Gå til innhold

Kjepper i Nvidias Maxwell-planer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg er det derimot elendige nyheter, da jeg i utgangspunktet venter på Pascal eller i verste fall Maxwell GTX 9xx. Mtp. at ting som regel melkes en god stund skulle man tro at evt. måneder med utsettelse også kan gå utover seinere lanseringer. GTX 700-serien har jo vært på markedet nesten et års tid allerede, og går det oppimot et år til snakker vi jo svært lang tid mellom generasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke overraskende, og noe sikkert flere av oss har visst en stund allerede, fra oppmerksomme og kloke forumbrukere og tidligere indikasjoner fra TSMC. :)

 

Til tross for en del usikkerhet så høres det ikke ut som om Nvidia har kommet opp med noen backup-planer for å klare sine mål. Selv om vi helt sikkert vil få et eller annet, så tviler jeg på det blir så alt for spennende den kommende tiden i år.

Lenke til kommentar

 

 

sikkert aprilspøk..

Fordi?

 

Det stemmmer iallefall ikke med hva jeg fikk høre i forrige uke. De var veldig klare på at 2. gen Maxwell (inkludert Maxwell for Tesla) skulle komme i 2014.

 

Jeg håper virkelig at det stemmer, 28nm har nå vært på markedet siden begynnelsen av 2012, 40nm varte lenge nok for min smak. Selv en GK104 eller Pitcairn produsert på 20nm hadde hjulpet.

 

Samme opplegg som AMD gjorde med 4770 det? krymping som gikk inn i eksisterende serie. 5870 ble suksess fordet :)

4770 var jo bare en justering av 4870 med litt færre streamprosessorer og en trangere minnebuss produsert på 40nm. 750 Ti er jo det stikk motsatte: forbedret arkitektur med samme produksjonsprosess.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Sorry for dobbelpost men kan de ikke krympe til 22nm som intel bruker de må ikke følge moorees lov eller må de ?

Intel produserer sine egne brikker, og har (i retrospekt) vært smartere og satset på FinFET transistorer. Dette gjorde de i stand til å lettere krympe videre nedover. Mens blant annet TSMC som Nvidia bruker for å produsere brikkene sine, ønsket ikke å gå over til FinFET før 16nm.

 

Nå som det ser ut som om det funker dårlig med yieldsene på 20nm waffere uten finFET så må de da ta et valg. Hoppe rett over på 16nm, eller prøve å få det til å funke med 20nm (og om de skal gå over til finFET de også).

 

Ps: Husk at det ikke akkurat bare er å bytte strategi, eller bytte til 22nm (elelr 16nm for den saks skyld) når du først har satset på 20nm. Er noen milliarder i produksjonsutstyr som går rett i dass, og lang tid å endre hele produksjonsrekken.

 

Og når TSMC får problemer, så er Nvidia pent nødt å vente til de får fikset det på et eller annet vis. Uansett så tar det som regel tid. Tipper derfor vi kanskje ser flere maxwell på 28nm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, og det er nok mye bedre marginer på de små prosessorene, kontra store monster-prosessorer med elendige yields. Så de begrensede wafferene de har går nok sikkert til Apple og Qualcomm.

TSMC selger hele wafere av gangen, så det har ikke noe å si for dem om yield på en Nvidia-wafer er 20% mot 80% på en Qualcomm-wafer så lenge begge betaler.

Lenke til kommentar

 

Ja, og det er nok mye bedre marginer på de små prosessorene, kontra store monster-prosessorer med elendige yields. Så de begrensede wafferene de har går nok sikkert til Apple og Qualcomm.

TSMC selger hele wafere av gangen, så det har ikke noe å si for dem om yield på en Nvidia-wafer er 20% mot 80% på en Qualcomm-wafer så lenge begge betaler.

 

Mulig jeg har missforstått prosessen noe, men når du bruker større brikker, så er det mye større sjanse for at du må kutte bort langt flere (prosentmessig) enheter som ikke funker. Ergo blir yieldsene bedre på enklere design.

 

Litt på samme måte som om du f.eks hadde hatt fire pikselfeil på en skjerm, tilfeldig fordelt utover overflaten. Om du ser på skjermpanelet som en waffer, og du skulle skjært ut "mini-skjermer" ut av det store panelet, som ikke hadde noen pikselfeil.

Hvis du skal kutte ut fire "mini-skjermer" som tilsvarer 1/4 hver av panelet, så er det en god sjanse for at du må kaste over halvparten, om ikke alle de fire "Mini-skjermene", da de fire pikselfeilene kunne har fordelt seg i hver sin del av det store panelet. (yields på 75%-0%)

 

Kutter du derimot ut mange små "Mini-skjermer", på si, 1/32 av totale panelet (altså 32 mini-skjermer) så vil du bare måtte kaste maks 4/32-deler. (yields på 97%- 87,5 %)

 

Store brikker som high-end chips bøter gjerne på problemet med å tilby en GPU med noen intakte enheter, hvor de kan deaktivere eventuelle områder med en defekthet. Men det finnes begrensninger hvor mye det hjelper, og til syvende og sist ønsker de kanskje å ta en ny ytelsetrone, og da gjelder det å ha hele brikken intakt. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...