Gå til innhold

Smart-sensor viser om maten er råtten eller ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis produktet er helt ferskt, vil merket være rødt. Når maten begynner å bli dårlig, for eksempel når melken begynner å surne, blir merket mer og mer gulaktig, før det til slutt blir grønt, og dermed "100 prosent råttent".

Mer logisk i mitt hode dersom fargekodingen var motsatt vei.

 

Uansett er nesa grei nok til det en allerede har i kjøleskapet. Sensor-løsningen hjelper imidlertid noe på det som er i butikken fordi lukt testing ofte ikke kan gjennomføres der grunnet innpakning. Uansett, folk blir sjuke av dårlig hygiene mye oftere enn av at maten rekker å bli råtten. Merking som dette hjelper lite mot denslags.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel grenser for hva journalister skal sette seg inn i.

 

Sensoren er ikke i kontakt med maten så prinsippet er å "måle" tid + romtemperatur og ut i fra det endre farge på sensoren. Det er altså ulike variasjoner av sensoren for ulike matvarer.

 

Denne skiller seg litt fra andre lignende saker ved at den er en slags "géle" som man antar blir lettere/billigere å påføre embalasjen enn "brikker" av et eller annet slag.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg betaler gladelig litt mer for hvert produkt om de har denne merkingen.

 

Har ikke et norsk firma laget noe ala dette? Som allerede er på vei ut i butikken?

 

Gilde tror jeg drev med noe slikt, hvis det ikke var Rema 1000 som skulle begynne med det.

Gått og ventet på dette selv :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...