Gå til innhold

Windows XP-oppdatering skaper trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hehe, smart måte å få brukerne over på win7/8?

 

Legger inn Linux Mint Xfce 16 istedet ;-)

Det er så morsomt å se disse artiklene. Det er ALLTID en eller annen som bare skal påpeke Linux på en eller annen måte... Ligner på Android/iOS fanboy kampen, bare ikke så ekstrem.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, smart måte å få brukerne over på win7/8?

 

Legger inn Linux Mint Xfce 16 istedet ;-)

Det er så morsomt å se disse artiklene. Det er ALLTID en eller annen som bare skal påpeke Linux på en eller annen måte... Ligner på Android/iOS fanboy kampen, bare ikke så ekstrem.

Vel, det virkelig morsomme her er jo denne idiot artikkelen om ingenting. Også det at Windows 7 er døende. Til fordel for hva da, dette hersens femi OS'et Win 8. ROFL

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, smart måte å få brukerne over på win7/8?

 

Jo, det er jo også en måte å si det på. Men, jeg kan tenke meg det vekker mye harme overfor Microsoft når slikt skjer, og det er jo aldri noe gunstig, spesiellt for Microsoft.

 

Kanskje han vil reinstallere Windows XP, og tviholde på sin betalte lisens etter denne opplevelsen. Slå av automatiske oppdateringer, og sky som pesten den KB'en som bidrar til denne meget spesielle opplevelsen.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, smart måte å få brukerne over på win7/8?

Legger inn Linux Mint Xfce 16 istedet ;-)

Det er så morsomt å se disse artiklene. Det er ALLTID en eller annen som bare skal påpeke Linux på en eller annen måte... Ligner på Android/iOS fanboy kampen, bare ikke så ekstrem.

 

 

Av alle tråder der Linux kommer opp, er da dette den aller mest naturlige.

 

Hva er saken om? At XP, som ikke lengre skal oppdateres, har fått en siste oppdatering som gjør at folk må gjøre en OS-installasjon av en eller annen type (enten restore, reinstall, eller clean install). Clean install betyr at man må velge hvilket OS. Da blir det framhevet at dette er som skapt for å promotere W7/W8. At noen andre mener det også er naturlig å vurdere andre alternativer, er den helt naturlige progresjonen i debatten. Men sakens kjerne her er faktisk: XP slutter å virke - hva er neste steg?

 

Hvis IKKE OS/X, Linux, Windows 8 ble trukket inn i debatten her, hadde debatten vært ufullstendig.

 

Så er det en million andre saker om Windows hvor det slett ikke er like naturlig å vurdere overgang til andre systemer. For eksempel saker hvor man presenterer forskjellen mellom Windows 8.0 og Windows 8.1.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hehe, smart måte å få brukerne over på win7/8?

 

Legger inn Linux Mint Xfce 16 istedet ;-)

Det er så morsomt å se disse artiklene. Det er ALLTID en eller annen som bare skal påpeke Linux på en eller annen måte... Ligner på Android/iOS fanboy kampen, bare ikke så ekstrem.

Det er bare det at Linux ER bedre. Den diskusjonen tar aldri slutt mellom Andriod/iOS.

Lenke til kommentar

Linux og Windows har sine fordeler og negative sider. Derfor kjører jeg begge med en open holdning.

Linux kan være en sinnssyk krangle fant om du får problemer. Win er tut og kjør. Men lite vennlig på hvordan du vil ha det, der er linux bedre. Du kan velge hvordan du vi ha det i linux.

Så er feil å si at linux er bedre. Men slipper å krangle med så mye virus og annet humbug.

Lenke til kommentar

Hva er saken om? At XP, som ikke lengre skal oppdateres, har fått en siste oppdatering som gjør at folk må gjøre en OS-installasjon av en eller annen type (enten restore, reinstall, eller clean install).

XP har ikke "fått en siste oppdatering" - den kommer i begynnelsen av april.

 

Mange (antageligvis de fleste?) har installert den omtalte patchen fra Windows Update uten problemer.

 

Noen har opplevd problemer og har måttet reinstallere XP. Vel, det er i så fall ikke første gangen en SW-oppdatering har ført til det ...

 

Konspirasjonsteoretikere tar aldri ferie.

 

(Og ikke en gang 'crappy Windows 8' vil gjøre at "Linux on the desktop/laptop" blir populært utover den kretsen av spesielt interesserte som bruker det i dag.)

Lenke til kommentar

Ingen som har sagt at problemet har rammet alle. Saken her og dermed debatten til saken omhandler de som har fått et problem. De som har XP og fortsatt kan bruke XP og opplever at XP løser deres behov, er herlig problemfri [i denne ene settinga] og trenger ikke bytte.

