Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] lovlig svindel og lureri, noen vei utenom?


Tannpust

Anbefalte innlegg

Heisann, og god formiddag.

 

Jeg hadde håpet at noen av dette forumets kvikke hjerner hadde kunne bidra med noen gjennomtenkte resonnementer. Jeg har en liten sak gående hvor det dessverre har endt opp med en litt lei knipe.

 

En nyansatt ble oppringt av et firma av noe ymse karakter, nemlig MDhuset AS/telefonkatalogen.biz.

De starter samtalen som om de allerede var assosiert med organisasjonen og ønsker kun å få verifisert opplysningene om organisasjonen (noe jeg også gjennom litt googling finner ut er en kjent taktikk fra disse folkene).

 

Etter litt diverse snakk tilbyr de den nyansatte en prøveordning på bedre eksponering på nett og hun må svare ja på en sms slik at hun kan få brukernavn/passord til adminkontoen på telefonkatalogen.biz sine sider. Ettersom den nyansatte er under den tro at organisasjonen allerede er kunde, svarer hun ja på dette.

 

Personen/Selgeren er svensk og det hender bl.a. under opptaket (som vi har fått tilgang til) at selgeren blir bedt om å gjenta seg da han snakker meget fort samt noe uforståelig. Det kommer dog dessverre fram at tjenesten koster penger, noe den nyansatte aksepterer.

 

Den nyansatte skjønner fort etterpå at det mildt sagt er både ugler i mosen og kanarifugler i bollen og tar derfor opp kontakt og ber om å få kansellert "prøveordningen" noe som viser seg å være enklere sagt enn gjort. De får til slutt et tilbud om rabatt dessverre blir skriftlig akseptert.

 

Dessve her, så foreligger det som nevnt både audio samt skriftlig at de har akseptert dette "tilbudet". Men det foreligger ingen kontrakt med underskrift og når telefonkatalogen.biz blir kontaktet for å få kopi av inngått kontrakt er besvarelsen kun et skriv med masse tekst om hvor bra telefonkatalogen.biz er samt:

 

Tid: tidspunkt for melding
Til:
telefonnummer
Fra: telefonnummer
Svar tilbake: Ok

 

Spiller det noen rolle om den nyansatte opprinnelig muligens ikke var autorisert til å foreta en slik handel?

Kan man komme vekk fra dette selv etter en skriftlig aksept?

Kan man f.eks argumentere for at avtaleinngåelsen er basert på misledende informasjon?

 

Selve beløpet i denne saken er av heller ubetydelig grad, men det er jo en prinsippsak ,og man ønsker jo helst ikke å kaste vekk penger på ingenting (som denne tjenesten åpenbart er),

 

Jeg ser jo det at det har blitt gjort feil her, men er det mulig å komme seg vekk fra dette, eller må det bites i det sure eplet?

Endret av Tannpust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at den nyansatte ikke rent faktisk hadde autorisasjon er spørsmålet om vedkommende hadde stillingsfullmakt, det vil si om en person i den stillingen vedkommende hadde normalt (etter "sedvanen") har fullmakt til å inngå den typen avtaler, jf. avtl. § 10. Spørsmålet er dermed: Hva slags firma er dette, og hva slags stilling hadde vedkommende?

 

Andre anførsler slik som sviktende opplysninger slikt vil nok være ganske vanskelige å nå fram med, spesielt siden dere tilsynelatende faktisk har akseptert et nytt tilbud i forbindelse med at dere klaget?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Heisann, og god formiddag.

 

Jeg hadde håpet at noen av dette forumets kvikke hjerner hadde kunne bidra med noen gjennomtenkte resonnementer. Jeg har en liten sak gående hvor det dessverre har endt opp med en litt lei knipe.

 

En nyansatt ble oppringt av et firma av noe ymse karakter, nemlig MDhuset AS/telefonkatalogen.biz.

De starter samtalen som om de allerede var assosiert med organisasjonen og ønsker kun å få verifisert opplysningene om organisasjonen (noe jeg også gjennom litt googling finner ut er en kjent taktikk fra disse folkene).

 

Etter litt diverse snakk tilbyr de den nyansatte en prøveordning på bedre eksponering på nett og hun må svare ja på en sms slik at hun kan få brukernavn/passord til adminkontoen på telefonkatalogen.biz sine sider. Ettersom den nyansatte er under den tro at organisasjonen allerede er kunde, svarer hun ja på dette.

 

Personen/Selgeren er svensk og det hender bl.a. under opptaket (som vi har fått tilgang til) at selgeren blir bedt om å gjenta seg da han snakker meget fort samt noe uforståelig. Det kommer dog dessverre fram at tjenesten koster penger, noe den nyansatte aksepterer.

