Gå til innhold

– Historier spiller en svært liten rolle i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I tillegg pekte Abernathy og Rouse III på at mange spillere aldri fullfører spillene sine, noe som også gjør det verdt å stille spørsmål ved hvor mye tid utviklere bør bruke på å konstruere omfattende fortellinger til spillene sine."

 

Så man skal ikke lage et bra spill for de som faktisk fulfører et spill, men tenke på at noen ikke spiller gjennom? Fint argument for å holde seg unna spillene deres. Ingen ting er verre enn et spill med en slutt som ikke gir mening, eller er alt for tynn. Bruke 20 timer på å få servert en dårlig slutt, da er det ikke rart folk ikke spiller gjennom hele spillet.

 

Er dog enig i at det er litt vanskligere å huske en historie fra et spill, mye på grunn av at man bruker mye tid på andre ting utenom historien, men så sitter TLoU igjen som en soleklar vinner på alle fronter for min del.

 

Med disse holdningene, er det ikke rart at man får mye midelmådige spill..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir omtrent det samme som å si at historien i en film har ikke så mye å si, så lenge det er underholdende å se på. Hvis "Microsoft Studios' sjefsdesigner" hadde spilt et par spill hadde han kanskje skjønt at historien har ALT å si i et spill.

Hva ville Assassins Creed, GTA, TLoU, Uncharted, The Elder Scrolls spillene vært uten en historie.

For min del kan jeg gjerne spille et spill med dritt dårlig grafikk bare for å få med meg historien.

Se på det slik, jeg hater COD spillene, men jeg elsker historien, eneste grunnen til at jeg kjøper spillet...

Jeg blir ordentlig oppgitt når jeg hører folk uttaler seg slik, f.eks. så har vi Titanfall, de har ikke SP-mode, noe som gjør at jeg ikke kjøper spillet med det første, fordi jeg mener det ikke er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I tillegg pekte Abernathy og Rouse III på at mange spillere aldri fullfører spillene sine, noe som også gjør det verdt å stille spørsmål ved hvor mye tid utviklere bør bruke på å konstruere omfattende fortellinger til spillene sine."

 

Så man skal ikke lage et bra spill for de som faktisk fulfører et spill, men tenke på at noen ikke spiller gjennom? Fint argument for å holde seg unna spillene deres. Ingen ting er verre enn et spill med en slutt som ikke gir mening, eller er alt for tynn. Bruke 20 timer på å få servert en dårlig slutt, da er det ikke rart folk ikke spiller gjennom hele spillet.

Reagerte også på dette mildt sagt vanvittige utsagnet. Snakk om å skyte seg selv i foten. Så i tillegg til de som ikke fullfører spillet fra før får man nå også de som ikke gidder å fullføre fordi historien er så dårlig. Er det ikke like greit å bare legge ned noen få timer med innsats siden nå ingen gidder å fullføre spill uansett? :wallbash:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernes historien fra The Last of Us sitter man igjen med et pent, men ganske middelmådig skytespill med dårlig AI. Der har historie alt å si, selv om jeg tidvis syntes den også var ganske dårlig. Det blir gjerne veldig platt og forutsigbart, som i de fleste spill. Derimot syntes jeg stemningen var veldig god.

 

At historieansvarlig for League of Legends ikke synes historie er viktig kan jeg forstå. Jeg visste ikke at LoL hadde noen engang. Sikkert masse lore, men de færreste leser nok den?

Kan også tenkes at noen burde revurdere om de har riktig person til stillingen "historieansvarlig".

Lenke til kommentar

Det største problemet med å si noe slikt er at man ikke tar høyde for at det finnes forskjellige spillsjangere, noen der man overhodet ikke behøver historie (schmup, sport, puzzle), noen der det er greit å hvertfall ha en enkel historie for å gi kontekst (FPS, strategispill, plattformspill) og så har man rollespill, som blir helt meningsløse uten historie.

Lenke til kommentar

Fleste historier er same gamle om igjen så ikjke noe nytt fordi det er nemlig vanskelig og lage ein ny historie som aldri fortalt før som er bra, men det er hvordan man serverer den til forbrukeren.

 

Kksemple

"Last of us" har egentlig på svart og kvitt ein billig og historie som fortalt 100 ganger før,men spillet forteller den på ein bra måte

 

Eit av mine favoritt eksempler er "Monkey island (originale)" som jeg ikkje husker historien på mer men husker mange momenter veldig gode minner.

 

Om dei hadde heller spurt , husker du gode momenter fra spillet? ville spillere klare og nevne flere tipper jeg en i ein serie, siden serier pleier ofte ha masse "død" tid før det skjer noe i slutten av episoden

 

 

men at mange slutter og spille spill? her er eit par av minne grunner

 

- kjedlig "collect " bare for og dra ut spillet unødvendig, dette er noe som pågår veldig mye fortiden..

 

-karakterer som aldri holder munn, spesielt dei som må mate deg med teskei for alt eller overdreven på karakter egenskapene/kjennetegn sine (spesielt i Jrpg...). liker at man må faktisk tenke selv ...

 

- elendig gameplay

 

- bedre alternativer

 

-eller elendig presentert historie...

 

så oftest er historie siste

Lenke til kommentar

 

så har man rollespill, som blir helt meningsløse uten historie.

Monster Hunter, Dishonored, Deus Ex, Dark Souls, FF7, Mass Effect 2/3, Zelda...

Tror jammen vi kan si den påstanden er feil.

deg om det! Men joda, det finnes unntak fra enhver regel, men det betyr vel ikke at det er feil forde?

 

Nå er vi dessuten langt inni personlige meninger land.

Lenke til kommentar

 

 

så har man rollespill, som blir helt meningsløse uten historie.

Monster Hunter, Dishonored, Deus Ex, Dark Souls, FF7, Mass Effect 2/3, Zelda...

Tror jammen vi kan si den påstanden er feil.

deg om det! Men joda, det finnes unntak fra enhver regel, men det betyr vel ikke at det er feil forde?

 

Nå er vi dessuten langt inni personlige meninger land.

 

Kan du ikke heller påpeke hvilke RPGer som hadde blitt meningsløse om man tok vekk historien? Jeg kommer nemlig ikke på så mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første er det viktig å skille mellom historie og stemning her, virker som han snakker om "ren" historie.

 

Videre mener jeg at han har rett, det er nesten bare ett ensifret antall spill jeg har spilt med noe som kan kalles en god historie, når folk sier spill som Final Fantasy har god historie, så indikerer det bare at lista ligger lavt i mine øyne, tilsvarende historie i en bok hadde blitt slaktet, det blir kanskje viktigere med tiden, men nesten ingen av mine favorittspill har noe som kan kalles noe bedre enn en middelmådig historie. Og det virker til å være tilfellet for de fleste.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som flere, så gapte jeg litt ekstra av denne uttalelsen.. Økonomisk ser jeg tankegangen, men mediet hadde blitt svært så fattig om dette hadde blitt nedprioritert helt.

 

 

Selv synes jeg det blir feil å sammenligne historie i spill, med historie i f.eks bøker osv.. En "god historie" i spill betyr, i mitt hode, at man blir engasjert i hva som skjer med karakterene og verden rundt. Slikt sett hadde The Last of Us en knallgod historie i spillmediets verden, selv om spillet som bok kanskje hadde vært litt platt (?). Det kommer jo igjen på fortellerteknikken, som PS3-versjonen av "historien" klarte utmerket i min bok! :)

 

For meg trenger jeg helst en god grunn/historie til hvorfor jeg "beveger meg fremover" ..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...