 

Har forøvrig ikke sett en eneste teori om konspirasjon nevnt her, før du gjorde det.

Lenke til kommentar

 

Har forøvrig ikke sett en eneste teori om konspirasjon nevnt her, før du gjorde det.

Post #5: "Det er noe fishy ..."

 

Post #9: " .. som skapt for å promotere W7/W8."

 

Du bruker aldri ordet "konspirasjon", men du antyder vel at det kan ligge noe bak?

 

 

Tar forbehold av at "som skapt for å promotere W7/W8" pekte tilbake til noen som påsto dette lenger opp i tråden. Jeg sier at dette er den mest naturlige debatten å se en slik kommentar i, sammenlignet med andre debatter. Jeg brukte videre et eksempel på en annen debatt der det ville vært mindre naturlig å se en slik kommentar i. Dette er altså ikke min kommentar - fordi jeg slett ikke tror det befinner seg noe bevisst ønske om at en oppdatering skal bidra til å avslutte livssyklusen til Windows XP i prosjektorganisasjonen som jobbet med oppdateringen.

 

"En konspirasjonsteori forsøker å forklare en politisk, sosial eller historisk hendelses bakenforliggende årsak som en hemmelig og ofte avledende sammensvergelse, iscenesatt av en hemmelig allianse mellom mektige personer (noen ganger omtalt som «en usett maktelite») og ikke som åpne aktiviteter eller som naturlige hendelser." (Wiki)

 

Har ikke noe med livssyklusen til et produkt å gjøre.

 

Men antyder jeg at siste oppdatering ofte er dårlig og at det ligger noe bak ? Ja, det gjør jeg.

 

Den siste oppdateringen til et produkts firmware er det siste som skjer i produktets levetid. Det markerer på en måte slutten på et prosjektorganisasjon, lenge etter at produktets inntektsbringende syklus er avsluttet og erstattet av nye produkter som også krever en tilsvarende prosjektorganisering. Dette har ingenting om skjulte allianser å gjøre, har ingenting med makt å gjøre, og så langt vi trekker dette opp som en definisjon av et normaltilfelle har det heller ingen hemmelig agenda. Det ligger derimot en åpen og tydelig agenda, prosjektorganisasjonen tilhører en større organisasjon med det primære mål å tjene penger.

 

Den store moderorganisasjonen har, såvidt jeg vet, alltid et begrenset antall ansatte som skal utfylle en rekke roller i en rekke forskjellige underorganisasjoner. Det vil si at moderorganisasjonen skal tildele tid og penger til oppfølgingen av et internt eller eksternt kommunisert antall oppfølginger fordelt på den ønskede produktsyklusen. I enhver slik syklus er det planlagt at en av disse oppfølgingene skal være den siste. Denne planen vil ikke nødvendigvis stå uendret, men dette er igjen et normaltilfelle slik jeg ser det.

 

Ingen skjult agenda så langt.

 

Det ligger derimot en åpen agenda bak. Disse menneskene som jobber med en siste jobb for et produkt, er allerede planlagt over i andre oppgaver. Oppgaver de kanskje allerede har begynt å jobbe på. Ofte oppgaver som er forsinket fordi det gamle, ikke inntektsbringende prosjektet allerede er forsinket og har gått over budsjett. Ikke alltid, men som regel vil en slik produktoppdatering bety at moderorganisasjonen må ha ressurser satt inn på et gammelt produkt, som de heller ville skulle jobbet med et annet produkt/prosjekt. Det ligger i sakens natur at man ønsker å få dette unnagjort slik at man kan begynne på høyere prioriterte oppgaver. Motivasjonen til de som jobber med det, motivasjonen til de som tester det, og motivasjonen til de som lar folk bruke timer på det er på det laveste målet gjennom hele produktsyklusen.

 

En sterk organisasjon vil kanskje ikke la dette gå ut over testing, kvalitet, for- og etterarbeidet i arbeidet med et produkts siste oppdatering. Men jeg er ikke i tvil om at mange kutter hjørner på de siste oppdateringene.

 

Nå sier du at dette faktisk ikke var den siste oppdateringen, så da er det kanskje ikke like mye press på utviklerne/testerne/prosjektlederne i dette tilfellet som i enkelte andre tilfeller. Men jeg snakket altså mer generelt. Min egen mobiltelefon ble betydelig treigere og dårligere etter siste firmware-oppdatering, og det er mer eller mindre en globalt kjent konsekvens av den oppdateringen, og det er laget en rekke guider blant eierne for hvordan man skal flashe tilbake til nest siste versjon. Da er det lett å mistenke at de som lagde siste oppdatering kutta i svingene og gjørde seg for raskt ferdig fordi de har behov for ressursene et annet sted i organisasjonen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...