Gå til innhold

Hevder Tesla er for enkel å hacke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden det er så lett og Tesla ikke liker at folk "jailbreaker" bilene sine, kunne de ikke la folk velge egen programvare (firefox eller chrome vs. det som er standard for eksempel) kan vel ikke være så vanskelig vel? Så klart blir det tillegg i pris, men kan vel ikke være enorme summer...

Lenke til kommentar

"som å åpne og lukke soltaket en rekke ganger for å tappe batteriet"

Regner med at en Tesla har batterikapasitet nok til å slite ut motoren i soltaket før batteriet går tomt, med mindre soltaket går på et eget lite 12V-batteri.

 

Leste et sted at batteriet var stort nok til å drive en MacBook Pro i 6 måneder før det ble tomt, så tror nok at man må åpne og lukke det en stund, ja :)

Lenke til kommentar

Alt annet enn motoren og AC drives faktisk fra 12v-batteriet, og om dette går tomt får man ikke starta bilen fordi releet som "slår på" det store batteriet også drives av 12v. 12v-batteriet lades av det store når man kjører / lader, alt etter behov. Det er selvsagt ingen separat dynamo i en Tesla.

 

Husk imidlertid at all kommunikasjon med bilen går igjennom Teslas systemer, så det er umulig å vite om de har sikkerhetsmekanismer som fanger opp ting som dette.

 

Synes forøvrig denne ideen om at Tesla er "datastyrt" i motsetning til alle andre biler er merkelig. Det at alt styres via en skjerm i en Tesla og via knapper i mange andre biler har ingenting å si - alt går uansett via en standardbuss, så muligheten for angrep er ca. den samme (iallfall i biler med fjernkontroll).

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Synes forøvrig denne ideen om at Tesla er "datastyrt" i motsetning til alle andre biler er merkelig. Det at alt styres via en skjerm i en Tesla og via knapper i mange andre biler har ingenting å si - alt går uansett via en standardbuss, så muligheten for angrep er ca. den samme (iallfall i biler med fjernkontroll).

Hvor det styres fra er nå en ting, men hvor mange andre biler kan sende ut en hotfix for å forhindre at batteriet tar så fort fyr ved å heve bilen inntil deksel er montert?

Eller fikser trøblete lader med en oppdatering?

"Datastyrt" er mer enn bare den skjermen i midtkonsollen...

 

Så, jeg vil si at den er mer datastyrt enn de fleste andre biler, som må på verksted for å gjøre endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor det styres fra er nå en ting, men hvor mange andre biler kan sende ut en hotfix for å forhindre at batteriet tar så fort fyr ved å heve bilen inntil deksel er montert?

Eller fikser trøblete lader med en oppdatering?

"Datastyrt" er mer enn bare den skjermen i midtkonsollen...

 

Så, jeg vil si at den er mer datastyrt enn de fleste andre biler, som må på verksted for å gjøre endringer.

Tja, den er iallfall mer oppdaterbar. Andre bilfabrikanter oppdaterer også software, men da må bilen som du sier inn på verksted. Så servicemessig er Tesla langt foran - samtidig som dette også har negative sider (plutselig forsvinner funksjoner!).

 

Jeg kjører en Model S til daglig, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar

Siden det er så lett og Tesla ikke liker at folk "jailbreaker" bilene sine, kunne de ikke la folk velge egen programvare (firefox eller chrome vs. det som er standard for eksempel) kan vel ikke være så vanskelig vel? Så klart blir det tillegg i pris, men kan vel ikke være enorme summer...

 

 

 

Hvorfor skal noen i det hele tatt hacke en bil?

Fordi ein betraktelig mengde mennesker er avskylige drittsekker.

 

 

Og fordi det er viktig å påpeke svakheter i systemer som folk benytter seg av. Samme grunn til at det finnes bøttevis med selskaper som driver med pentesting. Det er ikke for å være drittsekk, det er for å avdekke svakheter i systemer slik at produsentene av systemene kan rette dem opp før aktører med ondsinnede hensikter utnytter dem til sin fordel.

