Gå til innhold

Hva er tanker?


Anbefalte innlegg

Alle er enige om at du kan oppfatte dine egene tanker. Men hva er de egentlig? De er ikke en lyd, trykkbølge, skrift, språk, eller noe! Folk sier det er elektriske impulser til hjernen, men de beskriver ingenting om hvordan vi oppfatter våre egene tanker.

 

Så HVA er tanker og HVORDAN oppfatter vi det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't.

 

(jeg vet "were" etter dagens regler blir litt rart der, men det er sitatet)

Dr. Lyall Watson

 

Jeg tror det er noe i den setningen, men vi kan jo gruble. Inntrykk i samspill i bevisstheten, kanskje?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, bare som en morsom øvelse, kjenn litt på "volumet" på den indre monologen din, og se om du merker deg en markant forskjell fra om du "hvisker" eller "roper" i hodet ditt.

 

For folk flest vil den indre monologen ha samme oppfattede volum samme hvor høyt du "snakker".

 

Snodig.

----

 

 

If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't.

 

(jeg vet "were" etter dagens regler blir litt rart der, men det er sitatet)

Dr. Lyall Watson

 

Jeg tror det er noe i den setningen, men vi kan jo gruble. Inntrykk i samspill i bevisstheten, kanskje?

 

 

"Were" er faktisk riktig her, med en lite kjent regel i det engelske språk: http://www.quickanddirtytips.com/education/grammar/subjunctive-verbs

 

(Se side 2.)

Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, bare som en morsom øvelse, kjenn litt på "volumet" på den indre monologen din, og se om du merker deg en markant forskjell fra om du "hvisker" eller "roper" i hodet ditt.

 

For folk flest vil den indre monologen ha samme oppfattede volum samme hvor høyt du "snakker".

 

Snodig.

Jeg skjønner ikke. Hvis jeg hvisker høres det ut som lav hvisking, hvis jeg roper overdøver det nesten lydene utenfra.
Lenke til kommentar

Alle er enige om at du kan oppfatte dine egene tanker. Men hva er de egentlig? De er ikke en lyd, trykkbølge, skrift, språk, eller noe! Folk sier det er elektriske impulser til hjernen, men de beskriver ingenting om hvordan vi oppfatter våre egene tanker.

 

Så HVA er tanker og HVORDAN oppfatter vi det?

Hengte meg litt opp i ordet "egentlig". Litt rart å tenke på at vi liker å dele opp verden på den måten. Det virker som om vi har en tendens til å alltid tilegge forklaringen størst relevans.

 

Hva om noen kunne forklare dette ned til minste detalj. Og når de var ferdige med å forklare la til: det dette egenlig er er en tanke

 

Jeg tror vi har skiftet litt for mye perspektiv på virkeligheten.

 

 

Og ikke minst...:

En tanke er en tanke. Det vi ser når vi setter måleprober på hodet er fortsatt en tanke. Bare sett fra et helt annet perspektiv. Det er med andre ord ikke årsaken til tanken. Det høres i allefall absurd ut for meg. At taken kommer etter den elektriske aktiviteten? Med andre ord vi kan umulig snakke om et årsak-virkning forhold her. Men for all del, jeg er åpen for en god forklaring på det motsatte

 

 

Forøvrig har jeg hørt en gang at man kan måle en viss aktivitet i stemmebandene nå vi tenker.

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...