Gå til innhold

Disse mobilene bruker Amobil-leserne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil påstå at stikkprøve er irrelevant, da dette er en undersøkelse gjennomført av tns gallup, og derfor må regnes som forklarende, hvis ikke annet oppgitt.

 

Forbruker og Media er et viktig verktøy som kartlegger nordmenns mediebruk. Her er det ikke mye linking fra artikkelen, men anta at det du leser her stemmer. Tns gallups innsats på forbrukerstatistikk er veldig viktig for å kunne retningsbestemme virksomhet og kommunikasjon.

 

Det er altså ikke kun tek.no som er utgangspunkt for undersøkelsen. Hele medienorge er del av den.

Lenke til kommentar

Slår man sammen andelene for Norges Befolkning blir det 100...

 

Slår man sammen andelene for Tek, blir det 124. Siden det må være lov å anta at noen har to mobiler, så forklarer det saken. Med det i bakhodet er det interessante jeg trekker ut av grafen at

 

Det er faktisk bare ett eneste merke som Tek-brukerne i større grad enn andre unngår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg regner kanskje med at du nå mener iPhone siden tallene der kan tyder på at Tek-brukere er som landsgjennomsnittet på iPhone. Det har nok sin forklaring i at redaksjonen rett og slett liker Samsung bedre. De som bruker iPhone velger nok å bruke andre nettsteder som f.eks mac1.no, ipod1 osv. som tar for seg Apple teknologien på en annen måte , altså skriver om Apple istedenfor å sammenligne det med et annet produkt. For det er litt vanskelig å sammenligne de produktene når alt er så annerledes, Google går i sin retning og gamle gode iOS holder mye på sitt og tenker seg nøye om før nye funksjoner legges inn. På den annen side så tror jeg ikke det er så dumt, for det kan bli litt vanskelig for oss mindre avanserte brukere og navigere i Android systemet til tider. Apple har jo en visjon om å være selvforklarende på den måten at man ikke skal måtte sette seg ned å bla i en bruksanvisning for å finne ut hva de forskjellige symbolene betyr o.l. Men for all del, det er utrolig å tenke på hva en telefon er i stand til å gjøre i dag iforhold til få år tilbake mens vi fortsatt satt med en Nokia 3410 eller gjerne ennå eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er utvalgsstørrelsen?

 

Dette er fra TNS Gallups store Forbruker & Media-undersøkelse, som foregår gjennom hele året. Undersøkelsen skal være representativ for befolkningen som helhet. Det foretas ca. 45000 telefonintervjuer i løpet av året.

Man kan ta å registrere seg slik at en får undersøkelser på epost. Man kan svare når det passer og ikke bare når middagen lages for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

intuitivt my ass... Synes det er langt mer intiutivt med tre knapper på android enn en universalknapp på apple.

Blitt endel gjetting (og feilgjetting) på hva ikonene betyr når jeg må hjelpe en iphone bruker å sette opp telefonen for dem.

 

Apple er IKKE intuitivt om du er vant til android.

Android er sikkert ikke så intuitivt om du er vant til apple, men jeg var ganske vant med android før jeg ble tvunget til å ta i en iphone.

Lenke til kommentar

Tek-brukerne har nok i snitt nyere telefoner enn landet forøvrig, så jeg tror ikke dette handler så mye om Windows Phone som det handler om Symbian og Series 40. I verdenssammenheng er det en liten andel Nokia-telefoner som selges med Windows Phone.

 

Nå skal det legges til at Nokia står for nesten alt av vekst på WP8. Og denne veksten er størst i EU der WP8 nå ser ut til å ha passert 10% av markedsandelen. WP8 er det raskest voksende mobil OS'et i Europa per i dag, og har vært det en stund.

 

WP har vekst på markedsandel stort sett verden over, med unntak av deler av Asia, som Kina og Japan. Og er større enn iOS i 19 land.

 

Dette i motsetning til iOS som rent markedsandelsmessig har falt med ca 5% i Europa.

 

Dette er egentlig ganske bra resultater med tanke på at markedet bare har en vekst på 3%.

 

Men nå var denne undersøkelsen spesielt for Norge, så her kan det være noen forskjeller. I 2012 solgte Lumia serien ganske godt, med en 4. plass på starten av året og 7% av salget hos NetCom. Så det har nok blitt solgt en del telefoner, også allerede på WP7.x plattformen selv om disse tallene kun representerer et kort tidsvindu. Men vi så også at Lumia 1520 var det mest populære søket på prisguide.no, så det er nok en viss interesse også her til lands, selv om jeg ikke har klart å finne noen tall på markedsandeler i Norge i løpet av de tre minuttene jeg googlet.

 

Det hadde vært interessant å sett om vi med spesiell interesse som faktisk leser på disse sidene har en større prosentandel Lumia i den grønne streken enn hva som er tilfellet for den blå. Altså, er "det uvitende folket" generelt mer mottakelige for WP8 enn oss, eller motsatt?

 

Litt dumt at denne testen ikke også sier noe om OS. Men med tanke på at man ringer rundt til folk flest er det mer pes å finne frem til OS enn produsent på mobilen. For svært mange er Samsung en Samsung, om den kommer med Android eller WP8 har de mindre forståelse for.

Lenke til kommentar

Ja, det kunne vært interessant.

 

Nå er dette en statistikk over eierskap og ikke innkjøp. Andelen solgte Symbian-telefoner har rast de siste fire årene - mens andelen eide Symbian-telefoner nok ikke er helt vasket ut ennå fra de mer staute mobileierne. Tek-brukere er i utgangspunktet mer teknologi-interesserte og vil nok ha både nyere og raskere mobiler. Så vi vil nok i mindre grad enn "resten" sitte med gamle "folke-Nokiaer" men muligens i større Windows Phone.

Dette blir rene spekulasjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...