 

Den nyansatte skjønner fort etterpå at det mildt sagt er både ugler i mosen og kanarifugler i bollen og tar derfor opp kontakt og ber om å få kansellert "prøveordningen" noe som viser seg å være enklere sagt enn gjort. De får til slutt et tilbud om rabatt dessverre blir skriftlig akseptert.

 

Dessve her, så foreligger det som nevnt både audio samt skriftlig at de har akseptert dette "tilbudet". Men det foreligger ingen kontrakt med underskrift og når telefonkatalogen.biz blir kontaktet for å få kopi av inngått kontrakt er besvarelsen kun et skriv med masse tekst om hvor bra telefonkatalogen.biz er samt:

 

Tid: tidspunkt for melding

Til: telefonnummer

Fra: telefonnummer

Svar tilbake: Ok

 

Spiller det noen rolle om den nyansatte opprinnelig muligens ikke var autorisert til å foreta en slik handel?

Kan man komme vekk fra dette selv etter en skriftlig aksept?

Kan man f.eks argumentere for at avtaleinngåelsen er basert på misledende informasjon?

 

Selve beløpet i denne saken er av heller ubetydelig grad, men det er jo en prinsippsak ,og man ønsker jo helst ikke å kaste vekk penger på ingenting (som denne tjenesten åpenbart er),

 

Jeg ser jo det at det har blitt gjort feil her, men er det mulig å komme seg vekk fra dette, eller må det bites i det sure eplet?

Hei.

Jeg er ikke kvikk, siden jeg klarte å bli svindlet av dette firmaet jeg også, med omtrent samme framgangsmåte som du beskrev. Ikke godta fakturaen, send en innsigelse på mail til dem, forklar hvorfor du anser avtalen som ugyldig. Jeg burde ha sjekket mer på nettet, for da hadde jeg sett at de har for vane få folk til å tro at det gjelder sjekking av at alt er i orden med eksisterende abonnementet, mens de egentlig lurt til en oppføring hos telefonkatalogen biz.no. Aldri godta noe som helst pr telefon fra den kanten, de er såååå hyggelige og lurer folk trill rundt. Da jeg sjekket Mdhuset på nettet dukket ordet svindel høyt oppe på listen sammen med bedriftsnavnet.

De gikk også under navnet Mediahuset Nova, der også dukket ordet svindel opp når jeg søkte. Håper det ordner seg for deg . Slike svindlere gjør meg sint og jeg har rapportert dem inn til Forbrukerrådet og et par steder til.

Endret av NilleNillsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er åpenbart flere som har blitt lurt av dette svindelfirmaet:

http://www.nrk.no/livsstil/kunder-foler-seg-lurt-1.7387080

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Katalogselskap-krever-5000-kroner-6693033.html#.UyC9vYX6QW0

 

Jeg ville nektet å betale og truet med politianmeldelse. Jeg ville også truet med å kontakte en avis. Dette firmaet het tidligere Mediahuset Nova AS, og det er nok en god grunn til at de har skiftet navn.

 

Gjør også firmaet oppmerksom på at du kjenner til svindelmetodene deres gjennom presseoppslag.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat gått i samme felle. Jeg ble kontaktet av MDhuset / telefonkatalogen.biz. Kvinnen jeg pratet med ville dobbelsjekke at informasjonen som var oppført på firmaet mitt var riktig. Jeg kunne bekrefte at informasjonen var riktig, men pressiserte at jeg ikke var interessert i en oppføring som kostet penger. Hun mente da at jeg allerede hadde en avtale hos dem og at dette bare var en oppdatering av informasjonen som stod der og at hun ønsket å sende meg passord og brukernavn slik at jeg kunne endre informasjonen selv. Hun sa tydelig at dette ikke var en ny avtale. For at hun skulle kunne sende meg det passordet måtte jeg bekrefte med å svare OK på en SMS hun sendte mens jeg snakket med henne på telefonen. Etter dette måtte jeg på opptak bekrefte at jeg var leder for bedriften. I etterkant kan jeg ikke se at jeg har hatt noen tidligere avtale med de slik hun påpekte jeg hadde. Det viser seg nå at selgeren nå har satt meg opp med en ny avtale om oppføring til 3996 kr eks mva. Føler jeg meg grundig lurt da jeg flere ganger under samtalen sa at jeg ikke ønsker noen ny avtale. Jeg var tydelig på å pressisere dette da selgeren snakket så raskt og utydelig på svensk at jeg ikke klarte å forstå alt hun sa.

 

Har tatt kontakt med MDHuset som hyggelig sa at de skulle se på saken så raskt de kunne. En halv time senere fikk jeg avslag på klagen hvor de mener de ikke kan finne noe feil med avtaleinngåelsen.

 

Har noen noe erfaring med prosessen videre i slike saker?

Endret av Andre
Lenke til kommentar

En venninne av meg var i akkurat samme situasjon for noen år siden. Hun hadde ikke fullmakt til å inngå avtaler på vegne av firmaet. Saken løste seg etter et skriftlig brev der dette ble tydeliggjort, med trussel om rettslige skritt.

