Gå til innhold

Esport: Nye esportlinjer på folkehøgskolene har et overveldende antall søkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er personlig langt over gjennomsnittet interessert i dataspill og bruker mye tid på spilling, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette er en veldig god ide og god bruk av skattekronene mine - please enligthen me :)

 

Spill er i mine øyne en likeverdig kunstform til feks film og bøker. E-sport er også i mine øyne likeverdig med annen konkurranseaktivitet. I lys av debatten som har vært i media om folkehøyskolenes relevans og om vi skal bruke penger på dem så får dette meg til å helle mer i retning av å kutte det ut. Jeg har ikke gått på folkehøyskole, men det virker ikke så veldig samfunsnyttig og/eller utdannende å la 21 ungdommer spille data et år. Som arbeidsgiver ville jeg ikke lagt stor vekt på dette i en ansettelsessituasjon. Jeg sier dette litt for å provosere, men også for å høre hvilke gode argumenter som finnes for dette. Spent på å høre deres innspill.

 

Edit: Leif

Endret av oyvindhauge
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er personlig langt over gjennomsnittet interessert i dataspill og bruker mye tid på spilling, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette er en veldig god ide og god bruk av skattekronene mine - please enligthen me :)

 

Føler dette gjelder svært mange linjer på slike skoler. Folkehøgskole i et nøtteskall?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vertical har ett godt poeng. Er det mer sløs av skattepenger å la ungdom spille dataspill i ett år kontra å la ungsom stå på snowboard eller strikking ( viste om at det finnes ett par tre folkehøyskole r med snowboardlinjer, etter ett kjapt søk fant jeg over 10! folkehøyskoler med strikke/hekle linjer)

 

Debatten som unge høyre tok opp nå nettoo er så absolutt aktuell. I bunn å i grunn så er spørsmålet om det er bedre att ungdom lærer å stå på snowboard, hekle eller spille sammenlignet med å jobbe på macdonalds eller kiwien i ett år. Er dette noe staten isåfall skal betale for?

Lenke til kommentar

Det kan vel hende det er der jeg er også Vertical, at jeg generelt er litt skeptisk til folkehøyskole som "utdanningsinstitusjon". Sikker mange andre linjer som er "værre" enn e-sportlinje.

 

E-sport linja kan jo være skrittet man trenger for å komme inn i den organiserte E-sporten, litt som toppidrettslinjer, både på folkehøgskole og videregående.

 

det finnes også en god del folkehøgskoler som kan tilby ting ikke VGS kan, blant annet innen musikk, hvor f.eks. Tonheim, hvor mange kjente musikere har gått, kan være starten på noe mer på ett høyere nivå enn det f.eks. VGS kan. Det hjelper jo da heller ikke at det er "mangel" på musikkinstutisjoner i Norge.

 

Og ja, finnes en god del "verre" linjer, da blant annet en del "tur" og "reise" linjer, hvis eneste formål er å dra på en tur en eller annen plass.

 

Jeg tror at folkehøgskoler har noe for seg. MEN jeg mener også at linjene må treffe formålsmessige krav. Linjer som Musikkproduksjon, Baking, Dirigering, E-sport, Økonomi, mm.

Er jo linjer som kan utvikle seg til noe i det lengre løp. En linje som utelukkende baserer seg på at man skal reise til Bali og feste, not so much.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg føler disse linjene er svært lite realistiske for de aller fleste. Si hvis de fyller opp en klasse på 100 personer for "utdannelse innen E-sport". Hvor mange prosent av de 100 elevene klarer å komme seg videre så de kan livnære seg på E-sport? Det blir ikke mange.

 

Samme med de elevene som søker seg til snowboard, freestyle ski, osv. Det må da være et fåtall som faktisk kommer langt nok (blir gode nok) til at det er mulig å leve av det?

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg føler disse linjene er svært lite realistiske for de aller fleste. Si hvis de fyller opp en klasse på 100 personer for "utdannelse innen E-sport". Hvor mange prosent av de 100 elevene klarer å komme seg videre så de kan livnære seg på E-sport? Det blir ikke mange.

