Gå til innhold

Telenor åpner 4G på 1000 nye basestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke helt korrekt:

"iPhone 5-modellen på bildet støtter 4G bare på 1800 MHz, skal du få glede av de nye 800 MHz-frekvensene blir du nødt til å investere i en nyere iPhone ? eller en Android-mobil. "

4G på 800MHz støttes også av (alle?) Lumnia telefoner som har Windows og Jolla med Sailfish OS.

Lenke til kommentar

Hvorfor i svarte ligger Alta på denne listen, men ikke Hammerfest? Telenor nedprioriterer nettkapasiteten her i byen til de grader, mens møkkaplassen Alta "får" mesteparten av linjekapasiteten her i fylket. Bare se på internett f.eks. Betaler i dyre dommer for en 50 mb linje hvor man i realiteten får maks 7. Og enkelte ganger er nettet så tregt at det er som å gå tilbake til modem/ oppringt internett. Mens beløpet ikke er så mye pr mnd, så betaler jeg 29,- ekstra for å få økt data hastigheten på mobilabonnementet mitt. Bortkasta penger, siden nettet her i byen er så tregt at det ikke er til å holde ut! 98% av landet skal dekkes og det ekskluderer Hammerfest. Ikke noe poeng å selge mobiler med 4g her siden man ikke får bruk for det.

Lenke til kommentar

Hvorfor i svarte ligger Alta på denne listen, men ikke Hammerfest? Telenor nedprioriterer nettkapasiteten her i byen til de grader, mens møkkaplassen Alta "får" mesteparten av linjekapasiteten her i fylket. Bare se på internett f.eks. Betaler i dyre dommer for en 50 mb linje hvor man i realiteten får maks 7. Og enkelte ganger er nettet så tregt at det er som å gå tilbake til modem/ oppringt internett. Mens beløpet ikke er så mye pr mnd, så betaler jeg 29,- ekstra for å få økt data hastigheten på mobilabonnementet mitt. Bortkasta penger, siden nettet her i byen er så tregt at det ikke er til å holde ut! 98% av landet skal dekkes og det ekskluderer Hammerfest. Ikke noe poeng å selge mobiler med 4g her siden man ikke får bruk for det.

 

Alta er faktisk et større sted og en større by enn Hammerfest. Forståelig at dekningen kommer dit først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1000 nye steder skal få lynraskt 4G-nett

800 MHz er vel den trege delen av 4G frekvensene. Den med fokus på stort dekningsområde og innendørsdekning på bekostning av båndbredde. Det er de høye 4G frekvensene som skal gi de høye hastighetene, på bekostning av dekningsområde og innendørsdekning.

 

tnpres.jpg

 

Kan dere si noe om hvor lynraskt eller tregt 4G 800 MHz-båndet blir for den enkelte bruker?

 

En liten korreksjon: Telenor har:

  • 2* 10 MHz i 800 MHz-båndet
  • 2* 5 MHz i 900 MHz-båndet
  • 2* 10 MHz i 1800 MHz-båndet
  • Ingenting ennå i 2600 MHz-båndet

 

1800 MHz har ca dobbelt så stor rekkevidde og dermed 4 ganger større dekningsområde enn 800 MHz så selv om begge deler har samme båndbredde per basestasjon så vil 800 MHz måtte deles med ca 4 ganger flere brukere så fremt brukertettheten er den samme. 800 MHz vil dermed egne seg bedre på mindre tettsteder, mens 1800 MHz er mer egnet i byene siden det også kreves 4 ganger flere basestasjoner for å fulldekke et område.

 

Espen Ekeroth: Det er ingen automatikk i at man må få 3G til en plass før 4G kommer. Antagelig vil det være lurt å hoppe over 3G fordi man kan få mer båndbredde med 4G enn med 3G og Edge klarer i samme frekvensnabolag (og dermed tilsvarende dekningsområde).

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I fjord sommer/høst var Telenor og kablet for 4G ved Kongensvoll, Imsterfjord i Snillfjord kommune i Sør-Trøndelag, men sist jeg var der (Januar) var det ikke noe 4G signal å få. Forsatt Edge/H+ og tar nesten 20 minutter å laste inn nettside.

 

Lastet ned en Lydbok fra Audible på ice tok 3 døgn (236MB).

 

Er det noen som har mer informasjon om når 4G dekning blir tilgjengelig der?

 

Hadde vært bra med litt informasjon en dette (fra Netcom):

https://ja-jp.facebook.com/netcom/posts/10151218900701689

Lenke til kommentar

Håper de stenger ned EDGE snart ??

håper ikke det - da blir 50% av Halden kommune uten mobildata....