 

Nå som biler blir mer og mer tilknyttet internett er det selvsagt sikkerheten i disse systemene en relevant problemstilling

Lenke til kommentar

Hadde jeg kjøpt en Tesla hadde jeg sørget for at INGEN kunne logge seg inn på den uten at jeg tillot det, selv ikke Tesla.

Jeg ønsker ikke eie en bil som NSA (eller noen andre maktsyke) en dag kan bestemme jeg ikke får bruke....

Da mister du også all rett til service og garanti, antakeligvis. Er ikke verre enn å ta ut simkortet, men bilen er ikke designet for å funke uten datatilkobling.

Lenke til kommentar

 

Synes forøvrig denne ideen om at Tesla er "datastyrt" i motsetning til alle andre biler er merkelig. Det at alt styres via en skjerm i en Tesla og via knapper i mange andre biler har ingenting å si - alt går uansett via en standardbuss, så muligheten for angrep er ca. den samme (iallfall i biler med fjernkontroll).

Hvor det styres fra er nå en ting, men hvor mange andre biler kan sende ut en hotfix for å forhindre at batteriet tar så fort fyr ved å heve bilen inntil deksel er montert?

Eller fikser trøblete lader med en oppdatering?

"Datastyrt" er mer enn bare den skjermen i midtkonsollen...

 

Så, jeg vil si at den er mer datastyrt enn de fleste andre biler, som må på verksted for å gjøre endringer.

Stemmer. i en tesla sitter det datamaskiner. i andre biler er det mere ASIC en computer ;) Tesla kjører linux i bilene sine.

Lenke til kommentar

Siden det er så lett og Tesla ikke liker at folk "jailbreaker" bilene sine, kunne de ikke la folk velge egen programvare (firefox eller chrome vs. det som er standard for eksempel) kan vel ikke være så vanskelig vel? Så klart blir det tillegg i pris, men kan vel ikke være enorme summer...

 

Problemet er at de ikke ønsker annen programvare i bilene sine. Mere programvare. mere buggs. Tipper også tesla er sårbar for openssl feilen. BTW

Lenke til kommentar

 

Hvor det styres fra er nå en ting, men hvor mange andre biler kan sende ut en hotfix for å forhindre at batteriet tar så fort fyr ved å heve bilen inntil deksel er montert?

Eller fikser trøblete lader med en oppdatering?

"Datastyrt" er mer enn bare den skjermen i midtkonsollen...

 

Så, jeg vil si at den er mer datastyrt enn de fleste andre biler, som må på verksted for å gjøre endringer.

Tja, den er iallfall mer oppdaterbar. Andre bilfabrikanter oppdaterer også software, men da må bilen som du sier inn på verksted. Så servicemessig er Tesla langt foran - samtidig som dette også har negative sider (plutselig forsvinner funksjoner!).

 

Jeg kjører en Model S til daglig, bare så det er sagt :)

Forskjellen er at jeg kan installere software \ root code på en tesla. Det er som en PC med UPS. ;) hehe

Lenke til kommentar

 

Hadde jeg kjøpt en Tesla hadde jeg sørget for at INGEN kunne logge seg inn på den uten at jeg tillot det, selv ikke Tesla.

Jeg ønsker ikke eie en bil som NSA (eller noen andre maktsyke) en dag kan bestemme jeg ikke får bruke....

Da mister du også all rett til service og garanti, antakeligvis. Er ikke verre enn å ta ut simkortet, men bilen er ikke designet for å funke uten datatilkobling.

funny. EA DRM i en bil :) hehe

Lenke til kommentar

name='kvasbo' timestamp='1397040215' post='21554403']

 

Hadde jeg kjøpt en Tesla hadde jeg sørget for at INGEN kunne logge seg inn på den uten at jeg tillot det, selv ikke Tesla.

Jeg ønsker ikke eie en bil som NSA (eller noen andre maktsyke) en dag kan bestemme jeg ikke får bruke....

Da mister du også all rett til service og garanti, antakeligvis. Er ikke verre enn å ta ut simkortet, men bilen er ikke designet for å funke uten datatilkobling.

 

Hvordan funker det med SIM-kort egentlig? Er det med i prisen til bilen? Eller må du kjøpe dataSIM fra f.eks Telenor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...