Gå til innhold

Førsteinntrykk: Denne appen fyller ut passordene på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg er skeptisk til det og slenge alle passordene min inn på en plass (uten om hode mitt) men det begynner bli mye passord og huske på om dagen, og det og bruke noen få felles passord på flere steder er kanskje en enda større sikkerhetsrisiko.

 

Det er absolutt en mye større risiko med et passord for flere steder. Spesielt hvis innloggingsnavnet ditt er e-postadressen din i tillegg.

 

Jeg har brukt LastPass i tre år nå og er superduperfornøyd. Etter den siste oppdateringen til Android-appen så er det smertefritt å bruke det på mobilen også.

 

Det er jo håpløst å huske passord som ikke står i ordboken, som er på 15 tegn og inneholder siffer og spesialtegn. Da er det genialt å la LastPass lage og huske passordene for deg.

Du trenger bare å huske passordet for LastPass.

 

Her er et tips til hvordan du kan lage det master-passordet:

 

Lag en setning du kan huske, f eks.:

 

Min bil er en Audi RS4 kjøpt i 2013 og ble laget i 2007.

 

Så tar du første bokstav og bytter ut noen bokstaver med tegn som ligner (sånn som ungdommen liker) og unngå å få to like bokstaver etter hverandre. Da kan det se ut slikt:

 

Mbe£RS#4ki'13obl!N7

 

Så er det bare å IKKE la LastPass huske passordet sånn at du må skrive det ofte samtidig som du sier setningen til deg selv. Da lover jeg deg at etter noen uker så husker du passordet - selv med tre i promille.

 

PS! Jeg har ingen anelse om det ble laget en RS4 i 2007 - det var bare et eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjenner jeg er skeptisk til det og slenge alle passordene min inn på en plass (uten om hode mitt) men det begynner bli mye passord og huske på om dagen, og det og bruke noen få felles passord på flere steder er kanskje en enda større sikkerhetsrisiko.

 

Det er absolutt en mye større risiko med et passord for flere steder. Spesielt hvis innloggingsnavnet ditt er e-postadressen din i tillegg.

 

Jeg har brukt LastPass i tre år nå og er superduperfornøyd. Etter den siste oppdateringen til Android-appen så er det smertefritt å bruke det på mobilen også.

 

Det er jo håpløst å huske passord som ikke står i ordboken, som er på 15 tegn og inneholder siffer og spesialtegn. Da er det genialt å la LastPass lage og huske passordene for deg.

Du trenger bare å huske passordet for LastPass.

 

Her er et tips til hvordan du kan lage det master-passordet:

 

Lag en setning du kan huske, f eks.:

 

Min bil er en Audi RS4 kjøpt i 2013 og ble laget i 2007.

 

Så tar du første bokstav og bytter ut noen bokstaver med tegn som ligner (sånn som ungdommen liker) og unngå å få to like bokstaver etter hverandre. Da kan det se ut slikt:

 

Mbe£RS#4ki'13obl!N7

 

Så er det bare å IKKE la LastPass huske passordet sånn at du må skrive det ofte samtidig som du sier setningen til deg selv. Da lover jeg deg at etter noen uker så husker du passordet - selv med tre i promille.

 

PS! Jeg har ingen anelse om det ble laget en RS4 i 2007 - det var bare et eksempel.

Et godt passord kan faktisk være den settingen du sa. Minbilerenaudirs4kjøpti2013oglageti2007.

Kan faktisk og ha noen store bokstaver inni der også, men det skal være helt unødvendig med et passord som er 39-40 tegn langt. Det passordet der vil mange år å brutforce. Men poenget er at det er mye lettere å huske en det "krypto" passordet du fikk ut av det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan forholde seg til passord på mange måter. Jeg er sikker på at mange der ute har smarte men korte passord, som de også gjerne benytter på 2-3 steder, men aldri et dårlig og "gjerne misbrukt" passord på tjenester som virkelig betyr noe for deg å holde sikre.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...