Gå til innhold

Nvidias monsterkort er like rundt hjørnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD ser fremover i tid og er nyskapende med sitt R9 295x2. Det er en ting Nvidia absolutt ikke er. Noen ting man kan trekke frem er de fysiske forskjellene mellom kortene. AMD har droppet DVI-I-porten, og har bare en enkelt DVI-D-port igjen, ellers er det bare mini-DP. Nvidia klarer ikke en gang å få alle kontaktene på en PCI-brakett, og dette er en dealbreaker for de som vil ha mye ytelse med vannkjøling i små kabinetter.

I tillegg har vi jo AIO-løsningen til AMD som er nyskapende, siden vi ikke har sett det som en stock-kjøler noen gang. Den enkle viften på Titan Z vet jeg på meg at den kommer til å høres ut som et regiotog, og den i kombinasjon med kjøleren tror jeg ikke kommer til å være en like effektiv stock-løsning som hva AMD har satt på sitt "toppskjermkort".

Ytelsen blir en annen ting å snakke om, men jeg tviler på at ytelsesforskjellen mellom Titan Z og R9 295x2 blir så markant at det er verdt den doblede prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD ser fremover i tid og er nyskapende med sitt R9 295x2. Det er en ting Nvidia absolutt ikke er. Noen ting man kan trekke frem er de fysiske forskjellene mellom kortene. AMD har droppet DVI-I-porten, og har bare en enkelt DVI-D-port igjen, ellers er det bare mini-DP. Nvidia klarer ikke en gang å få alle kontaktene på en PCI-brakett, og dette er en dealbreaker for de som vil ha mye ytelse med vannkjøling i små kabinetter.

I tillegg har vi jo AIO-løsningen til AMD som er nyskapende, siden vi ikke har sett det som en stock-kjøler noen gang. Den enkle viften på Titan Z vet jeg på meg at den kommer til å høres ut som et regiotog, og den i kombinasjon med kjøleren tror jeg ikke kommer til å være en like effektiv stock-løsning som hva AMD har satt på sitt "toppskjermkort".

Ytelsen blir en annen ting å snakke om, men jeg tviler på at ytelsesforskjellen mellom Titan Z og R9 295x2 blir så markant at det er verdt den doblede prisen.

Med en kjerneklokke på 700MHz er det ikke utrolig om dette kortet vil ha en TDP på 375W eller muligens 300W til og med, da vil ikke den ene vifta ha noe problem med å holde ting stille og kjølig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at ordet "nyskapende" er det riktige og bruke i de tilfellene du beskriver. Ja, for det er jo alt annet. Både teknisk og i praksis.

 

Alle tilkoblinger på singel slot er i hvert fall ikke det. Slik var standard for 10år siden, og det er i "nyere" tid at det ble vanlig for flere slots for utgangene. Ser poenget ved at noen ønsker muligheten for kun Singelslot, og det er bra det er noe variasjon. Men nyskapende? Neppe.

På den andre siden så er det en del med DVI-skjermer, inkludert meg som trenger minst 2 utganger på et kort, og overganger er ikke spesielt ønsket. DVI-I Er i og for seg bedre på alle måter, kontra DVI-D som ikke har støtte for et enkelt vga-adapter.

Veldig fint å bruke ved feilsøking og mobile skjermer, eller koble opp til en TV eller prosjektor. Ja jeg har i hvert fall vært i tilfeller hvor VGA blor brukt.

 

DVI-D er kun pga de sparerer penger, ikke at brukere får noe mer.

 

Mini-DP er helt kurant for noen, så det er bra med variasjon.

 

Angående kjøleløsning så ser jeg ikke på radiatordongelen som noe nyskapende, ja slik har vi sett før... Det er kanskje bedre kjøleytelse, men Nvidia vinner rått på å være mer praktisk (ikke praktisk å ha en haug små radiatorer om du skal ha flere kort), noe jeg tipper er viktig for de som kjøper kort som titan-Z.

 

Uansett, det er to vidt forskjellige løsninger og to vidt forskjellige prisklasser og bruksområdet. Å si den ene er mer nyskapende enn den andre fordi det passer dem best må i beste fall være et litt snevert syn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...