Gå til innhold

Asus med ny 4K-monitor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som egentlig setter hertz-grensa? Hvorfor finnes f.eks ikke 80hz, eller 100hz?

Men med G-sync så skal nok 60hz holde en stund for denne skjermen, tenker jeg.

 

Finnes og finnes. 75 Hz, 85Hz, 100Hz, 120Hz, 160Hz etc.. har da vært en semi-standard i en del år. Spesielt med CRT-skjermer, og når jeg brukte prosjektor i ikke-optimal oppløsninger.

 

Eldre HDMI standarder og DVI Singel Link støtter vel ikke så mye mer enn 60Hz ved 1080p, så det har vel satt en del begrensninger en stund. Og så har det bare blitt en vanesak. Enten har den DP/Dual-Link DVI som går opp til 120Hz, eller så har den ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Hva er det som egentlig setter hertz-grensa? Hvorfor finnes f.eks ikke 80hz, eller 100hz?

Men med G-sync så skal nok 60hz holde en stund for denne skjermen, tenker jeg.

I praksis? Det som faller inn produsentene blandet med tradisjon.

 

AtW

og det er dyrere og lage 120hz enn 60hz skjermer, og det er enklere å lage gode farger på 60hz skjermen enn på 120hz.

 

ingenting er umulig, produsentene kunne ha lagd en 4K 120hz skjerm med samme farger som de fleste andre 4k skjermer, det hadde bare hvært dyrere å rodusere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til hva da?

Tykkelse er gjerne synonymt med jevnere bakgrunnsbelysning, som er en ganske vesentlig viktig sak på LCD-paneler. Ja, og om ikke bedre, så er det større potensiale. Ja, tiden foran skjermen må vel være viktigere enn det man bruker å se bak/siden av skjermen?

 

Hvorfor man ønsker en fysisk pinglete skjerm ser jeg heller ikke grunn til. :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en grei framvisning av skjermen, men jeg savner respons tid i henhold til input lag. Dette er noe produsentene hysjer om hele tiden. Utenom det så blir ikke dette en viktig detalj om man ikke kan utnytte mer en 60Hz. Da hadde skjerm overklokking vært interessant å se hva kunne ha gjort forskjell.

I beste fall kunne man kanskje fått i gang 120Hz ved 1080p signal og 80-90Hz ved ca2160p? Nå lurer jeg veeeeldig da :)

Lenke til kommentar

Videre kan den nye skjermen fra selskapet vise deg hele 1,07 milliarder farger, samtidig som den har en lysstyrke på 330 cd/m2. Den har også fått en 10-bits båndbredde, hvilket betyr at du for eksempel får en jevnere overgang mellom ulike graderinger av samme farge enn med en båndbredde på 8-bit.

Her skal det stå fargedybde, ikke båndbredde. 10 bits fargedybde per fargekanal er synonymt med en fargepalett på 1,07 milliarder farger. Ikke at det har så mye å si siden dette er en TN-skjerm og dermed dårligere fargegjengivelse enn IPS, IGZO og lignende.

 

Asus har ennå ikke implementert HDMI 2.0 så skjermen er nok delt inn i logisk separate skjermer ved bruk av DP), med de problemene det måtte bety for spill og video.

 

Denne skjermen kan maksimalt tyne ut 60 bilder i sekundet ved en oppløsning på 4K, som neppe vil være nok til å overbevise de som er frelst på 120 Hz-skjermer eller raskere – som for eksempel lynraske Eizo Foris FG2421.

Den Eizo-skjermen klarer heller ikke 120 Hz ved 4K. Den klarer faktisk ikke 1 Hz ved 4K en gang.

Men Asus-skjermen takler sannsynligvis like høy oppfriskingshastighet (120Hz) som Eizoen, ved samme oppløsning (1920*1080).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K-skjermer er egentlig uaktuelt så lenge de ikke har fjernet barnesykdommmene (dvs. tegner to skjermbilder side-ved-side.) Spesielt til spilling er dette problematisk.

 

Hva er det som egentlig setter hertz-grensa? Hvorfor finnes f.eks ikke 80hz, eller 100hz?

Men med G-sync så skal nok 60hz holde en stund for denne skjermen, tenker jeg.

Skjermen vil kreve driverkretser som støtter oppløsningene på de frekvensene. Å drive høye oppløsninger ved høy bildefrekvens vil være svært krevende. I tillegg har LCD fremdeles store problemer med etterslep som begrenser nytteverdien av høyere enn 60 Hz siden etterslep er godt synlig der.

 

 

Videre kan den nye skjermen fra selskapet vise deg hele 1,07 milliarder farger, samtidig som den har en lysstyrke på 330 cd/m2. Den har også fått en 10-bits båndbredde, hvilket betyr at du for eksempel får en jevnere overgang mellom ulike graderinger av samme farge enn med en båndbredde på 8-bit.

Her skal det stå fargedybde, ikke båndbredde. 10 bits fargedybde per fargekanal er synonymt med en fargepalett på 1,07 milliarder farger. Ikke at det har så mye å si siden dette er en TN-skjerm og dermed dårligere fargegjengivelse enn IPS, IGZO og lignende.

 

Det er i beste fall veldig upresist. Vanlige TN- og IPS-paneler har standardgamut ("~72% NTSC"). Det finnes "wide gamut"-paneler av både IPS, VA og TN, derav de svindyre IPS-panelene naturligvis er best. Typiske IPS-paneler har derimot ikke nødvendigvis større fargerom enn et godt TN-panel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den har også fått en 10-bits båndbredde, hvilket betyr at du for eksempel får en jevnere overgang mellom ulike graderinger av samme farge enn med en båndbredde på 8-bit.

 

 

Nå trenger man nVidia Quadro eller AMD FirePro for å utnytte 10 bit fargedybde, som er mange ganger dyrere enn GeForce og Radeon kort som kun støtter 8 bit. Dårligere på spill er de også.

 

Tror ikke du får så god utnyttelse av 10 bit i spill uansett da de er laget i 8 bit.

 

Håkki

Lenke til kommentar

Etter å ha kjøpt tre 27" 2560x1440 skjermer (Samsung, philips og dell) til gaming riggen endte jeg opp på Asus 144Hz skjerm til FPS. Jeg leser ditt og datt på nettet der folk mener det ene eller andre, men etter å ha skiftet mellom mange ganger det siste året er jeg helt klar på at TN panel med 144Hz langt på vei er å foretrekke fremfor høyere oppløsning og bedre farger, men bare 60Hz.

Eneste FPS'en jeg bruker 27" på er MechWarrior Online. Jeg trodde den var brukbar til BF en periode, men det er bare om man bruker kjøretøyer eller ligger på langt hold og skyter. Med en gang du begynner å løpe rundt og bevege deg merkes stor forskjell.

I stede for 4K med tusen kompromisser, kunne jeg heller tenke med TN panel med 144Hz og 2560x1440 oppløsning. Jeg driter i om fargene er litt off. Jeg har andre maskiner med det behovet der disse kan brukes.

 

Nå skal det legges til at jeg ikke har testet et TN panel på 60Hz og 2560x1440. Det er klart at dette vil være mindre problematisk enn IPS panelene man i det store og hele har på denne oppløsningen i dag.

 

Edit:

Det er så klart 2560x1440 som Andrull påpeker. Klipp og lim uten egenkontroll.

Rettet.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...