Gå til innhold

Nå har Chromecast endelig blitt lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tenkt på en ting som jeg ikke har funnet noe om... hva om nettbrettet jeg skal strømme fra bruker VPN for å ta imot Amerikansk Netflix, vil Chromecast fungere da, eller er den begrenset til norsk netflix?

 

Med VPN vil du antagligvis ikke få koblet til Chromecasten i det hele tatt, siden tableten kobler seg til Chromecasts på lokalnettet. Med f.eks. Media Hint får du amerikansk utvalg og koblet til Chromecast, men når jeg har prøvd, vil ikke Chromecasten spille av filmene.

Lenke til kommentar

Har tenkt på en ting som jeg ikke har funnet noe om... hva om nettbrettet jeg skal strømme fra bruker VPN for å ta imot Amerikansk Netflix, vil Chromecast fungere da, eller er den begrenset til norsk netflix?

 

Siden Chromecast ikke streamer fra selve enheten (bl.a nettbrett og mobil), men inneholder selv klienter av de forskjellige applikasjonene som Netflix, så vil ikke DNS fungere m.t.p avspilling av amerikansk innhold. I tillegg er det ikke mulig å endre DNS-oppsettet på Chromecast-enhetene for øyeblikket, og den vil da kun bruker Google sine egne DNS-servere. Heller ikke endring av DNS på routeren vil Chromecast bry seg om siden den er hardkodet til å bruke Google sine DNS-servere i stedet for gatewayen sine.

Lenke til kommentar

Med VPN vil du antagligvis ikke få koblet til Chromecasten i det hele tatt, siden tableten kobler seg til Chromecasts på lokalnettet. Med f.eks. Media Hint får du amerikansk utvalg og koblet til Chromecast, men når jeg har prøvd, vil ikke Chromecasten spille av filmene.

 

I de aller fleste VPN-oppsett så har du fremdeles tilgang til ditt lokale nettverk som tidligere, og dermed også tilgang til Chromecast-enheter på dette nettverket. Du får samme problemer med Media Hint som med Netflix, altså at Chromecast-enheten vil ikke bruke samme DNS/VPN-tunnel som enheten som skal styre Chromecast-enheten. Du vil derfor få opp amerikansk innhold på styreenheten, men få feilmelding om at innholdet ikke er tilgjengelig på Chromecast-enheten.

Lenke til kommentar

Må nesten be hardware.no lese gjennom sine artikkler før de blir utgitt.

 

Det er Elkjøp som har fått eneretten til å selge Chromecast i Norge, og de planlegger ifølge Google å ta 290 kroner for moroa. Salget skal starte i dag.

 

Så hvorfor har da multicom, CDon og dustinhome og netonnet denne på lager da?

Gråimport. Kun Elkjøp/Lefdal som har avtale med Google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten be hardware.no lese gjennom sine artikkler før de blir utgitt.

Det er Elkjøp som har fått eneretten til å selge Chromecast i Norge, og de planlegger ifølge Google å ta 290 kroner for moroa. Salget skal starte i dag.

Så hvorfor har da multicom, CDon og dustinhome og netonnet denne på lager da?

 

Hvorfor det? Det Hardware skriver stemmer sikkert.

Elkjøp har sikkert som de skriver enerett for salg av "offisielle" enheter i Norge. Multicom et al. grå-impoprterer enheter fra USA og andre land...

 

Fungerer denne for IPad? (Air)

Ja.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan funker denne i praksis om jeg vil ha lyden ut av reciever/blu ray anlegget? Om jeg kobler rett inn i TVen blir vel det vanskelig å få det til, men funker det å koble for eksempel inn i reciever eller HDMI switchen jeg bruker?

Jeg har min plugget inn i receiveren. Fungerer utmerket på både bilde og lyd. Når Play music nå har åpnet i Norge er det helt genialt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har tenkt på en ting som jeg ikke har funnet noe om... hva om nettbrettet jeg skal strømme fra bruker VPN for å ta imot Amerikansk Netflix, vil Chromecast fungere da, eller er den begrenset til norsk netflix?

 

Siden Chromecast ikke streamer fra selve enheten (bl.a nettbrett og mobil), men inneholder selv klienter av de forskjellige applikasjonene som Netflix, så vil ikke DNS fungere m.t.p avspilling av amerikansk innhold. I tillegg er det ikke mulig å endre DNS-oppsettet på Chromecast-enhetene for øyeblikket, og den vil da kun bruker Google sine egne DNS-servere. Heller ikke endring av DNS på routeren vil Chromecast bry seg om siden den er hardkodet til å bruke Google sine DNS-servere i stedet for gatewayen sine.

Så route IPen til DNS mot din egen DNS da? At det "er umulig" er ikke sant - det krever bare litt mer arbeid for folk som ikke har peiling.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan funker denne i praksis om jeg vil ha lyden ut av reciever/blu ray anlegget? Om jeg kobler rett inn i TVen blir vel det vanskelig å få det til, men funker det å koble for eksempel inn i reciever eller HDMI switchen jeg bruker?

Jeg har min plugget inn i receiveren. Fungerer utmerket på både bilde og lyd. Når Play music nå har åpnet i Norge er det helt genialt.

Ok, takk for svar, begge to :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...