Gå til innhold

Test: Asus Radeon R9 290 DirectCU II OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner temperatur på vrm. VRM på mitt r9 290x blir kokt. Det er fort der man ser forskjell på de forskjellige kjølerene. Har arctic extreme hybrid på mitt. VRM bikker 100'c under spilling.

 

Hmm, det er slett ingen dum idé! Det kan bli litt praktisk utfordrende å få til på alle modeller – og særlig de hermetisk lukkede referansemodellene – men definitivt en ting vi kan begynne å tenke litt mer på!

 

 

Nå trenger vi bare sammenligningen med en tilsvarende modell fra Asus, i GTX 780 (+Ti)

Hvorfor er ikke EVGA og Gigabyte sine 780-modeller med i disse grafene?

Og.... Hvorfor er det forskjellige resultater på alle(?) skjermkortene på disse grafene satt opp mot disse http://www.hardware.no/artikler/stortest-geforce-gtx-780/135649/3 ?

 

 

Hei! Her kan jeg faktisk svare på begge spørsmålene samtidig; Det kommer egentlig som følge av denne artikkelen – hvor vi sjekker hvor mye nye drivere har å si – og innen vi skrev den var vi nødt til å sende de to GeForce GTX 780-modellene vi satte opp mot hverandre i retur (akkurat som GeForce GTX Titan, som ikke er med i grafene om dagen av samme grunn). Vi planlegger dog å teste et par kraftkort fra det grønne laget, uten referansekjøler, om ikke så altfor lenge ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Savner temperatur på vrm. VRM på mitt r9 290x blir kokt. Det er fort der man ser forskjell på de forskjellige kjølerene. Har arctic extreme hybrid på mitt. VRM bikker 100'c under spilling.

Hmm, det er slett ingen dum idé! Det kan bli litt praktisk utfordrende å få til på alle modeller ? og særlig de hermetisk lukkede referansemodellene ? men definitivt en ting vi kan begynne å tenke litt mer på!

 

Nå trenger vi bare sammenligningen med en tilsvarende modell fra Asus, i GTX 780 (+Ti)

Hvorfor er ikke EVGA og Gigabyte sine 780-modeller med i disse grafene?

Og.... Hvorfor er det forskjellige resultater på alle(?) skjermkortene på disse grafene satt opp mot disse http://www.hardware.no/artikler/stortest-geforce-gtx-780/135649/3 ?

Hei! Her kan jeg faktisk svare på begge spørsmålene samtidig; Det kommer egentlig som følge av denne artikkelen ? hvor vi sjekker hvor mye nye drivere har å si ? og innen vi skrev den var vi nødt til å sende de to GeForce GTX 780-modellene vi satte opp mot hverandre i retur (akkurat som GeForce GTX Titan, som ikke er med i grafene om dagen av samme grunn). Vi planlegger dog å teste et par kraftkort fra det grønne laget, uten referansekjøler, om ikke så altfor lenge ;)

Okey, da forstår jeg!

Godt, blir bra å se en skikkelig sammenligning. :)

Lenke til kommentar

Synes det ikke blir rett å diskutere støynivå på high-end grafikkort. Har man investert såpass mye at man er virkelig interessert i å ha en kraftig maskin til gaming, bør man også investere i vannkjølt GPU, CPU og kanskje chipset.

Dette har mye med støy å gjøre, men enda mer med lavere temperatuere og ytelse (overklokking).

Har selv HD 7990 med vannkjøling fra EKWB, og temperaturene sev ved 100% last (eksempelvis ved bruk av BOINC) er aldri over 45 grader på GPU.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor testes det med BF3 og ikke BF4?

 

Fordi de har flere modeller fra før som er testet med bf3. bf4 er ikke en ekstrem overgang ytelsesmessig, så det er forholdsvis relevant med bf3 enda.

Jeg gikk fra ~110FPS til ~150FPS med Mantle. Det er da en markant økning. Og da BF3 ikke støtter Mantle...

Lenke til kommentar

Har en ASUS GTX 780 DirectCU II OC og har bare gode ord å si om kjøleren. Den er såpass god at det er første high-end GPU på flere år der jeg ikke har hatt behov for vannkjøling. Under load legger jeg ikke merke til viftestøy av noen sort, samt temperaturen ligger mellom 50-70 grader (med automatisk viftestyring).

 

Kjøper man dette Radeon kortet blir man nok positivt overrasket. Bare vær obs på at *hvis* man monterer vannblokk til et slikt kort kan det hende at det ikke er mulighet til å sette originalkjøleren (d.v.s. DirectCU II kjøleren) tilbake på GPU'en ved en senere anledning (det er "enveiskjøring" for EK vannblokker på GTX 780'en ;) ).

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Synes det ikke blir rett å diskutere støynivå på high-end grafikkort. Har man investert såpass mye at man er virkelig interessert i å ha en kraftig maskin til gaming, bør man også investere i vannkjølt GPU, CPU og kanskje chipset.

Dette har mye med støy å gjøre, men enda mer med lavere temperatuere og ytelse (overklokking).

Har selv HD 7990 med vannkjøling fra EKWB, og temperaturene sev ved 100% last (eksempelvis ved bruk av BOINC) er aldri over 45 grader på GPU.

 

 

Du tuller nå, eller?

 

Enten vannkjøler man, eller så kan man like så godt drite i det? :wallbash:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Savner temperatur på vrm. VRM på mitt r9 290x blir kokt. Det er fort der man ser forskjell på de forskjellige kjølerene. Har arctic extreme hybrid på mitt. VRM bikker 100'c under spilling.

