Gå til innhold

Nå vil Google gjøre Gmail mye sikrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du snakker om end-to-end (E2E som artikkelen kaller det) med PGP, nei, du er ikke paranoid, men du har nok ikke satt deg grundig nok inn i det.

 

Vi må også skille mellom masseovervåkning og muligheten til å bruke masse datakraft på å bryte opp en enkelt mail. PGP vil stoppe masseovervåkning, helt klart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jeg paranoid om jeg kommer med en påstand om at dette ikke hindrer NSA i å snoke i andre sine eposter?

 

Det kommer ann på hvordan tjenesten blir implementert.

 

Dersom brukerene må opprette PGP selv og ta seg av kryptering og dekryptering selv skal det ikke være mulig for noen andre å lese innholdet med mindre de får tak i din private nøkkel.

 

Dersom Google implementerer en form for auto-kryptering utført på serversiden vet vi ikke om vi kan stole på krypteringen, og det har skjedd før at epost-tjenester har tilbytt sånne tjenester der det har vist seg at også de som drev epost-tjenesten kunne lese innholdet.

Lenke til kommentar

Man krypterer meldinger med en public key avsender har gitt deg (API) og deretter kan man kun dekryptere med den private key-en Google lagrer (tviler på at de gir slipp på email-lesingen dems :p). Dvs at mailen som lagres i DB-en er kryptert.

Endret av Techial
Lenke til kommentar

Veldig bra! Skal vedde på at Google holder nøklene, men likevel bra å kunne sende krypterte meldinger til Gmail-brukere for folk som ikke bruker Gmail. For Gmail-til-Gmail er det ikke noen prinsipiell forskjell, Google kan lese mailen og ingen andre kan. Å gjøre "web of trust" brukervennlig er absolutt en utfordring som krever Google's beste hjerner. Håper de lar folk eksportere nøklene så man kan bruke andre klienter enn Gmail web interface.

Lenke til kommentar

 

Er jeg paranoid om jeg kommer med en påstand om at dette ikke hindrer NSA i å snoke i andre sine eposter?

 

Det kommer ann på hvordan tjenesten blir implementert.

 

Dersom brukerene må opprette PGP selv og ta seg av kryptering og dekryptering selv skal det ikke være mulig for noen andre å lese innholdet med mindre de får tak i din private nøkkel.

 

Dersom Google implementerer en form for auto-kryptering utført på serversiden vet vi ikke om vi kan stole på krypteringen, og det har skjedd før at epost-tjenester har tilbytt sånne tjenester der det har vist seg at også de som drev epost-tjenesten kunne lese innholdet.

Visst dette er manuelt, må ikke både avsender og mottaker ha dette aktivert? Og hva med nyhetsbrev og lignende, blir disse kryptert? (ser for meg at det blir masse styr for bedrifter å måtte sende både spesialkrypterte mailer til @gmail.com og vanlig mail...

Lenke til kommentar

 

Er jeg paranoid om jeg kommer med en påstand om at dette ikke hindrer NSA i å snoke i andre sine eposter?

Det kommer ann på hvordan tjenesten blir implementert.

 

Dersom brukerene må opprette PGP selv og ta seg av kryptering og dekryptering selv skal det ikke være mulig for noen andre å lese innholdet med mindre de får tak i din private nøkkel.

 

Dersom Google implementerer en form for auto-kryptering utført på serversiden vet vi ikke om vi kan stole på krypteringen, og det har skjedd før at epost-tjenester har tilbytt sånne tjenester der det har vist seg at også de som drev epost-tjenesten kunne lese innholdet.

 

 

Da samarbeider sikkert NSA med Microsoft for å implementere å lokalisere PGP-nøkkelen din på din Windows. Dersom Microsoft lar seg presse. :ohmy:

Lenke til kommentar

Tja vel og bra at Google fokuserer på sikkerhet men det hjelper jo så lite når myndigheter har bakveier inn i folks private sfære.

 

Slik jeg forstår det, vil de ikke lenger kunne lese ALLES eposter i en søkbar database, men må evnt gå inn på en og en epost og bruke betydelig datakraft på å lese den ene epostkontoen.

Sjansen for at de leser akkurat DIN vil minke betraktelig.

...his jeg har rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...