 

Kanskje noen skulle la seg ansette i dette firmaet, så får vi vedkommende til å kjøpe tjenester i hytt og gevær på vegne av MDhuset. La det få smake sin egen medisin.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I dag ble jeg oppringt. De klarte ikke å lure meg til å akseptere en avtale, men dama løy jo nok til at det burde komme innunder kategorien svindelforsøk. Utsagn som "Du har jo allerede vårt billigste abonnement, vi vil kun sende deg nytt brukernavn og passord. Send ok som svar på SMSen du mottok akkurat nå, fort deg så kan vi ordne dette med en gang" er enda en ny variasjon på deres tidligere forsøk. Disse kataloghaiene forbedrer rutinen sin hvert år, heldigvis er jeg av natur lite godtroende og etter 20 mislykkede forsøk fra forskjellige fimaer de siste årene så har jeg blitt immun.

 

Men: Her har myndighetene en jobb å gjøre, dette problemet får økt omfang for hvert år som går.

 

Dessuten: Ingen bør betale noe som helst til dette selskapet, det bidrar bare til at de øker sin aktivitet.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag ble jeg oppringt. De klarte ikke å lure meg til å akseptere en avtale, men dama løy jo nok til at det burde komme innunder kategorien svindelforsøk. Utsagn som "Du har jo allerede vårt billigste abonnement, vi vil kun sende deg nytt brukernavn og passord. Send ok som svar på SMSen du mottok akkurat nå, fort deg så kan vi ordne dette med en gang" er enda en ny variasjon på deres tidligere forsøk. Disse kataloghaiene forbedrer rutinen sin hvert år, heldigvis er jeg av natur lite godtroende og etter 20 mislykkede forsøk fra forskjellige fimaer de siste årene så har jeg blitt immun.

 

Men: Her har myndighetene en jobb å gjøre, dette problemet får økt omfang for hvert år som går.

 

Dessuten: Ingen bør betale noe som helst til dette selskapet, det bidrar bare til at de øker sin aktivitet.

Neste gang: Sett igang opptaksfunksjon på telefonen din, og be henne gjenta seg. Deretter tar du det til rette instanser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fantastisk at NRK tok tak i dette for 20 min siden, idag.

 

Dette gjør MD huset:

 

(I følge purehelp.no omsetter de for utrolige 35 mill. )
1. De presenterer seg utydelig så det høres ut som "Mediehuset", dette spiller på mer kjente navn i norge.
2. De henviser til gammel avtale (denne fins ikke om det er første gang du ringes, hos meg hadde de nok sjekket at vi hadde ny daglig leder).
3. De prøver å klikke deg inn på en nettside hvor du skal klikke "aksepter".
De legger på om du avslører at punkt to ikke finnes, noe jeg gjorde siden jeg attesterer alle faktura.
Jeg fatter og begriper ikke at noen kan orke å gå på jobb til et slikt firma. Siden selger ringte fra privat telefon kunne jeg sjekke og finne identiteten til personen på nett. Dette var en tenåring som ønsket helst å ha slike jobber for å bo i "syden". Håper personen kommer på bedre tanker, rett og slett bare trist.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så også dette på nrk. Fikk samme telefon for en mnd tid siden og falt rett i fella... De ringte meg før jeg selv var klar over at jeg var registrert så jeg trudde de bare skulle bekrefte noen detaljer og at det var meg. Men har stått på mitt og lagt frem en kort "rettslig" vurdering av saken, de sluttet å svare på mailen da. Men har fått en purring. Betaler ikke denne heller og venter på inkassokravet der jeg kommer til å melde om tvist. VET jeg kommer til å vinne dette i et eventuelt forliksråd eller i en rettssak, ingen tvil.

Lenke til kommentar

Treng ein egentlig å endre angreloven for å ordne opp i dette?

 

Det mest innlysande må vell være å gjere det forbudt med villedande og feilaktige opplysninger når ein skal selge nok.

I Norge har vi i lang tid hatt tradisjon for å være eit tillitssamfun der vi kan stole på at motparten er ærlig (som når kunden gir beskjed om at dei har fått for mykje i vekslepenger), dette er verdier som ein burde verne om og dermed ha eit lovverk som støtter opp om dei same verdiane.

Lenke til kommentar

Angrerettloven gjelder ikke ved salg til et selskap, bare til forbrukere. Hvis man klarer å bevise at selgeren kommer med villedende informasjon så vil nok dagens lovverk gjøre det mulig å slippe unna inngåtte avtaler, men det var dette med å bevise det da. Det er betraktelig enklere for motparten å vise til at man svarte ok på en sms som inneholder formuleringer om at man inngår en avtale. Den som blir lurt kan bare si "jammen, hun sa jo at jeg svarte på noe annet"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...