Gå til innhold

Strebenen etter den perfekte virtuelle virkelighet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oppløsningen på Oculus Rift DK2 er bare 960 x 1080

http://www.oculusvr.com/dk2/

 

Den har en skjerm med 1920x1080 piksler, som en vanlig full-HD skjerm.

Og som med alle andre "passiv 3D" - skjermer, så vil oppløsningen hvert øye ser halveres.

 

Siden det er en stor skjerm inni der, så blir det teknisk sett mest korrekt å skrive 1920x1080 piksler, og det er denne måten å oppgi oppløsning som man er mest vant til fra før i TV-industrien.

 

Men du kan nok i praksis like greit skrive at det er 2x 960x1080, eller 960x1080 per øye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss bare håpe Oculus VR får det til. Jeg begynner av og til å lure når de til stadighet kommer med nye lovord, men aldri en dato, for Riften.

 

Det siste jeg hørte fra dem var at det er litt problem med skjermen i benhold til ms lag for dems panel, og dette med at alle aspekter av teknologien må være 99% stabil for å ikke gjøre folk vr-syk, for så å spy. Men de har jo allerede bra dev kits.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor i all verden de kjører på med LCD!?

OLED må vel være perfekt for dette bruket. Du slipper dårlig bakgrunnbelysning og dårlig svartnivå som vil ødelegge mye av realismen. Samt en overlegen responstid, og et tynnt og fleksibel panel gjør det lettere å legge inn.

Nedsidene med OLED er også lite problematiske.

- 100 % fargegjenngivelse er ikke spesielt viktig, da det er rettet mot spill og animasjoner, som uansett ikke vil være 100 % korrekte mot naturen.

- Saturering er enkelt å justere i driveren.

- OLEDs svakere lysstyrke vil ikke ha noe som helst å si i en mørk lukket boks...

Eneste nedsiden må være pris, men who cares!? Kan jeg ha det på min eldgamle mobil, og mobiler i 2-3000kr klassen, så bør Oculus rift klare det også.

Lenke til kommentar

Så mange som har floppet. Hvorfor skal akkurat de som driver på nå få det skikkelig til?

Mye gratis PR har de nå hvertfall fått.

Fordi det for første gang begynner å funke slik forbukerne forventer, og til en svært overkommelig pris.

Grunnen til at de har fått "gratis" PR er at folk faktisk liker det de ser. Har selv prøvd første development kitet og ble enda mer frelst av den opplevelsen. Jeg har INGEN tvil om at dette er fremtiden for store deler av underholdningsbransjen. De 2-5 neste årene vil motbevise alle naysayers.

 

 

 

Kan ikke skjønne hvorfor i all verden de kjører på med LCD!?

 

Oculus DK2 (ble lansert i forigårs) bruker low persistence OLED-skjermer.

Kilde:

http://www.oculusvr.com/dk2/

 

Har allerede bestilt en for å leke med. Juli kan ikke komme fort nok! :)

Lenke til kommentar

Fargegjenngivelse er vel i utgangspunktet ingen svakhet med OLED-panel?

 

AtW

Muligens og sannsynligvis ikke. Men bare sikret meg i henhold til visse LCD-fantaster. :p

I tilfelle de skulle komme med fargeskalaer eller fargenøyaktighet i henhold til et og annet. 100 %, 115 %, 120 % -something fargeskala-dekning eller noe i den duren.

 

Ikke at jeg bryr meg så fryktelig, da fargene er topp i mine øyne. :green:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Både OLED og LCD blir sikkert avleggs til fordel for direkte projisering på øyet før Occulus får somlet seg til å release et produkt.

 

Hva er direkte projisiering eeegentlig?

 

Er ikke det strengt talt et LCD-panel med en kraftig lyskilde som blir fokusert inn på øyet via noen linser? (joda du kan alltids ha CRT eller DLP som har forskjellige prosjekterings-teknikker, men det er nok ikke et alternativ og har lite med poenget mitt videre)

 

En oculus rift har et LCD-panel med bakgrunnsbelysning og lyset går gjennom panelet og så til en linse som fokuserer lyset inn i øyet ditt.

 

Kort sagt: Det du tenker på er muligens det det Oculus rift er. Joda, mulighetene er jo der for å heller sende lyset fra et mindre sted og så dirigere lyset via linser og speil, samt kanskje også sende det til øyet samtidig som du kan se andre ting i rommet. Ala google glass. Men da tror jeg poenget faller bort, som er å bli dratt inn i en 3D-verden, og ikke blande to verdener sammen i ett.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...