Gå til innhold

Sony kaster seg på 4K-video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessante spesifikasjoner, men jeg synes ikke alle ting er like bra. Her er mitt inntrykk:

 

Positivt:

+ Ingen line skipping ved 4K

+ God sensorutnyttelse ved 4K video (69% av pikslene på sensoren)

 

Nøytralt:

o Ingen pikselbinning. Pikselbinning er bare positivt sammenlignet med lineskipping, men med "riktig" oppløsning i utgangspunktet slipper man den prosesseringa og letter kanskje jobben litt for batteriet.

 

Negativt:

- Kun 8 bit/piksel

- Kun 30p i 4K oppløsning

- Ingen intern lagring av 4K. Om ikke SD strekker til så burde de benyttet mini-PCIe (og i hvert fall ikke utviklet noen ny proprietær Memorystick-variant for den oppgaven)

- Høyere fps ved lavere oppløsning kan tyde på lineskipping og dermed dårlig arealutnyttelse av sensoren (17% ved Full HD og 7,7% ved 720p)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Ingen intern lagring av 4K. Om ikke SD strekker til så burde de benyttet mini-PCIe (og i hvert fall ikke utviklet noen ny proprietær Memorystick-variant for den oppgaven)

- Høyere fps ved lavere oppløsning kan tyde på lineskipping og dermed dårlig arealutnyttelse av sensoren (17% ved Full HD og 7,7% ved 720p)

 

Du tenker på XQD... http://www.sony.net/Products/memorycard/en_us/xqd/

 

Noen nyere Sony-modeller (som RX10) skal visstnok nedskalere på intelligenet måte, forhåpentligvis gjøres det med A7s også.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på båndbredde så er det ikke så galt, men hvis du tenker på bildekvalitet burde fps skalere lineært med antall piksler i bredden. Altså dobbelt så mange fps som FullHD som igjen burde ha 50% flere fps enn 720p HD osv. Jeg skjønner selvsagt utfordringene med båndbredde, bakoverkompatibilitet og fps-konvertering. Jeg tenker bare ideelt sett her.

 

Samtidig skal vi ikke legge skjul på at skjermer har fått langt bedre farger og kontrast det siste tiåret. Det alene burde tale for en økning i bit-dybde.

 

Det er trist at hvermansen har blitt så opphengt i piksler at de andre kvalitetene har måttet så på stedet hvil. fps på de fleste filmer har faktisk stått stille i nesten 100 år nå. Piksler er så mye lettere å selge enn både bildeflyt og fargedybde at det blir lett å skjønne hvorfor produsentene rir den hesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har en veldig logisk forklaring. Sony har nemlig gitt A7S muligheten til å gjøre videoopptak i 4K, hvor kameraet mater ut 4K-video med opp til 30 fps uten såkalt pikselbinning. Dette er en teknikk der man kombinerer 2x2 eller flere piksler for å i teorien få mindre støy, noe som går på bekostning av oppløsning og med økt risiko for fargefeilbrytning og moiré.

Pikselbinning gir mindre støy, ikke bare i teorien - se feks 5D3. Dette går IKKE på bekostning av økt risiko for fargefeilbrytning og moiré, snarere vert imot, hvis alternativet er å hoppe over linjer (noe A7s heldigvis ikke trenger) :)

Lenke til kommentar

Ingen intern lagring av 4K. Om ikke SD strekker til så burde de benyttet mini-PCIe (og i hvert fall ikke utviklet noen ny proprietær Memorystick-variant for den oppgaven)

 

 

 

Skjønner heller ikke hvorfor de ikke benytter intern lagring av 4K.

 

Panasonic GH4 benytter seg av UHS I speed class 3 SD kort.

Og da tar den opp med en bitrate på ca 200 Mbps.

 

UHS II kort ville ikke ha hatt noen som helst problemer med å ta opp 4K med enda høyere bitrate.

De er vel foreløpig begrenset til en kapasitet på 64 GB.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen intern lagring av 4K. Om ikke SD strekker til så burde de benyttet mini-PCIe (og i hvert fall ikke utviklet noen ny proprietær Memorystick-variant for den oppgaven)

 

 

Skjønner heller ikke hvorfor de ikke benytter intern lagring av 4K.

 

Panasonic GH4 benytter seg av UHS I speed class 3 SD kort.

Og da tar den opp med en bitrate på ca 200 Mbps.

 

UHS II kort ville ikke ha hatt noen som helst problemer med å ta opp 4K med enda høyere bitrate.

De er vel foreløpig begrenset til en kapasitet på 64 GB.

Se på "Finn kameraet"-bildet, så blir det innlysende.

Lenke til kommentar

Pikselbinning gir mindre støy, ikke bare i teorien - se feks 5D3. Dette går IKKE på bekostning av økt risiko for fargefeilbrytning og moiré, snarere vert imot, hvis alternativet er å hoppe over linjer (noe A7s heldigvis ikke trenger) :)

Jeg kjenner ikke noen opplagt (god) måte å binne Bayer-sensler på. Er du sikker på at de ikke leser ut hele sensoren, og så gjør enkel nedskalering etter debayer?

 

-k

Lenke til kommentar

Litt rar tankegang her og der, forstår jeg. Det at du ikke binner gjør at du skal prossessere en strøm fra hvert enkelt piksel i hele bredden på sensoren, og så høyt som 16:9 formatet tillater. Det er klart det vil kreve mer av lagring og dataflyt. Du vil ikke pr i dag finne noen som tilbyr 60p 4k video uten binning. (Nikon D4 binner ikke, men er heller ikke 4k)

 

Når det gjelder lagring, er det uansett blitt mer og mer vanlig å streame til en opptager/hdd heller enn å lagre på minnekort. Både pga hastighet og datamengde.

