Gå til innhold

Spanderer gratis mobilt bredbånd på danskene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gigabytes.

 

Med dagens 4G-hastigheter er det ingen grunn til å være så gnien på megabytene.

 

Legg merke til hva Netcom tilbyr deg om du reiser til Sverige.

 

https://netcom.no/datapriser-privat

 

30 gigabytes? Neida. MEGAbytes.

Nok til to apper som oppdaterer seg automatisk.

 

Av samme grunn som at dagens harddisker måles i gigabytes og terabytes, og ikke megabytes, er det på tide at teleselskapene får ut fingeren.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gigabytes.

 

Med dagens 4G-hastigheter er det ingen grunn til å være så gnien på megabytene.

 

Legg merke til hva Netcom tilbyr deg om du reiser til Sverige.

 

https://netcom.no/datapriser-privat

 

30 gigabytes? Neida. MEGAbytes.

Nok til to apper som oppdaterer seg automatisk.

 

Av samme grunn som at dagens harddisker måles i gigabytes og terabytes, og ikke megabytes, er det på tide at teleselskapene får ut fingeren.

 

Aha. Ja, nå er jeg med, er helt enig. Spesielt nå som Telenor gir deg 4G i utlandet burde man absolutt begynne å snakke om gb i steden for mb.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen:

 

Både Telenor og Netcom skryter av at du får dobbel data i noen måneder om du bestiller et mobilt bredbånd-abonnement nå.

I mitt tilfelle har jeg Telenor mobilt bredbånd M med 10 GB per måned, som vil gi meg 20 GB per måned ut juli måned. Dette gjelder nettbrettet mitt.

 

Hva skjer etterpå, tror dere?

Går teleselskapene tilbake til de knøttsmå kvotene i august?

Eller blir doblingen permanent?

Jeg håper jo at teleselskapene innser at kvotene bør økes.

Forbruket til folk som ser litt Netflix på hytta bør ikke kalles Large. Alt under "M" egner seg bare for måleutstyr.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det mulig å få dette som feriegjest til sommeren tro? Eller må man ha et dansk personnummer?

 

Litt usikker på hvordan de har gjort det, men regner med at det er kontantkort startpakker de gir ut, i Norge f.eks selges Telenor nå startpakker til kr 49, hvor de gir med 3 x 200mb fordelt på 3mnd, og et norsk kontant abonnement hos Telenor kan registreres på utenlandske kunder så lenge de har legitimasjon.

 

Så tipper det skal være mulig, men tipper også at kampanjen er tidsbegrenset og da også muligens ferdig før sommeren. Uansett så vil nok ikke et lokalt kontantabonnement kosta all verden med tilsvarende mengde.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Leverandøren "3" har tilbud om 200GB mobilt bredbånd for 299.- i Danmark. Mener jeg har sett en pakke på 500GB til 399.- også.

 

Nå kan vi vel ikke regne med å få slike priser her (med det første) pga infrastrukturen. Men det viser jo at det må være mulig å gi noen større kvoter i Norge etterhvert. Vi får håpe de nye frekvensene gjør ting bedre mht rekkevidde, kvoter og hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg frykter at de nye frekvensene blir en sovepute for teleselskapene.

Nå kan de bygge en basestasjon som har vanvittig rekkevidde, og skryte høylydt over hvor fantastisk dekning de har.

Men når hele fylket bruker den samme senderen, blir det ikke mye kapasitet til hver kunde.

 

Jeg håper de fortsetter å bygge små, svake, spredte basestasjoner, og ikke satser for mye på å dekke hele fylket med en kraftig sender på en fjelltopp, som på nittitallet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Små sendere som står tett trenger ikke å koste en million.

 

Jeg vet at det er et kompromiss, men jeg håper at de ikke undervurderer folks databehov, så 4G-nettet bli overbelastet.

 

Flere steder som i dag har 3g er så overbelastet at det simpelthen ikke funker.

Da jeg hadde Netcom bruke jeg en gang over en time på å åpne en enkel nettside i mobilnettleseren.

Dette var i sikkerhetskøen på gardermoen, og jeg hadde ikke noe bedre å foreta meg.

 

Om man ikke bygger nok basestasjoner, kan 3G oppleves som mye verre enn 2g.

Jeg hadde mange streker i displayet, men det var så mange andre mennesker der at jeg ikke fikk lastet siden.

Lenke til kommentar

De store aktørene kjenner nok markedet og vet prognosene. :)

Så lenge det er penger å tjene, så vil det bli bygd ut. Vi får bare være glade for den utviklingen som skjer nå. Det er voldsom fart i utbyggingen og dekning. Med den nye 800MHz, så kan jo 4G teoretisk få samme dekning som EDGE.

Jeg merker hvertfall godt at man nylig har fått 3G/4G i vanskelig terreng, der det kun var 2G før.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen:

 

Både Telenor og Netcom skryter av at du får dobbel data i noen måneder om du bestiller et mobilt bredbånd-abonnement nå.

