Gå til innhold

– Ikke la deg lure av 4G-reklamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo mange "påskefjell" uten 4G dekning i det hele tatt, og Telenor / Djuice tar seg jo betalt for +Fart til 49kr ekstra (3G @ opptil 20 mbps) og +Full Fart til 99kr ekstra (4G @ opptil 40 mbps) om du skal dele via mobilabonnement. De har vel en kampanje nå så du kan få disse tjenestene gratis i 3 mnd, men uansett..

 

På Budorfjellet (mellom Hamar og Elverum) så ser det ut som vi er heldige om vi får inn 3G i det hele tatt, kan så definitivt glemme 4G om dekningskartene er oppdaterte og korrekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke folk skjønt dette enda?

For å få "toppfart" med 4G, så må man og ha et "toppabonnement".

Altså et av de største og dyreste.

4G er bare et gimmick for øyeblikket om du ikke betaler ~600kr i mnd.

 

Sammenligner man feks hastigheten på Telenor sine mot Tele2.

Telenor Komplett M+ (og under) har en makshastighet på 10 Mbit/s.

Telenor Komplett L har en makshastighet på 20 Mbit/s

Telenor Komplett XL har en makshastighet på 40 Mbit/s (det eneste som faktisk utnytter 4G godt nok).

 

Tele2 sine abonnement har 3G, men der har ALLE en makshastighet på 21 Mbit/s.

 

Og såklart så spiller jo dekning en rolle.

4G-dekningen i Norge er helt elendig, da den ikke er optimalisert for god rekkevidde, bare god båndbredde. Og Netcom og Telenor gjør det samme. De setter ned makshastighetene under 3G for de "normale" brukerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og såklart så spiller jo dekning en rolle.

4G-dekningen i Norge er helt elendig, da den ikke er optimalisert for god rekkevidde, bare god båndbredde.

 

Det er nå bare delvis sant. 1800 samt 2600-megahertz-frekvenser gir korte rekkevidder men veldig god kapasitet og passer derfor ypperlig for sentrumsnære områder med tett befolkning, samt rundt arenaer, mellomstore skianlegg og fritidsparker osv. Denne dekningen har vært bygget ut helt siden 4G ble lansert.

 

800 MHz-båndet derimot gir ekstremt mye bedre rekkevidde, samt bedre dekning innendørs, men også med en dårligere totalkapasitet i nettverket.

 

Både Telenor og Netcom ruller ut den sistnevnte frekvensen i veldig mange områder i disse dager og fremover mot sommeren, etter at frekvensauksjonen ble avsluttet kort tid før nyttår. Både Telenor, Netcom og Tele2 hadde klartgjort mange mobilsendere for 800-frekvensen men bare NetCom og Telenor for lov til å ta de i bruk, ettersom Tele2 ikke var en av de totalt tre seirende partene i budrunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke folk skjønt dette enda?

For å få "toppfart" med 4G, så må man og ha et "toppabonnement".

Altså et av de største og dyreste.

4G er bare et gimmick for øyeblikket om du ikke betaler ~600kr i mnd.

 

 

Sant. Og veldig irriterende.

 

Man oppnår fint 100 mbit via 4G, men må ha det dyreste abo, eventuelt betale ekstra for ekstra hastighet....

Lenke til kommentar

Har ikke folk skjønt dette enda?

For å få "toppfart" med 4G, så må man og ha et "toppabonnement".

Altså et av de største og dyreste.

4G er bare et gimmick for øyeblikket om du ikke betaler ~600kr i mnd.

 

Sammenligner man feks hastigheten på Telenor sine mot Tele2.

Telenor Komplett M+ (og under) har en makshastighet på 10 Mbit/s.

Telenor Komplett L har en makshastighet på 20 Mbit/s

Telenor Komplett XL har en makshastighet på 40 Mbit/s (det eneste som faktisk utnytter 4G godt nok).

 

Tele2 sine abonnement har 3G, men der har ALLE en makshastighet på 21 Mbit/s.

 

Og såklart så spiller jo dekning en rolle.

4G-dekningen i Norge er helt elendig, da den ikke er optimalisert for god rekkevidde, bare god båndbredde. Og Netcom og Telenor gjør det samme. De setter ned makshastighetene under 3G for de "normale" brukerene.

 

Jeg har Chess og betaler 0 kr per mnd. og kun for det jeg bruker. Får 80 Mbps via 4G uten begrensninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sant det mange sier om at man må ha et dyrt topp abonnement for å få ordentlige 4G hastigheter, bytt til Chess.

Som eneste operatør struper de ikke 4G hastighetene, samtidig mener jeg også at man ikke får noen bedre operatør enn Chess :)

 

Sniff sniff, jeg lukter noe rart her. Kan det være lukten av litt god gammeldags snikreklame??

Lenke til kommentar

 

Det er ikke sant det mange sier om at man må ha et dyrt topp abonnement for å få ordentlige 4G hastigheter, bytt til Chess.

Som eneste operatør struper de ikke 4G hastighetene, samtidig mener jeg også at man ikke får noen bedre operatør enn Chess :)

Sniff sniff, jeg lukter noe rart her. Kan det være lukten av litt god gammeldags snikreklame??

 

Høres kanskje ut som jeg jobber i Chess ja, men det gjør jeg ikke :D

Hvis du bor i et område der man har 4G som ikke er overbelastet med brukere så får man faktisk hastigheter mot 60 Mbit/s. Det har jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...