver ikke å si at vi ikke skal være skeptiske til alt Google potensielt vet om oss, men per i dag er det pent lite denne informasjonen brukes til annet enn å gi oss mer relevant reklame.

 

"Gratistjenestene" er akkurat som søkemotoren nok et sted Google kan servere oss reklame, men mange av tjenestene er også helt uten reklame. De kan derfor trygt brukes uten å bekymre seg for overvåkning og konspirasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...