I mitt tilfelle har jeg Telenor mobilt bredbånd M med 10 GB per måned, som vil gi meg 20 GB per måned ut juli måned. Dette gjelder nettbrettet mitt.

 

Hva skjer etterpå, tror dere?

 

Mulig jeg misforstår deg(?).. Om Netcom (Telenor i ditt tilfelle) sier du får dobbel data i 3mnd, da er det vel ganske klart at det går tilbake til vanlig mengde etter de 3 månedene?

 

Nå som Netcom vant budrunden mot Telenor angående 4G frekvenser og utbygging av dette, så vil kapasiteten og dekningen på 4G bli langt bedre. Vil (håper)tippe at kvotene kommer til å stige i takt med denne utbyggingen, kanskje på slutten av året? Bare en tanke.

 

Jeg ser stadig at folk klager på den lave datamengden operatørene tilbyr - hvor mye er det dere bruker egentlig? Selv om jeg prøver å bruke mye en måned, så klarer jeg svært sjeldent å komme meg over 2gb. hehe. Nå har ikke jeg Netflix, og når jeg hadde det gadd jeg aldri å bruke det på tlf heller. Og det er vel kun streaming, eventuelt bruke tlf som hotspot, at man virkelig klarer å true de største abonnementene?

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar

Jeg er lei av at teleselskapene måler data i megabytes.

 

De måler ikke data i megabytes, men i megabit. Megabit er en enhet for måling av informasjonsmengde (datamengde). En megabit er lik 1 000 000 (106) bit, eller 1000 kilobit.

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår deg(?).. Om Netcom (Telenor i ditt tilfelle) sier du får dobbel data i 3mnd, da er det vel ganske klart at det går tilbake til vanlig mengde etter de 3 månedene?

 

Ja, det virkel logisk. De har jo ikke lovet noe annet.

Men kanskje det ligger litt i kortene at datakvotene skal økes nå?

Det blir jo skikkelig nedtur for de kundene som har blitt vant til 20 GB, når de må nøye seg med 10, eller betale mer.

Derfor lurer jeg på om noen her kjenner til eventuelle planer om å gjøre doblingen permanent.

 

 

 

Jeg ser stadig at folk klager på den lave datamengden operatørene tilbyr - hvor mye er det dere bruker egentlig? Selv om jeg prøver å bruke mye en måned, så klarer jeg svært sjeldent å komme meg over 2gb. hehe. Nå har ikke jeg Netflix, og når jeg hadde det gadd jeg aldri å bruke det på tlf heller. Og det er vel kun streaming, eventuelt bruke tlf som hotspot, at man virkelig klarer å true de største abonnementene?

 

 

Jeg bruker mobilen / nettbrettet som hotspot, så laptopen får wifi.

Jeg bruker mye Netflix og Youtube. Laptopen kan kobles til TV via HDMI.

 

Jeg foretrekker HD-kvalitet, og da ryker gigabytene fort.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
De måler ikke data i megabytes, men i megabit. Megabit er en enhet for måling av informasjonsmengde (datamengde). En megabit er lik 1 000 000 (106) bit, eller 1000 kilobit.

 

 

Kan du vise til et teleselskap som oppgir datakvoten i megabit?

Alle selskaper jeg kjenner til oppgir sine datakvoter i megabytes eller gigabytes.

Overføringshastigheter oppgis i megabit per sekund, men datakvoten oppgis i megabytes eller gigabytes.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

 

Nå som Netcom vant budrunden mot Telenor angående 4G frekvenser og utbygging av dette, så vil kapasiteten og dekningen på 4G bli langt bedre. Vil (håper)tippe at kvotene kommer til å stige i takt med denne utbyggingen, kanskje på slutten av året? Bare en tanke.

 

 

Når vant Netcom budrunden? Det var tre frekvenspakker som lå ute på auksjon og i Norge har vi tre utbyggere på mobilnett (Telenor, Netcom og Network Norway). Det vil vanligvis bety at alle får en pakke.

 

Denne gangen kom derimot det amerikanske TelcoData (ICE.NET) å la inn et bud som slo ut Network Norway. Eneste som ikke vant auksjonen på 4G var da altså Network Norway (Tele2).

 

Hva som heretter vil skje med Tele2 er høyst usikkert, men de har iallefall stoppet all utbygging.

Hva ICE.NET skal med frekvensene er det heller ingen andre enn de selv som vet.

 

 

Jeg ser stadig at folk klager på den lave datamengden operatørene tilbyr - hvor mye er det dere bruker egentlig? Selv om jeg prøver å bruke mye en måned, så klarer jeg svært sjeldent å komme meg over 2gb.

 

Samme her. Spillefilmer egner seg ikke over mobilnettet slik det er i dag. Grensen er der for en god (teknisk) grunn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...