Gå til innhold

Hvordan i alle dager mister man et digert fly?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk artikkel.

Følte jeg fikk litt mer oversikt over hele situasjonen nå.

 

Føler det er som å vente på neste episode av Lost.

Slikt som dette skjer jo ikke ofte.

 

Mente det såklart ikke i den forstand at jeg synes dette er positivt.

Er jo mange menneskeliv det er snakk om.

Håper forsåvidt de er i live, gjerne alle. På en øy.

Uten svart røyk og banditter. Og isbjørner.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis du gjør et google-søk som eksluderer den siste tiden så finner du en del artikler om dette. Bl.a. en som hacket et "simulert" fly, hva nå det skal bety. Lurer på om det var noen som i sammarbeid med Boing eller Airbus som prøvde seg på et fysisk fly også, men husker ikke helt hvordan det var rundt det der.

Håper på en oppfølger som utdyper dette:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par pirketing:

 

 

Transponderen kan kun slås av ved å skru på en rekke brytere og ta ut sikringer, som stort sett befinner seg over og bak pilotens sete, og som pilotene svært sjelden vil ha behov for å bevege seg i nærheten av.

 

Dette stemmer ikke helt. Transponderen på en Boeing 777 kan svært kjapt og enkelt skrus av. Det er bare å rotere bryteren over i STBY, så forsvinner man fra sekundærradar. Det er også to sikringsbrytere som kutter all strøm til systemet (teknisk ikke nødvendig for å forsvinne fra sekundærradar) som er enkle å finne.

 

Nå er det da så at selve radarrefleksen fra et fly forsvinner ikke selv om man slår av transponderen. Da ville det være helt unødvendig å koste på jagerflyene for at de skal bli "stealth" (usynlig på radar).

Transponder eller sekundærradar som de også kalles er nærmest et kommunikasjonsverktøy hvor piloten sender ("sqak") avtalte koder til radaroperatøren.

Radaropptakene blir innspilt på band (ehh, harddisk) så det skulle ikke være vanskelig å finne/følge banen til en ufo (uidentifisert flyvende objekt). Dvs. et stort rutefly som ikke sender identifikasjonskoden.

Radaren funker fra bakken og opp med avvik av jordkrummingen.

Det er i hele tatt mange ting som skrives som forundrer meg.

Endret av sveinsel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som skurrer litt hvis noen har hatt en plan om å forsvinne:

  • Det må lande ett sted hvor det er relativt trygt å lande en slik maskin.
  • Hvordan klare å forhindre de 200+ passasjerene om bord til å ikke gi lyd fra seg? Det er mange øde områder rundt om i verden, og kanskje spesielt i store deler av Asia som vil være ett potensielt sted å lande flyet. Så å komme seg til ett sted hvor man kan gi "om verdenen" beskjed vil muligens ta tid.
  • Hvis piloten og/eller andre i mannskapet vil rømme ett sted, bør de ikke da ha en plan om hva de skal etter de lander? Bør kanskje ikke lande alt for øde?
  • Hvor lett er det å gjemme ett 64 meter langt fly på bakken? Igjen øde områder osv.
  • Hvilke potensielle motiver vil en eller flere i mannskapet om bord ha for å rømme?
  • Kan en person gjøre dette alene? Må nok true resten av mannskapet på ett vis hvis de ikke er med på det alle sammen.
Terror virker i alle fall lite sannsynlig for meg. Man er ikke mye til terror gruppe hvis man kaprer ett fly og så ikke gir lyd fra seg. Om ikke da hele organisasjonen var om bord og alt gikk galt. For ellers vil jeg tro man vil prøve å få oppmerksomhet mot sin sak. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

 

Et par pirketing:

 

 

Transponderen kan kun slås av ved å skru på en rekke brytere og ta ut sikringer, som stort sett befinner seg over og bak pilotens sete, og som pilotene svært sjelden vil ha behov for å bevege seg i nærheten av.

 

Dette stemmer ikke helt. Transponderen på en Boeing 777 kan svært kjapt og enkelt skrus av. Det er bare å rotere bryteren over i STBY, så forsvinner man fra sekundærradar. Det er også to sikringsbrytere som kutter all strøm til systemet (teknisk ikke nødvendig for å forsvinne fra sekundærradar) som er enkle å finne.

 

Nå er det da så at selve radarrefleksen fra et fly forsvinner ikke selv om man slår av transponderen. Da ville det være helt unødvendig å koste på jagerflyene for at de skal bli "stealth" (usynlig på radar).

Transponder eller sekundærradar som de også kalles er nærmest et kommunikasjonsverktøy hvor piloten sender ("sqak") avtalte koder til radaroperatøren.

 

Nettopp. Men sivil ATC baserer seg stort sett på sekundærradar, og vil neppe bry seg om reflekser fra primærradar i sektorene sine med mindre et fly plutselig forsvinner. Og selv i det tilfellet har primærradar begrenset rekkevidde i forhold til sekundærradar, så det kan hende at flyet uansett er utenfor rekkevidde.

 

Flyet sin transponder ble skrudd av akkurat under handoff mellom malaysisk og vietnamsk ATC, ute i havet, og jeg tviler på at det har vært sivil primærradardekning i akkurat dette området. Militær, antakeligvis, men ikke sivil. Det er heller ikke nødvendigvis slik at militæret sitter og nistirrer på alle radarskjermene sine hele tiden, så at dette ikke ble oppdaget akkurat der og da er forsåvidt ikke så merkelig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...