Gå til innhold

Betaler Microsoft millioner for å fortsette Windows XP-støtten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de tar 200 dollar i gjennomsnitt, kan man nok senke beløpet en god del ettersom det er snakk om 58.000 maskiner.

 

@LMH1

Store bedrifter bruker WSUS (Windows Server Update Service), så det eneste de trenger, er å legge inn oppdateringene på WSUS-serveren, så oppdateres XP-maskinene som normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er det egentlig disse betaler for ?

 

Dvs. jeg lurer på hva som ligger i begrepet at "MicroSoft forlenger støtten". Er det mulig å installere/aktivisere XP, er det mulighet til å ringe ms support eller er det kun noen månedlige "oppdateringer" (hva nå enn disse skulle inneholde) disse får.

Lenke til kommentar

Ash: Det er vel heller utrolig at det har gitt ut GRATIS oppdateringer i nesten 12 år.

Det skulle da bare mangle at de reparerer potensielt alovrlige feil i produktene de har levert. Det gjør for eksempel bilprodusenter også, selv om de ikke får betalt for det. Det handler om å ikke fraskrive seg ansvar i det øyeblikket kunden går ut døra. Det er nå ca 5 år siden XP SP3 var i salg og jeg synes ikke det er urimelig at de står til ansvar for egne feil i 5 år etter kjøp.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det skal sies at kundemassen til Windows er uhyre treg til å oppgradere, sammenlignet med både OSX-kunder, Linux (desktop)-kunder, iOS og Android. Det henger selvsagt sammen med at Windows koster en del å oppgradere uten at man nødvendigvis føler at man får noe igjen for det. Ofte blir det mye mer kostbart eller komplisert for hvermansen å oppgradere fordi man trenger mer ram eller andre maskinvareoppgraderinger for at den gamle maskina skal surre rimelig greit rundt.

 

Jeg skulle likt å se hvordan versjonsfordelingen er for andre OS.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det skulle da bare mangle at de reparerer potensielt alovrlige feil i produktene de har levert. Det gjør for eksempel bilprodusenter også, selv om de ikke får betalt for det. Det handler om å ikke fraskrive seg ansvar i det øyeblikket kunden går ut døra. Det er nå ca 5 år siden XP SP3 var i salg og jeg synes ikke det er urimelig at de står til ansvar for egne feil i 5 år etter kjøp.

 

 

Det kan du alltids si, men hvem andre gjør det? Ubuntu fikk nettopp "long term support" på 5 år istede for 3 år. Apple har allerede kutta support for Snow Leopard og i motsetning til Microsoft som varsler supportplanene sine i god tid så holder Apple bare kjeft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det skal sies at kundemassen til Windows er uhyre treg til å oppgradere, sammenlignet med både OSX-kunder, Linux (desktop)-kunder, iOS og Android. Det henger selvsagt sammen med at Windows koster en del å oppgradere uten at man nødvendigvis føler at man får noe igjen for det. Ofte blir det mye mer kostbart eller komplisert for hvermansen å oppgradere fordi man trenger mer ram eller andre maskinvareoppgraderinger for at den gamle maskina skal surre rimelig greit rundt.

 

Jeg skulle likt å se hvordan versjonsfordelingen er for andre OS.

 

Nå går vel OSX oppdateringene til nyere versjoner av OSet automatisk så vidt jeg vet. Mange flere Windows-brukere hadde selvfølgelig oppdatert fra XP hvis Windows 7/8 hadde kommet opp som en gratis oppdatering.

 

Hvorfor sammenligne ios og android med et desktop OS? Folk kjøper jo selvfølgelig oftere ny mobil og får dermed med nytt OS på kjøpet.

 

Linux-bruker er 90% datanerder med sære interesser, så selvfølgelig oppdaterer de oftere. Den vanlige mann bruker ikke Linux.

Lenke til kommentar

Den vanlige mann bruker ikke Linux.

 

Helt rigti: både min mor og andre som ikke "er med" med dagens teknologi er tjent med å benytte seg av Linux. Min mor ble selv (uten oppfordring) en evangelist av linux. Hun fortalte meg selv at det var raskere, og at det ikke var så mange beskjeder hele tiden. Dette var på en Acer Aspire One. Litten craptop. Funka i mange år, helt til HDDen døde.
Lenke til kommentar

 

Den vanlige mann bruker ikke Linux.

 

Helt rigti: både min mor og andre som ikke "er med" med dagens teknologi er tjent med å benytte seg av Linux. Min mor ble selv (uten oppfordring) en evangelist av linux. Hun fortalte meg selv at det var raskere, og at det ikke var så mange beskjeder hele tiden. Dette var på en Acer Aspire One. Litten craptop. Funka i mange år, helt til HDDen døde.

Skal man være i nærheten av noe som heter spill er det temmelig uaktelt for de fleste av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den vanlige mann bruker ikke Linux.

Helt rigti: både min mor og andre som ikke "er med" med dagens teknologi er tjent med å benytte seg av Linux. Min mor ble selv (uten oppfordring) en evangelist av linux. Hun fortalte meg selv at det var raskere, og at det ikke var så mange beskjeder hele tiden. Dette var på en Acer Aspire One. Litten craptop. Funka i mange år, helt til HDDen døde.

 

 

Nå har jeg selv Ubuntu på min 10 tommers MSI Wind netbook. Urtreg med en enkeltkjerne Atom prosessor. Eneste grunnen til at den har Linux er at Windows XP nå gikk ut på dato. PCn har overhodet ikke blitt kjappere i bruk enn under XP, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...