Gå til innhold

Sniktitt: Leica T


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde kameraet kommet med 18-56 objektivet så hadde ikke 14.000 vært en så aller verst pris.

 

Jeg synes industridesignet er fantastisk og har veldig lyst til å prøve en, men hvis jeg først skal kjøpe Leica så blir det nok en M4 eller en M6. De er jo billige i forhold.

Lenke til kommentar

Da kommer det vel en "look-a-like" Panasonic XT snart...., til "halve prisen".... :dribble:

I følge Steve Huff, som har en veldig fyldig anmeldelse her, så er kameraet ekte Leica (Made in Germany), og ikke Panasonic-Leica.

På direkte spørsmål om objektivene er laget av Panasonic, fikk han nei som svar, men de produsert i Japan for at de ikke skal bli like dyre som M-objektivene.

Lenke til kommentar

 

Da kommer det vel en "look-a-like" Panasonic XT snart...., til "halve prisen".... :dribble:

I følge Steve Huff, som har en veldig fyldig anmeldelse her, så er kameraet ekte Leica (Made in Germany), og ikke Panasonic-Leica.

På direkte spørsmål om objektivene er laget av Panasonic, fikk han nei som svar, men de produsert i Japan for at de ikke skal bli like dyre som M-objektivene.

Det var en veldig rotete anmeldelse, sånn oppsettsmessig.

 

Ellers så synes jeg denne anmeldelsen er fin.

Endret av Cutters
Lenke til kommentar

Oi, såpass.. Sony sensor og design tilsvarende Samsung NX300. Ingenting negativt i det hele tatt, men hvorfor betale 3x for rød prikk?

 

Det kan man jo spørre seg om, men det har jo vist seg at folk er villig til det fra før.

 

Ellers skjønner jeg ikke helst påstanden om at dette kameraet ikke er skrudd sammen, hvorfor får de innmaten inn i kamera? Er de ytre delene limt, og ikke skrudd?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ellers skjønner jeg ikke helst påstanden om at dette kameraet ikke er skrudd sammen, hvorfor får de innmaten inn i kamera? Er de ytre delene limt, og ikke skrudd?

Det står hvis du leser hele setningen - "(..) at kameraet ikke er «skrudd sammen», det er nemlig frest ut av én enkel aluminiumsblokk."

 

Chassiset er altså ikke flere biter som er skrudd sammen - huset er én stor klump metall. Den største åpningen er selvfølgelig der skjermen sitter - mesteparten av innmaten er nok stappet inn via dette hullet og hullet til fatningen.

 

Her er til sammenligning de mange enkeltbitene i det ytre huset til en Sony A7r:

SonyA7_A7R_eclate_1_.jpg

Dette huset er ikke "frest ut av én enkel aluminiumsblokk", det er "skrudd sammen".

 

</teskje>

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er eksakt mitt poeng, nesten hele baksiden er en stor del, som er skrudd på, det er derfor meningsløst å si at huset ikke er flere biter som er skrudd sammen.

 

Uenig. Skjermen er ikke en del av huset, og det er pent lite av det bakpå som ikke enten aluminiumshus eller skjerm. Dette huset er i min verden klar i kategorien "laget i et stykke", i den grad det er mulig å frese ut et hus i ett enkelt stykke.
Lenke til kommentar

 

Det er eksakt mitt poeng, nesten hele baksiden er en stor del, som er skrudd på, det er derfor meningsløst å si at huset ikke er flere biter som er skrudd sammen.

 

Uenig. Skjermen er ikke en del av huset, og det er pent lite av det bakpå som ikke enten aluminiumshus eller skjerm. Dette huset er i min verden klar i kategorien "laget i et stykke", i den grad det er mulig å frese ut et hus i ett enkelt stykke.

 

 

Virkelig? Og ikke feks knapper eller søkere heller? Hva med speil? Det er ikke slik folk flest bruker "kamerahus", dessuten er det som står i artikkelen at kameraet ikke er skrudd sammen. Jeg er forsåvidt enig i at det er så "ett stykke" som det er praktisk mulig å få til, jeg synes bare det er en dustete, og ofte funksjonsmessig lite relevant ting å henge seg opp i (at det er få stykker)

 

AtW

Lenke til kommentar

Uenig igjen - at huset er i ett stykke gjør det mer robust og mer værtettet - færre skjøter og svake punkter. Gir, som det står i artikkelen, bedre byggekvalitet.

Regnet også at du klarer å skille mellom huset (eller chassiset, om du vil) og andre komponenter som skjerm, fatning, kontroller, knapper, sensor og annet. Tror også du fikk med deg at de nok mente "huset" da de skrev kameraet.

 

Og - det er et poeng at huset er laget av et stykke metall - det har mange fordeler. Men - er igjen kraftig fordyrende.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Uenig igjen - at huset er i ett stykke gjør det mer robust og mer værtettet - færre skjøter og svake punkter. Gir, som det står i artikkelen, bedre byggekvalitet.

Regnet også at du klarer å skille mellom huset (eller chassiset, om du vil) og andre komponenter som skjerm, fatning, kontroller, knapper, sensor og annet.

 

Jeg klarer fint å skille mellom ting, det betyr ikke at jeg dermed er enig å bruke ordet kamerahus som du gjør. Denne større robustheten og værtettingen er i mine øyne i praksis liten, de skjøtene som fjernes er tradisjonelt ikke spesielt svake deler av konstruksjonen uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...