Gå til innhold

Gjorde lydopptak da bøllene mobbet ham – ble selv straffet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig rektor personlig kjente familien til de som mobbet her. Uansett så er det en lei sak for offeret selvsagt, men for å sette det litt på spissen ; neste gang noen filmer meg og bilen min ved hjelp av et dashcam så må jeg vurdere å anmelde vedkommende for å ha filmet uten min tillatelse.

Lenke til kommentar

Heldigvis har vi fri bevisførsel i Norge så selv om opptaket er gjort ulovlig og man kan bli straffet for det vil beviset fremdeles kunne brukes som nettop bevis.

 

I Norge er det vel lov å ta opptak der man selv deltar i 'samtalen' hvis jeg har forstått det rett.

 

Nå vet jeg ikke hvilket land artikkel dreier seg om, for setter personlig sikkerhet foran - har ikke behov for å lese linken "vår personvernpraksis", da det ikke er opp til HW.no å bestemme at jeg skal sette ned min sikkerhet for å lese artikler.

 

"Aida! Denne siden krever Javascript.

Nettleseren din har ikke klart å laste inn skriptene på domenet www.hardware.no, som er nødvendig for å levere nettstedet vårt. Du kan skru på Javascript i innstillingene til nettleseren din. Kjører du et tillegg i nettleseren som NoScript vil du finne en egen meny i tillegget som lar deg tillate skript som kommer fra domenet www.hardware.no. Les mer om vår personvernspraksis på http://www.hardware.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på loven om opptak man selv er del av men de to dommene vi har der søppelkjørere har blitt fradømt jobben etter at arbeidsgiver har brukt elektronisk kjørebok som bevis for fusk med timelister.

I retssaken fra Tromsø tillot høyesterett at beviset skulle taes til følge på tross av at det var ulovlig å bruke elektronisk kjørebok til kontroll mot timelister, nettop fordi vi har fro bevisførsel her i landet.

Så uansett om lydopptak eller videopptak er gjort ulovlig kan det fortsatt benyttes som bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på loven om opptak man selv er del av men de to dommene vi har der søppelkjørere har blitt fradømt jobben etter at arbeidsgiver har brukt elektronisk kjørebok som bevis for fusk med timelister.

I retssaken fra Tromsø tillot høyesterett at beviset skulle taes til følge på tross av at det var ulovlig å bruke elektronisk kjørebok til kontroll mot timelister, nettop fordi vi har fro bevisførsel her i landet.

Så uansett om lydopptak eller videopptak er gjort ulovlig kan det fortsatt benyttes som bevis.

 

Ja, men dette er ikke Norge det er snakk om. Dette er USA der personvern er det viktigste som finnes og det å overvåke noen ulovlig er å betrakte som en dødssynd. Med mindre det er staten som gjør dette. Da er det den viktigste måten å bekjempe terror på på lik linje som det å sende noen til Guantanamo på grunnlag av mørk hudfarge og rart navn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

neste gang noen filmer meg og bilen min ved hjelp av et dashcam så må jeg vurdere å anmelde vedkommende for å ha filmet uten min tillatelse.

 

Det er da også helt forskjellig lovgivning og derfor helt forskjellig praksis/utbredelse av dashcam i forskjellige land. I Russland har jo "alle" det, der må man nærmest bevise sin uskyld. I Norge er det mer problematisk å bruke dash-cam/videoene fra disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...