 

Samme med de elevene som søker seg til snowboard, freestyle ski, osv. Det må da være et fåtall som faktisk kommer langt nok (blir gode nok) til at det er mulig å leve av det?

 

Sikkert ikke så mange, det spørs jo hvor dedikerte spillerne er, det.

Men jeg for min del synes dette bare er utelukkende positivt for E-sporten, og nå mener jeg forsåvidt også at E-sport burde sidestilles med vanlig Sport.

 

Jeg stiller det samme spørsmålet som du gjør: Hvor mange som går toppidrett blir profesjonelle idrettsutøvere, eller kan livnære seg av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av poenget med folkehøgskole er vel at man skal erverve nye erfaringer og utvikle seg selv i andre omgivelser?

 

Skal ikke konkludere om noe angående å basere en linje på strikking, dataspill og lignende, men jeg kan forsikre om at mine sterkeste minner strekker seg utenfor PC-skjermen. Dessuten er det noe som heter ... livsstil.

 

Jeg antar at de fleste som søker seg til en esportlinje allerede er interessert i spilling. Spørsmålet er da hva de får ut av dette året, bortsett fra å kanskje bli kjent med nye mennesker og utvikle sine spilltekniske evner?

Ønsker man konkurransebiten så burde man kanskje søke seg til andre arenaer.

 

Det er sikkert et interessant alternativ for mange mennesker,... så da vil vel bare tiden vise samfunnsnytten av prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg for min del synes dette bare er utelukkende positivt for E-sporten, og nå mener jeg forsåvidt også at E-sport burde sidestilles med vanlig Sport.

 

Åpenbart positivt for e-sporten, men jeg er litt usikker på om jeg vil prioritere at mine skattekroner går til det fremfor feks helse, infrastruktur, etablering av arbeidsplasser osv. Jeg kjenner riktig nok ikke til hvor mye en plass på e-sportlinjen koster og får i støtte fra staten, men om valget er kreftbehandling eller dataspill er valget ganske lett (dama hadde riktig nok sikker mistenkt meg for å svare dataspill :p).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg føler disse linjene er svært lite realistiske for de aller fleste. Si hvis de fyller opp en klasse på 100 personer for "utdannelse innen E-sport". Hvor mange prosent av de 100 elevene klarer å komme seg videre så de kan livnære seg på E-sport? Det blir ikke mange.

 

Samme med de elevene som søker seg til snowboard, freestyle ski, osv. Det må da være et fåtall som faktisk kommer langt nok (blir gode nok) til at det er mulig å leve av det?

Poenget med folkehøgskule er ikkje å gå på ei linje for å livnære seg på det; det er nesten ingen linjer som går "vidare" til noko.

Poenget med eit år på folkehøgskule er fyrst og fremst å gje dei elevane som er litt skulelei eit slags friår på å gjere det dei vil, før dei går i gang med studiane.

Dersom det fører til at færre studentar droppar ut av studiane, eller bruker unaudsynt lang tid på dei, er det vell verdt pengane staten brukar på det.

 

Edit: skriveleif

 

PS: Det kan være kjekt å ha på CV-en, dersom jobben er relatert til linja du tok på folkehøgskule.

Endret av tabbeber
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg er personlig langt over gjennomsnittet interessert i dataspill og bruker mye tid på spilling, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor dette er en veldig god ide og god bruk av skattekronene mine - please enligthen me :)

 

 

Enig, og for noe vrøvl de kommer opp med for å prøve å forsvare denne linja uansett om det hadde vært gratis. Om de først skulle lagd en linje hvor man skal spille et helt år, så hadde det vært bedre om de hadde valgt noe hvor man virkelig brukte hodet, og lært bort at spill er mer enn bare action. I stedet fokuserer de på hvordan man klikker tusen ganger i minuttet. Hadde vært hysterisk morsomt å se en gjeng unge gutter første skoledag spille f.eks Spacechem når de trodde de skulle spille DOTA. :p