4G 800 MHz og 1800 MHz bruker akkurat de samme frekvensene som EDGE, men frekvensene brukes mye mer effektivt. Man får mye høyere båndbredde ut av 4G-varianten. La oss heller håpe at EDGE erstattes med 4G. Den eneste ulempen jeg ser med det er at alle som har utstyr som støtter EDGE men ikke 4G tvinges til å oppgradere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli en smule lei av disse nyhetene om 4G, hva med 3G dekning da? Tror det er nesten 50% av arealet her i kommunen som enten bare har edge eller ingen dekning i det hele tatt...... skal ikke mer enn 4 km ut av sentrum før det er vanskelig å ringe....!

 

4G er overlegent 3G på så mange plan at man hopper bukk over den manglende 3G-dekningen og går rett på 4G. Er du heldig får du snart 4G i stedet for 3G!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Håper de stenger ned EDGE snart ??

håper ikke det - da blir 50% av Halden kommune uten mobildata....
4G 800 MHz og 1800 MHz bruker akkurat de samme frekvensene som EDGE, men frekvensene brukes mye mer effektivt. Man får mye høyere båndbredde ut av 4G-varianten. La oss heller håpe at EDGE erstattes med 4G. Den eneste ulempen jeg ser med det er at alle som har utstyr som støtter EDGE men ikke 4G tvinges til å oppgradere.

Den ene trenger ikke å utelukke den andre, men når mer utstyr flytter over på 4G så kan flere av frekvensene som i dag benyttes til EDGE omdisponeres.

 

Jeg ser også at det er mange her som blander frekvens og teknologi, LTE er en protokoll for dataoverføring, og er i utgangspunktet ikke frekvensavhengig. Altså kan LTE fint brukes fra 450MHz og under til 2600MHz og over. LTE er en samling teknologier som sammen tillater raskere overføring av data på en gitt frekvens enn tidligere protokoller. Når noen da skriver at de heller ser at 3G bygges ut i tilstrekkelig grad først, så blir det helt feil.

3G utnytter stort sett 900 og 18-1900MHz båndet, og en annen teknologi for overføring, så i forhold til 4G LTE så er det en omveg. Hvis vi stripper vekk alle G'ene som markedsføringsavdelingen er så glad i så vil LTE gi raskere dataoverføring på en gitt frekvens sammenlignet med annen etablert teknologi, lavere frekvens (800MHz) vil gi større rekkevidde, men lavere dataoverføringshastighet på gitt teknologi, og omvendt så vil høyere frekvens (2600MHz) gi større datatetthet, men kortere rekkevidde.

 

For deg som forbruker vil LTE på 800MHz gi færre problemer innendørs, og utenfor tettbebygde strøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Håper de stenger ned EDGE snart ??

håper ikke det - da blir 50% av Halden kommune uten mobildata....
4G 800 MHz og 1800 MHz bruker akkurat de samme frekvensene som EDGE, men frekvensene brukes mye mer effektivt. Man får mye høyere båndbredde ut av 4G-varianten. La oss heller håpe at EDGE erstattes med 4G. Den eneste ulempen jeg ser med det er at alle som har utstyr som støtter EDGE men ikke 4G tvinges til å oppgradere.

Den ene trenger ikke å utelukke den andre, men når mer utstyr flytter over på 4G så kan flere av frekvensene som i dag benyttes til EDGE omdisponeres.

 

Jeg ser også at det er mange her som blander frekvens og teknologi, LTE er en protokoll for dataoverføring, og er i utgangspunktet ikke frekvensavhengig. Altså kan LTE fint brukes fra 450MHz og under til 2600MHz og over. LTE er en samling teknologier som sammen tillater raskere overføring av data på en gitt frekvens enn tidligere protokoller. Når noen da skriver at de heller ser at 3G bygges ut i tilstrekkelig grad først, så blir det helt feil.

3G utnytter stort sett 900 og 18-1900MHz båndet, og en annen teknologi for overføring, så i forhold til 4G LTE så er det en omveg. Hvis vi stripper vekk alle G'ene som markedsføringsavdelingen er så glad i så vil LTE gi raskere dataoverføring på en gitt frekvens sammenlignet med annen etablert teknologi, lavere frekvens (800MHz) vil gi større rekkevidde, men lavere dataoverføringshastighet på gitt teknologi, og omvendt så vil høyere frekvens (2600MHz) gi større datatetthet, men kortere rekkevidde.

 

For deg som forbruker vil LTE på 800MHz gi færre problemer innendørs, og utenfor tettbebygde strøk.

 

 

Vel, det blir litt som DAB kontra FM bånd - ja, det er kanskje bedre i fremtiden. Men akkurat nå har vi behov for 3G siden mange enheter der ute støtter dette og kun en liten % har støtte for 4G. (uten at jeg har sett noe faktisk tall på dette)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...