Hmm, det er slett ingen dum idé! Det kan bli litt praktisk utfordrende å få til på alle modeller ? og særlig de hermetisk lukkede referansemodellene ? men definitivt en ting vi kan begynne å tenke litt mer på!

 

Nå trenger vi bare sammenligningen med en tilsvarende modell fra Asus, i GTX 780 (+Ti)

Hvorfor er ikke EVGA og Gigabyte sine 780-modeller med i disse grafene?

Og.... Hvorfor er det forskjellige resultater på alle(?) skjermkortene på disse grafene satt opp mot disse http://www.hardware.no/artikler/stortest-geforce-gtx-780/135649/3 ?

Hei! Her kan jeg faktisk svare på begge spørsmålene samtidig; Det kommer egentlig som følge av denne artikkelen ? hvor vi sjekker hvor mye nye drivere har å si ? og innen vi skrev den var vi nødt til å sende de to GeForce GTX 780-modellene vi satte opp mot hverandre i retur (akkurat som GeForce GTX Titan, som ikke er med i grafene om dagen av samme grunn). Vi planlegger dog å teste et par kraftkort fra det grønne laget, uten referansekjøler, om ikke så altfor lenge ;)

Test da 780 Classified ;D

Lenke til kommentar

Synes det ikke blir rett å diskutere støynivå på high-end grafikkort. Har man investert såpass mye at man er virkelig interessert i å ha en kraftig maskin til gaming, bør man også investere i vannkjølt GPU, CPU og kanskje chipset.

Dette har mye med støy å gjøre, men enda mer med lavere temperatuere og ytelse (overklokking).

Har selv HD 7990 med vannkjøling fra EKWB, og temperaturene sev ved 100% last (eksempelvis ved bruk av BOINC) er aldri over 45 grader på GPU.

 

Uenig, det er mange som bare vil ha et bra skjermkort uten planer om å overklokke eller vannkjøle, og som ikke ønsker at det skal støye som en jetmotor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det ikke blir rett å diskutere støynivå på high-end grafikkort. Har man investert såpass mye at man er virkelig interessert i å ha en kraftig maskin til gaming, bør man også investere i vannkjølt GPU, CPU og kanskje chipset.

Dette har mye med støy å gjøre, men enda mer med lavere temperatuere og ytelse (overklokking).

Har selv HD 7990 med vannkjøling fra EKWB, og temperaturene sev ved 100% last (eksempelvis ved bruk av BOINC) er aldri over 45 grader på GPU.

 

For øvrig enig med en del andre her, det er ikke nødvendigvis slik at entusiast komponenter bare blir kjøpt av de som kjører vannkjøling. Jeg forstår at du kanskje foretrekker det (og du har nok dine grunner), men det betyr ikke at alle andre burde gjøre det. Det som snakker mest i mot hva du sier er jo nettopp det at det eksisterer så mange forskjellige luftkjølte versjoner av skjermkort der ute, du kan da spørre deg selv om de i det hele tatt ville vurdert å produsere noe slikt om "alle" som skal ha disse kortene kommer til å bytte de ut med vannkjølingsblokker.

 

Man velger bare en "custom" vannkjølingsloop om man har mye penger til overs og allerede har mye kunnskaper rundt dette. Dette er ikke nødvendigvis sannheten med flertallet av gamers, noe som igjen kan sees på hvor populære kort som 280x og GTX 770 er, dette er kort som gir god ytelse for pengene og det er i denne prisklassen at de fleste befinner seg. Om folk så skulle finne på å øke budsjettet sitt litt så gjør de ikke det for å skaffe seg vannkjøling, men heller for å skaffe seg nettop ett av disse såkalte entusiastkortene. Det er heller ingen hemmelighet at folk vil ha en stille PC, da man vil høre det som utføres på PCen fremfor viftene på skjermkortet. Her kommer da mer effektive og stille fabrikkleverte kjølere inn i bildet og tilbyr en "bedre" hverdag uten bryet man kan få ved bruk av for eksempel vannkjøling.

 

Det er for øvrig flere ulemper med vannkjøling som du ignorer:

- Man sier opp retten til all garanti på varene man skifter kjøler på, samt at man selv er ansvarlig for eventuelle lekkasjer og feil som kunne skje. Dette er noe de fleste forbrukere ikke ville gjort.

- Om man allerede har kabinetter med liten plass eller ikke har plass til å skaffe seg store kabinetter så er det ikke sjans om at man kan montere opp en full vannkjølingsloop (selv om man kan plassere pumpe og reservoar i 5.25 bay)

- Sist og ikke minst det er ekstremt dyrt. Jeg har vurdert tanken på et slikt system lenge men om man skal ha et ordentlig system så må man punge ut med rundt 3000kr og dette er som regel en ekstra utgift de fleste ikke ville lagt inn i en PC.

 

Om jeg derimot skal se på saken slik som du gjør så kommer man jo også opp for store problemer ettersom det da ville vert veldig få som ville kjøpt disse skjermkortene og man hadde endt opp med økte priser (ettersom man ikke kan masseprodusere i samme skala lengre) samt at man ville stoppet utviklingen av skjermkort betraktelig, ettersom det rett og slett ikke ville være ett marked for dem lengre.

 

Det ble litt mye her, men så er det også så mye som kan sies at er feil med ditt utsagn. Det kan også stikkes hull i min utsagn, men jeg håper du forstår poenget mitt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...