Gå til innhold

Raspberry Pi kan være et supert mediesenter (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raspberry Pi er genial, skal inrømme at den er treg i menyene dersom man blar gjennom biblioteket på teve. Men løsningen er såre enkel, å bla gjennom biblioteket på på nettbrettet med XBMC remote appen, finne det du vil se på og trykke play, spiller av relativt kjapt da.

 

Er alt satt opp riktig er den også nokså damevennlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og derfor henger min Raspberry bak tv'n ubrukt. Har alt i vob og er helt fullstendig uaktuellt å konvertere flere tb med filmer.

 

Har i lengre tid hatt planer om å finne et annet bruksområde for den men det er blitt et ork så det blir aldri noe av.

Jeg tror veldig mange Raspberrys lider samme skjebne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bygde meg et rPi mediacenter, det brukes nok ikke så mye som jeg hadde trodd, men det funker når jeg vil bruke det :)

Skrudde opp en Benq 24" skjerm på soverommet, festet rPi på baksida, med dobbeltsidig tape, og der henger den :)

Kjøres trådløst, noe som gir litt lengre ventetid, men når den først har begynt å spille av, så går det fint.

Kjører med litt overclock, og software er openelec.. men ser at det har kommet beta av en nyere versjon.. litt usikker på om jeg skal ta meg bryet med å teste denne enda..

Tar jo uansett en kopi av SD, så det er enkelt å gå tilbake.

Lenke til kommentar

Og derfor henger min Raspberry bak tv'n ubrukt. Har alt i vob og er helt fullstendig uaktuellt å konvertere flere tb med filmer.

 

Har i lengre tid hatt planer om å finne et annet bruksområde for den men det er blitt et ork så det blir aldri noe av.

Jeg tror veldig mange Raspberrys lider samme skjebne.

 

Den burde greie å spille av vob-filer helt fint om du kjøper en MPEG2-lisens til Pi'en.

Da vil Pi'en kunne kjøre hardware-dekoding av MPEG-filer, i stedet for å forsøke å dekode i software.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor artikkelen påpeker så kraftig at man "må ha tastatur".

Jeg har to RasPIer til mediesenterbruk, og ingen av de har noen form for tastatur.

RasPBMC (og sannsynligvis OpenElec også, jeg har ikke testet) støtter HDMI-CEC, dvs at om man har en litt nyere TV med HDMI-tilkobling, så kan man bruke TV-fjernkontrollen til å navigere på Pi'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Openelec støtter det ja, hadde den tilkoblet tv'n i stua i noen dager, og da kunne jeg styre den fra tv fjernkontrollen :)

 

PS.. har ikke lest artikkelen, da jeg ikke er Ekstra medlem..

 

Fant ut at det var lett å oppdatere openelec, så nå driver jeg å oppdaterer her (bare tok en ny kopi av SD først, siden forrige kopi ikke inneholder WLAN settings..)

Skal kjøre reboot og se om den oppdaterer seg selv nå :)

 

*EDIT*

Det gikk smertefritt å oppdatere til Gotham Beta :)

Bare åpnet rPi på nettverket, åpnet update mappa og kopierte over 4 filer, deretter tok jeg en reboot og rPi oppdaterte seg selv, etter ca 2-3 minutter var den klar til bruk igjen.

Syntes interface virka litt mer smooth nå, spesielt den "opptatt" animasjonen, denne var veldig hakkete tidligere, nå stoppet den ikke opp.

Ellers virka avspilling likt som før.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Jeg kobler bare TVen til en laptop via HDMI. Mye raskere og bedre på alle måter. Støtter også Netflix.

 

Jeg vil vurdere å kjøpe en Raspberry Pi når det kommer en utgave med wifi innebygget, men jeg tror ikke jeg kommer til å gidde å bruke den mye uten Netflix.

 

Man får jo kjøpt Blu-Ray-spillere som gjør mye av det samme, og det følger med fjernkontroll. Mange kan kjøre en Netflix-app.

Eller kjøp en Smart-TV.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Lastetider er ikke noe spesielt problem etter å ha overklokket Raspen ;) enenste problemet er at de advarer om SD-kort havari i noen tilfeller, jeg har ikke merket noe enda ihvertfall, får bare krysse fingrene....

 

Er det noen som vet om en måte å koble til en DualShock 3/PS3 kontroll på? Har en bluetooth-dongle, som når jeg har synkronisert med PS3-kontroll på PC-en, kobler den til Raspberryen, så kommer PS3 kontrollen opp i intervall på 1 sekund. Det står Dualshock 3 i bluetooth menyen så den vet hva det er for noe ihvertfall. DS3 kontrolleren hadde vært den ultimate kontrollen til OpenELEC <3

Lenke til kommentar

Det er bedre å bare pushe video-filer til mplayer eller musikk-filer til mpd på Raspberry Pi, eller bruke DNLA om man skal være fancy. Hvorfor drive å drasse på et tungt grensesnitt som XBMC når man heller kan bruke et server/client oppsett.

 

Et annet alvorlig problem med Raspberry Pi er korrupsjon i filsystemet. Det går ikke ann å stole på at enheten booter opp hver eneste dag over flere år, noe som er en absolutt nødvendighet for å bruke som mediasenter og goto-plassen for film og musikk.

Lenke til kommentar

Har brukt den til xbmc...fjernkontroll...bruker en xbmc remote ap på nettbrettet...funker gull.

 

Akkurat nå bruker jeg den med distroen Runeaudio. da fungerer den som en transporter, med webgrensesnitt for å spille av musikk på HIFI annlegget...streamer 24bit/192Khz uten problem til min usb DAC...Genialt. Kanskje jeg skulle kjøpt meg enda en PI, for når driver jeg å skifter på kort når jeg skifter mellom XBMC og RuneAudio distorene.

Lenke til kommentar

Jeg vil vurdere å kjøpe en Raspberry Pi når det kommer en utgave med wifi innebygget, men jeg tror ikke jeg kommer til å gidde å bruke den mye uten Netflix.

 

Ikke ha forventninger om ny R.Pi med WiFi. Ref: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=63&t=56598&sid=159291a042a37d298ee6c9b1c2e39a06

 

Da kan du heller se på Cubieboard 3 (Cubietruck):

 

http://docs.cubieboard.org/products/start#a20-cubietruck

http://cubieboard.org/

 

 

Hardware Specs CB3:

 

AllWinnerTech SOC A20 ARM® Cortex?-A7 Dual-Core ARM® Mali400 MP2 Complies with OpenGL ES 2.0/1.1

1GB/2GB DDR3@480MHz

HDMI&VGA 1080P display output on-board

10M/100M/1G Ethernet

Wifi+BT wireless connection with antenna on-board

SATA 2.0 interface support 2.5? HDD (for 3.5? HDD, only need another 12V power input)

Storage solution NAND+MicroSD or TSD+ MicroSD or 2*MicroSD

2 x USB HOST 1 x OTG 1 x SPDIF 1 x IR 4 x LEDs 1 Headphone 3 x Keys

Power DC5V @ 2.5A with HDD support Li-battery & RTC

54 extended pins including I2S, I2C, SPI, CVBS, LRADC x2,UART, PS2, PWMx2, TS/CSI, IRDA, LINEIN&FMIN&MICIN, TVINx4 with 2.0 pitch connectors

PCB size 11cm *8cm*1.4mm very suitable for installing a 2.5? HDD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...