Lenke til kommentar

Syns kameraet ser bra ut på papiret, selv om vi gjerne skulle hatt 10bit, internt opptak av 4k og slow motion i full HD osv. osv. Jeg vil derimot si at bildene fra kamera ser gode ut, og at det ikke nødvendigvis det som mangler som definerer hvorvidt kamera er bra eller dårlig. Gleder meg uansett, men skulle ønske at Canon også kunne satse littog prise kamerane sine mer på linje med A7s og GH4.

Lenke til kommentar

Litt rar tankegang her og der, forstår jeg.

Herlig måte å melde sin ankomst i tråden på.

Det at du ikke binner gjør at du skal prossessere en strøm fra hvert enkelt piksel i hele bredden på sensoren, og så høyt som 16:9 formatet tillater. Det er klart det vil kreve mer av lagring og dataflyt.

A7S cropper et 4k vindu ut fra en sensor med relativt lavt antall sensler. Jeg håper at du forstår at dt å hente ut (omtrent) 4000x2000 sensler ikke koster mer regnekraft enn å binne en høyoppløst sensor ned til 4k?

http://www.dpreview.com/news/2014/04/06/sony-announces-alpha-7-series-full-frame-mirrorless-with-4-2-2-4k-video-output?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_2#specs

Når det gjelder lagring, er det uansett blitt mer og mer vanlig å streame til en opptager/hdd heller enn å lagre på minnekort. Både pga hastighet og datamengde.

Det er muligens sant i proff broadcast, men det er definitivt ikke sant blant "soccer mums". Det er ikke opplagt for meg hvilke av de to ytterpunktene som er nærmest Sonys målgruppe med A7S.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Litt rar tankegang her og der, forstår jeg.

Herlig måte å melde sin ankomst i tråden på.

Det at du ikke binner gjør at du skal prossessere en strøm fra hvert enkelt piksel i hele bredden på sensoren, og så høyt som 16:9 formatet tillater. Det er klart det vil kreve mer av lagring og dataflyt.

A7S cropper et 4k vindu ut fra en sensor med relativt lavt antall sensler. Jeg håper at du forstår at dt å hente ut (omtrent) 4000x2000 sensler ikke koster mer regnekraft enn å binne en høyoppløst sensor ned til 4k?

http://www.dpreview.com/news/2014/04/06/sony-announces-alpha-7-series-full-frame-mirrorless-with-4-2-2-4k-video-output?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_2#specs

Når det gjelder lagring, er det uansett blitt mer og mer vanlig å streame til en opptager/hdd heller enn å lagre på minnekort. Både pga hastighet og datamengde.

Det er muligens sant i proff broadcast, men det er definitivt ikke sant blant "soccer mums". Det er ikke opplagt for meg hvilke av de to ytterpunktene som er nærmest Sonys målgruppe med A7S.

 

-k

 

Med binning på Canon 5D mk III (med binning) må det etter mine røffe beregninger prossesseres fata fra 4665600 piksler. Med Sony A7s, 10108160 piksler, altså godt over dobbelt så mye data. Jeg skjønner ikke helt hvordan du regner.

Endret av emero
Lenke til kommentar

Med binning på Canon 5D mk III (med binning) må det etter mine røffe beregninger prossesseres fata fra 4665600 piksler. Med Sony A7s, 10108160 piksler, altså godt over dobbelt så mye data. Jeg skjønner ikke helt hvordan du regner.

Sammenligningen er ikke "1080p med pikselbinning" vs "4k uten pikselbinning" - når kontekst er 4k, så blir sammenligningen "4k med pikselbinning" vs "4k uten pikselbinning".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

...Jeg skjønner ikke helt hvordan du regner.

Jeg antar (som Trondster er inne på) at vi gjør forskjellige antagelser om premissene for sammenligningen, og at det er dette som skaper uenigheten, ikke evnen til å putte tall inn i en kalkulator.

 

Sony A7S har 4k, og en relativt lavoppløst sensor. Dette lar dem generere 4k direkte uten å binne. Hvis de istedet hadde utrustet A7S med en høyoppløst sensor så ville de kanskje ha måttet binne. I dette siste tilfellet så hadde de ikke spart noe regnekraft kontra det faktiske produktet.

 

Jeg ser ikke at noen andre enn deg har nevnt 5Dmk3?

 

Jeg tror forøvrig at de fysiske begrensningene ligger lengre fram i kjeden enn det mange andre later til å tro. Det å gjøre enkel aritmetikk på 16-bit integer og lagre dem til flash er ikke nødvendigvis så krevende, selv om det er innmari mange av dem per sekund. Det å lage bilde-sensorer, analoge forsterkere og ADC som har den nødvendige båndbredden, presisjonen og varme/effekt er muligens vanskelig. Det faktum at Sony faktisk tilbyr 4k over HDMI (som sier oss mye om analog-bitens kapabiliteter) tolker jeg heller som at det er andre ting enn fysikk som definerer produktets egenskaper (portefølje-hensyn, opplæring av kunder, hva enn...)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Vet hva du mener, Trondster, men det var heller ikke poenget. Poenget mitt var å få frem hvor mange piksler det faktisk var snakk om her, altså høy oppløsning binnet vs lav oppløsning uten binning. Hvor mange piksler resultatet ender på er egentlig ikke så vesentlig, siden jeg snakket om teknologien noen steg før vi kommer dit. 1080p er jo ikke mer enn ca 2 megapiksler uansett.

 

Jeg dro frem 5D mk III fordi det nok er det mest brukte speilreflekskameraet brukt til video for øyeblikket. (Basert på ingenting annet enn min erfaring som selger av dem) Jeg vet ikke om noen andre kameraer som faktisk kjører fullformat sensor og 4k, så det var ikke så lett for meg å finne noen å sammenligne med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...