Gå til innhold

Norsk folkehøgskole starter esportlinje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt at disse institusjonene har fått tittelen høgskole, eller skole i det heletatt... Jeg synes opriktig synd på ennhver av dere som tror dere noen gang kommer til å føre opp folke"høgskolen" deres på CVen. Dette er et "lekestudie/koseår" fulstendig sponset av staten og hadde aldri ansatt et menneske som hadde dristet seg å skrive dette opp som erfaring eller utdanning på CVen sin... Det satt til side så er det jo denne nyheten flott for de som ønsker seg et "koseår" med esport som interesse :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til "motstandere" av dette; Hva med toppidretts linjen? Er veldig mange som ikke har bruk for dette i det lange løp (ikke blir idrettsstjerner).

 

Ja det er litt "koseår", men hvis de får annen opplæring som kan være relevant andre steder i tillegg så er dette helt greit. Hvis ikke så er dette bortkastet tid på "tulleting".

 

En siste ting er at pro-gamers sannsynlig vil klare seg uten dette tilbudet og at det er mange noobs som melder seg på dette. Hvis det ikke er noen kriterier for å melde seg på så blir det for dumt. Høy APM og en viss prosent winrate burde være noen av forutsetningene for å få plass.

 

Men artig at noen faktisk vil lage en slik linje, e-sport er faktisk veldig relevant i dagens samfunn :)

Lenke til kommentar

Folkehøyskole er jo mest for moro skyld uansett, så hvorfor ikke. Men jeg har litt vanskeligheter med å se for meg pensum til disse klassene. Jeg mener, målgruppen her vil nok være blant de beste på sitt område, og om de har noe å lære, er det ikke sikkert noen kan lære dem det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Folkehøyskole er jo mest for moro skyld uansett, så hvorfor ikke. Men jeg har litt vanskeligheter med å se for meg pensum til disse klassene. Jeg mener, målgruppen her vil nok være blant de beste på sitt område, og om de har noe å lære, er det ikke sikkert noen kan lære dem det.

 

Tja. Det er ingenting i veien for å ikke kjøre på med tradisjonell management/ledelses teori. Det er utrolig mange aspekter ved lagarbeid, organisering, planlegging og strategi som er like anvendbare i esport-sammenheng som i andre settinger hvorman må planlegge, gjennomføre og evaluere.

 

Videre kan vi snakke om optimering av taktikk. Gjennomføre tester og modeller på beste sammensetning av enheter/ferdigheter i f.eks DOTA eller SC2. Jeg ser rom for relativt avanserte analyser og muligheter for å lære mange ferdigheter som godt kan overføres i andre aspekter enn kun Esport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+7891564

Sykt at disse institusjonene har fått tittelen høgskole, eller skole i det heletatt... Jeg synes opriktig synd på ennhver av dere som tror dere noen gang kommer til å føre opp folke"høgskolen" deres på CVen. Dette er et "lekestudie/koseår" fulstendig sponset av staten og hadde aldri ansatt et menneske som hadde dristet seg å skrive dette opp som erfaring eller utdanning på CVen sin... Det satt til side så er det jo denne nyheten flott for de som ønsker seg et "koseår" med esport som interesse :)

 

leste du inlegget i det hele tatt ? du sier det er sponset av staten, men det står i artikkelen at det koster 85.000 kroner

Lenke til kommentar

hmm! De fleste flinke spillere er sevlopplærte. Jeg tror ikke E-sport utdanningslinje er ikke den rette vei å gå. Det vi trenger er mer E-sport konkurranser for å få E-sport til å vokse. Vi trenger E-sport konkurranser som er åpent for folket som staten godt kan sponse uten problemer.

Å gi penger til E-sport folkehøyskole. Staten er på bærtur.
Dreamhack Sweden! Vi trenger et lignende turnering i Norge med kvalifiseringsrunder til å spille hovedturneringen på tribunen.

E-sport spillere er selvopplærte. De trenger ikke E-sport folkehøyskole. Jeg mener at Norske spillere i Norge får mer valuta ut av pengene på spillturneringer enn på E-sport utdanning.

Endret av Loserlife
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sykt at disse institusjonene har fått tittelen høgskole, eller skole i det heletatt... Jeg synes opriktig synd på ennhver av dere som tror dere noen gang kommer til å føre opp folke"høgskolen" deres på CVen. Dette er et "lekestudie/koseår" fulstendig sponset av staten og hadde aldri ansatt et menneske som hadde dristet seg å skrive dette opp som erfaring eller utdanning på CVen sin... Det satt til side så er det jo denne nyheten flott for de som ønsker seg et "koseår" med esport som interesse :)

 

leste du inlegget i det hele tatt ? du sier det er sponset av staten, men det står i artikkelen at det koster 85.000 kroner

Hvis du tenker deg litt om. Staten har gitt skolen penger til ansettelse av lærere, men det betyr ikke at semesteret på skolen skal være gratis.

 

Staten gir penger til private skoler, men betyr det at private skoler skal være gratis???

 

Statlig sponsing betyr at private får penger til å starte privatskoler, kjøpe eiendom, ansette personell og kjøpe nødvendig utstyr til skolen, men betyr ikke at skolen skal være gratis. Det er tross alt privatskole.

Lenke til kommentar

 

Sykt at disse institusjonene har fått tittelen høgskole, eller skole i det heletatt... Jeg synes opriktig synd på ennhver av dere som tror dere noen gang kommer til å føre opp folke"høgskolen" deres på CVen. Dette er et "lekestudie/koseår" fulstendig sponset av staten og hadde aldri ansatt et menneske som hadde dristet seg å skrive dette opp som erfaring eller utdanning på CVen sin... Det satt til side så er det jo denne nyheten flott for de som ønsker seg et "koseår" med esport som interesse :)

leste du inlegget i det hele tatt ? du sier det er sponset av staten, men det står i artikkelen at det koster 85.000 kroner

 

Ja jeg leste artikkelen... Sist jeg fikk stipend og lån så fikk jeg ca 90.000 kroner fra staten så JA dette opplegget blir sponset av staten, dog noe av det blir totaltborkastet studiegjeld :)

Lenke til kommentar

Ja jeg leste artikkelen... Sist jeg fikk stipend og lån så fikk jeg ca 90.000 kroner fra staten så JA dette opplegget blir sponset av staten, dog noe av det blir totaltborkastet studiegjeld :)

 

Vet ikke om du forstår konseptet med folkehøgskole, men det er ikke å utdanne seg innen ett yrke, det er mer å se på som ett friår der man kan dyrke egeninteresser eller prøve noe nytt. Noen går på folkehøgskole for å forbedre seg innen en ferdighet de ønsker å satse på, men det er kkke hovedpoeng/fokus med opplegget.

 

Selv gikk jeg kampsport for to år siden på en fhs, selv bare som hobbyuttøver mens andre i klassen satser beinhardt og deltar nå på landslaget i mma f.eks.

 

Men i bunn og grunn er skoleåret sosialt for de fleste, personlig kom jeg meg ikke noe lengre faglig eller i en jobbsammenheng, men det var verd 60k i studielån.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...