 

Esport er vel det mest kommersielle valget de kunne ta, for å få flest mulig søkere så de kan å få mest mulig penger. De hadde vel hatt et forklaringsproblem om de skulle lagd en linje hvor de bare spilte COD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahaha! Noe så forbanna tragisk. Har aldri sett mere waste i hele mitt liv. Man trenger ikke å betale 85 tusen kroner for å sitte på ræva og spille! Det klarer man helt fint hjemme, gratis! Om man skal bli god i spill som er pop i esport-scenen er det bare å bruke youtube og lignende for å se på mesterne og øve så mye man kan. Det her tror jeg seriøst er det dummeste forslaget jeg noensinne har sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

virket ikke kjempe profesjonelt når man ser innholdet, http://www.buskerud.fhs.no/spillakademiet kan ikke helt se hva ungdommer skal få ut av dette, annet enn at de kunne gjort akkurat det samme hjemme.

 

http://www.lundheim.fhs.no/linjer/e-sport.html dette gir jo heller ikke akkurat gode argumenter til hvorfor folkehøyskolene fremdeles skal være sponset av staten. "På e-sport-linja spiller vi Fifa og League of Legends, Minecraft og CS. Vi oppdager nye og gamle spill. Viser på godbiter og grufulle dataspill fra spillhistorien. Vi ser på spill som ennå ikke er ute og er åpne for å endre spillene ut fra hvilke elever som kommer." seriøst? :S

Lenke til kommentar

Etter å ha lest flere kommentarer her, ser jeg tydelig at få vet hva faktisk folkehøgskole er. "Man kan heller sitte hjemme og lære alt selv". Hovedpoenget med folkehøgskole i seg selv er ikke å utdanne seg mot noe, men det sosiale og å "vokse". Gikk selv på folkehøgskole for et par år siden (Spilldesign-linje). Mange lærer utrolig mye om seg selv og de rundt seg. I motsetning til de aller fleste jeg kjenner som gikk rett på høgskolestudier etter vgs og sluttet. For min del gikk det ut på å se at jeg faktisk klarte noe (både faglig og sosialt) som ga meg både selvtillit og en pekepinn til å jobbe videre i etterkant. Jeg har fremdeles til gode å møte noen som angret på at de gikk der, og uansett om man måler i kroner og øre, tenker jeg det lønner seg, da flere ville daffet rundt i flere år uten å vite noe som helst. Det er også et sted hvor du møter folk som virkelig brenner for det de gjør og står virkelig på og ikke fordi "de må" eller "mamma sa jeg burde....",

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenk, når jeg gikk på ungdomskolen blei vi som spilte mobbet og kalt nerder... :) enda bra man tok seg 6 mnd fra spillingen for å bli en av de kuleste gutta for så å ta opp spillingen igjen, da var det plutselig kult istedenfor nerd. og "alle" de andre begynte å spille også, for når en av de populære gutta (meg) sa det var "kult", ja så var det det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folkehøyskole er helt ok selv om det eksisterer mange nokså "håpløse" linjer. Så esport er neppe værre enn mye av det andre som blir servert. Det viktige er uansett ikke det faglige, men det mennesklige. Det skulle imidlertid vært en regel som sa at ungdommene måtte velge en skole så langt unna at de ikke kunne reise hjem i helgene.

 

Mange har veldig godt av et år på folkehøyskole, uavhengig av hvilken linje de velger. Rent generelt synes jeg det er artig at esport får litt bedre fotfeste i landet, det har et mye større potensial for underholdning (og dermed lønnsomhet) enn veldig mye annen sport.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Nå må vi huske at de fleste folkehøgskoler ikke får noe særlig statsstøtte, og at elevene selv bruker rundt 100k i året på å gå der. Synes ikke dette er noe mer bortkastet enn å bruke et år på mange andre folkehøgskolelinjer. Det er tross alt i hovedsak et sosialt år, og å sette spilling inn i en sosial kontekst er en viktig ting som sikkert mange gamere mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...