Gå til innhold

Nå slår Russland enda hardere ned på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nevnte forslaget om at bloggere må registrere seg hos staten har jeg hørt om før.

 

Bare at da jeg hørte om det, var det i forbindelse med debatten om redaksjonelt ansvar på internett, og det var en norsk politiker som snakket. Dette kan skje i Norge.

 

Verd å merke så er det en vesentlig forskjell i Norge; om jeg kommer med kritikk her og staten fikk rede på hvem jeg var, hadde jeg likevel ikke vært redd for livet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat registrering av bloggere og behandle de som media når de har en viss størrelse ser jeg ikke alt for negativt på, det står så mye piss som folk tror på ved enkelte blogger at man kan bli ør. Feilinformasjon er en større trussel enn privatlivet til en person som uttaler seg offentlig til mange tusen mennesker. Er ikke redd for at ting skal bli holdt mer skjult, se på Edward Snowden.

Lenke til kommentar

Akkurat registrering av bloggere og behandle de som media når de har en viss størrelse ser jeg ikke alt for negativt på, det står så mye piss som folk tror på ved enkelte blogger at man kan bli ør. Feilinformasjon er en større trussel enn privatlivet til en person som uttaler seg offentlig til mange tusen mennesker. Er ikke redd for at ting skal bli holdt mer skjult, se på Edward Snowden.

 

Ja, jeg har aldri sett feilinformasjon på blogger der bloggeren opptrer med fullt navn...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Akkurat registrering av bloggere og behandle de som media når de har en viss størrelse ser jeg ikke alt for negativt på, det står så mye piss som folk tror på ved enkelte blogger at man kan bli ør. Feilinformasjon er en større trussel enn privatlivet til en person som uttaler seg offentlig til mange tusen mennesker. Er ikke redd for at ting skal bli holdt mer skjult, se på Edward Snowden.

 

Ja, jeg har aldri sett feilinformasjon på blogger der bloggeren opptrer med fullt navn...

 

AtW

 

Da er du enten veldig godtroen eller uoppmerksom. Folk som er annonyme har mye lettere for å spre løgn, skitt og feilinformasjon fordi de ikke stilles til noe som helst ansvar. Når man først går ut med fult navn så tenker folk seg om en ekstra gang før de poster, og hvis ikke - så stilles de til ansvar i mye større grad enn de ville blitt ellers.

Lenke til kommentar

 

 

Akkurat registrering av bloggere og behandle de som media når de har en viss størrelse ser jeg ikke alt for negativt på, det står så mye piss som folk tror på ved enkelte blogger at man kan bli ør. Feilinformasjon er en større trussel enn privatlivet til en person som uttaler seg offentlig til mange tusen mennesker. Er ikke redd for at ting skal bli holdt mer skjult, se på Edward Snowden.

 

Ja, jeg har aldri sett feilinformasjon på blogger der bloggeren opptrer med fullt navn...

 

AtW

 

Da er du enten veldig godtroen eller uoppmerksom. Folk som er annonyme har mye lettere for å spre løgn, skitt og feilinformasjon fordi de ikke stilles til noe som helst ansvar. Når man først går ut med fult navn så tenker folk seg om en ekstra gang før de poster, og hvis ikke - så stilles de til ansvar i mye større grad enn de ville blitt ellers.

 

 

Det er du som er godtroende eller uoppmerksom om du ikke har lagt merke til at det sies utrolig mye feil også i ikke-anonyme blogger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bloggene tilknyttet nettavisen... Stort sett med fullt navn. Stort sett bare feilinformasjon.

 

Ellers er det verste tilfellet av misbruk jeg vet om av en fyr som opererer med fullt navn mesteparten av tiden, og falske fulle navn resten av tiden. Anonymitet beskytter offer, ikke angripere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

Akkurat registrering av bloggere og behandle de som media når de har en viss størrelse ser jeg ikke alt for negativt på, det står så mye piss som folk tror på ved enkelte blogger at man kan bli ør. Feilinformasjon er en større trussel enn privatlivet til en person som uttaler seg offentlig til mange tusen mennesker. Er ikke redd for at ting skal bli holdt mer skjult, se på Edward Snowden.

 

Ja, jeg har aldri sett feilinformasjon på blogger der bloggeren opptrer med fullt navn...

 

AtW

 

Da er du enten veldig godtroen eller uoppmerksom. Folk som er annonyme har mye lettere for å spre løgn, skitt og feilinformasjon fordi de ikke stilles til noe som helst ansvar. Når man først går ut med fult navn så tenker folk seg om en ekstra gang før de poster, og hvis ikke - så stilles de til ansvar i mye større grad enn de ville blitt ellers.

