Gå til innhold

LGs neste flaggskip kan få superoppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i alle dager er vitsen med en slik oppløsning`.

Er vel bare en salgsgimmick som ofrer kvaliteten på andre områder.

 

Jeg tviler på at det finnes en folk som klarer å se uskarpheter på over 400ppi. Og -hvertfall- ikke under vanlig bruk. Hvem sitter liksom å studerer bokstavene man skriver på melding med et forstørrelsesglass, før man sender meldingen? :D

 

2560x1440 er gjerne oppløsninger fotografer jobber med på 27-32" skjermer under bilderedigering etc. Hvis 2560x1440 kan fungere for fotografer på 32" skjermer, kan hvertfall 1920x1080 fungere for privatpersoner på 5" skjermer.

 

 

Eller om man regner litt på det finner man fort ut at om man ser på en mobil med 2560x1440 fra 40cm avstand, og ønsker tilsvarende pikseltetthet på en dataskjerm som skal stå 1,2 meter unna, må man ha en oppløsning på 7680x4320.

 

Det er 4x mer piksler enn 4K oppløsning. Og det er det vel ingen som har behov for på en dataskjerm?

 

Ergo heller ingen som har behov for det på en mobiltelefon?

 

 

Om jeg ikke har regnet feil nå, er konseptet i mine øyne bare komisk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir bedre kvalitet av høyere oppløsning, det vil du se om du leser litt om hvor høy oppløsningsevne det menneskelig synssystemet har, om det er verd det i dette tilfelle blir en annen diskusjon dog.

 

AtW

 

 

Det du sier stemmer ikke i dette tilfellet.

 

Gjør et forsøk på å se uskarpheter eller aliasing på en Xperia Z eller annen mobil med Full HD så forstår du nok hva jeg mener.

 

Japp, hvis du leser litt om synssystemet til mennesket så vil du oppdage at øyet har 576 megapiksler, men kun 7 effektive, på et ikke plettfritt "objektiv". Du skal på øyets makrogrense skal du klare å skimte forskjell mellom 1080p og 1440p om du allerede har et godt syn.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Det blir bedre kvalitet av høyere oppløsning, det vil du se om du leser litt om hvor høy oppløsningsevne det menneskelig synssystemet har, om det er verd det i dette tilfelle blir en annen diskusjon dog.

 

AtW

 

 

Det du sier stemmer ikke i dette tilfellet.

 

Gjør et forsøk på å se uskarpheter eller aliasing på en Xperia Z eller annen mobil med Full HD så forstår du nok hva jeg mener.

 

Japp, hvis du leser litt om synssystemet til mennesket så vil du oppdage at øyet har 576 megapiksler, men kun 7 effektive, på et ikke plettfritt "objektiv". Du skal på øyets makrogrense skal du klare å skimte forskjell mellom 1080p og 1440p om du allerede har et godt syn.

 

 

Jeg trenger ikke å gjøre forsøk, det er allerede gjort, og disse forsøkene viser at vi har en oppløsningsevne som når ned om 0,1 bueminutt, mye mindre enn det som må til for at det er umulig å se forskjell i oppløsning på denne telefonen-

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det blir bedre kvalitet av høyere oppløsning, det vil du se om du leser litt om hvor høy oppløsningsevne det menneskelig synssystemet har, om det er verd det i dette tilfelle blir en annen diskusjon dog.

 

AtW

 

 

Det du sier stemmer ikke i dette tilfellet.

 

Gjør et forsøk på å se uskarpheter eller aliasing på en Xperia Z eller annen mobil med Full HD så forstår du nok hva jeg mener.

 

Japp, hvis du leser litt om synssystemet til mennesket så vil du oppdage at øyet har 576 megapiksler, men kun 7 effektive, på et ikke plettfritt "objektiv". Du skal på øyets makrogrense skal du klare å skimte forskjell mellom 1080p og 1440p om du allerede har et godt syn.

 

 

Jeg trenger ikke å gjøre forsøk, det er allerede gjort, og disse forsøkene viser at vi har en oppløsningsevne som når ned om 0,1 bueminutt, mye mindre enn det som må til for at det er umulig å se forskjell i oppløsning på denne telefonen-

 

AtW

 

 

 

Du om det ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke "du om det", det er "folk som har forsket på akkurat dette temaet" om det.

 

AtW

 

Bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, så ser gjerne at du henviser til dine kilder i så tilfelle.

 

Og det får være ordentlig forskning med skikkelig fakta, ikke bare en gutteromstest med noen mobilinteresserte redaktører.

 

Det blir i mine øyne helt på jordet å si at 1440p på en 5" skjerm gir en godt merkbar gevinst over 1080p. Jeg har 1080p selv på en 5" og jeg ser at den er så skarp som den kan bli omtrent. Finnes ikke et eneste tegn til aliasing på for eksempel skrift.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke "du om det", det er "folk som har forsket på akkurat dette temaet" om det.

 

AtW

 

Bevisbyrden ligger på den som kommer med påstanden, så ser gjerne at du henviser til dine kilder i så tilfelle.

 

Og det får være ordentlig forskning med skikkelig fakta, ikke bare en gutteromstest med noen mobilinteresserte redaktører.

 

Det blir i mine øyne helt på jordet å si at 1440p på en 5" skjerm gir en godt merkbar gevinst over 1080p. Jeg har 1080p selv på en 5" og jeg ser at den er så skarp som den kan bli omtrent. Finnes ikke et eneste tegn til aliasing på for eksempel skrift.

 

 

Jeg har ikke sagt det gir "godt merkbar gevinst", jeg har sagt at det er en kvalitetsforbedring som er mulig for mennesker å se.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity

 

Se under "other measurements" lengst ned, der det henvist til blant annet vernier acuity, som du kan lese mer om hvis du ønsker, samt kilder.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...