 

 

Det er du som er godtroende eller uoppmerksom om du ikke har lagt merke til at det sies utrolig mye feil også i ikke-anonyme blogger.

 

AtW

 

Jeg har aldri på noen tidspunkt sagt at det ikke er mye feil på "ikke-anonyme" blogger, jeg påstår derimot at folk tenker seg om to ganger før de poster og at de kan stilles til ANSVAR for hva de skriver - sistnevnte som er mitt hovedpoeng. Ved krav om registsrering kan man ikke gjemme seg bak navn som "AtW", "Fjordmann" ol.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri på noen tidspunkt sagt at det ikke er mye feil på "ikke-anonyme" blogger, jeg påstår derimot at folk tenker seg om to ganger før de poster og at de kan stilles til ANSVAR for hva de skriver - sistnevnte som er mitt hovedpoeng. Ved krav om registsrering kan man ikke gjemme seg bak navn som "AtW", "Fjordmann" ol.

 

 

 

Det er masse feil på ikke-anonyme blogger, så fint, vi er enige, så hvordan mener du tvungen registrering hjelper noe som helst? Det er forøvrig sjeldent ulovlig å skrive feilaktig informasjon. Forøvrig er ditt poeng om å gjemme seg ganske lite treffenede for mitt vedkommende, ditt nick derimot virker til å være anonymt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri på noen tidspunkt sagt at det ikke er mye feil på "ikke-anonyme" blogger, jeg påstår derimot at folk tenker seg om to ganger før de poster og at de kan stilles til ANSVAR for hva de skriver - sistnevnte som er mitt hovedpoeng. Ved krav om registsrering kan man ikke gjemme seg bak navn som "AtW", "Fjordmann" ol.

 

 

 

Det er masse feil på ikke-anonyme blogger, så fint, vi er enige, så hvordan mener du tvungen registrering hjelper noe som helst? Det er forøvrig sjeldent ulovlig å skrive feilaktig informasjon. Forøvrig er ditt poeng om å gjemme seg ganske lite treffenede for mitt vedkommende, ditt nick derimot virker til å være anonymt.

 

AtW

 

 

Ved tvungen registrering så vet man hvem som står bak og man kan holde kilden ansvarlig for det han/hun skriver - dette vil være hjelpsomt i å spore hvor feilinformasjon kommer fra ved sitater ol.

 

Kanskje ikke så viktig for deg, men for min del så syntes jeg dette er viktig.

 

Når det kommer til ditt nick så virker det nok like anonymt som mitt - har dog hatt mitt navn på nett og alle forum i over 11år nå - så det er slik folk kjenner meg. Men mitt navn er Remy Hauge om du skulle lure. ;)

Lenke til kommentar

Og hvordan vil nettsider dedikert til å levere satire i form av feilinformasjon pakket inn på en måte som får den til å se ihvertfall delvis autentisk ut (theonion, thedailycurrant, etc) behandles? Det finnes nok av mennesker som tror på informasjonen de finner på slike sider (til tross for tydlige uttalelser på sidene selv om at det er dedikert til satire), så sålenge begrensningen av spredningen av feilinformasjon er målet burde de forbys/stoppes. Men det vil igjen ha implikasjoner for f.eks. skjønnlitteratur, som også i stor grad er feilinformasjon om man ser på andelen som er satt til samtidens samfund.

 

Hvis man da antar at det holder for bloggene å poste ett eller annet sted på siden sin at "vi er satire/fiksjon" er vi tilbake til utgangspunktet, da et stort antall brukere ikke vil legge merke til det og spre det videre som faktisk informasjon (typisk de samme som ikke har fått med seg konseptet kildekritikk i dag).

 

Selv er jeg for et nett som ligner på det som dukket opp mens jeg vokste opp, hvor ethvert stykke informasjon må taes med en bøtte salt om man ikke vet at man kan stole på kilden.

Lenke til kommentar

Hvordan i alle dager skal Putin tvinge facebook og google til å ha servere i russland? De kan jo faktisk bare la være...

Jup, de kan nekte og da få problemer med å gjøre foretninger i Russland.

Så spørs det om Facebook / Google tenker langsiktig eller kortsiktig, Putin varer ikke evig, samt hvor viktig Russland er som marked.

For å si det rett ut om Putin blokerer Facebook vil det ramme han mer en Facebook

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...