Gå til innhold

Ser spillelementer i den virkelige verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

42 personer ja...

 

Det er ikke et ukjent fenomen at folk som gjør en ting mye får relasjoner til dette også utenfor den situasjonen. Men det er, for de aller aller fleste, heldigvis langt fra dette og til å miste grep om virkeligheten.

 

Mer spennende forsking hadde vært å se på dette på andre områder i tillegg til spill som f.eks bøker, rollespill (laiv og tabletop) og sikkert en del sportsgrener også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bah... Tviler på at det er så farlig. Jeg spiller ikke så mye egentlig, ikke i forhold til de som virkelig spiller mye(les: ungdommen :p ). Ser en del tv-serier of filmer. Innimellom merker jeg at jeg er så inne i spillet eller serien at jeg har en følelse av at verden rundt meg ikke er "ekte". Går over i løpet av noen minutter. Har aldri myrdet noen eller hatt noen trang til det for den saks skyld.:p

Lenke til kommentar

"En av testpersonene fortalte at han hadde sett helseindikatorer, som i et skytespill, over motstanderlagets spillere i en fotballkamp han spilte. En annen hadde grepet etter det han trodde var en spillkontroller, men som viste seg å være en sandwich. En tredje spiller hadde vurdert å bruke en krok som han hadde i spillet til å få tak i noe i den virkelige verden."

 

Du verden. Kanskje en slik studie burde begynt med en mental helsesjekk før de begynte?

Lenke til kommentar

Skjer meg og av og til. Viss eg er ute og køyrer bilen min etter å ha spelt racingspel ein stund, so kan eg plutseleg finne på å sjå opp til venstre for å sjå på mini-kartet...

 

I det tilfelle tror jeg også vi kan snakke om åpenbart naturlig funksjonalitet som på uforståelig grunn ikke har blitt tilbudt av billeverandørene. Det er så naturlig å ha den funksjonaliteten at du kunne ha sett etter den helt av helt eget initiativ uten å ha spilt bilspill først :p

Lenke til kommentar

 

[...] samt at de i korte øyeblikk fikk følelsen av at noen skulle til å skyte dem.

Det er verdt å merke at disse opplevelsene kun varte noen få sekunder, og ofte i situasjoner som kunne minne om spillene de hadde spilt.

 

Akkurat dette har vell meir med innøvd handlingsmønster enn speling i seg sjølv å gjere.

 

Eg kjenner sjølv igjen deler av denne tankemåten frå øvelser og drilling som eg har hatt i militæret, der det blei trent på å tenke over sine omgivelser med tanke på kvar eventuelle angrep kunne komme i frå og kvar ein kunne søke dekkning.

At personer som speler mykje krigsspel sitter igjen med den same overvåkenheita er vell ikkje overraskande?

 

Normalt sett så er jo slik drilling og øvelse ansett som noke positivt, f.eks i arbeidslivet der du trener på å utføre ei bestemt oppgave både raskt og effektivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha hele artikkelen er jo ren komikk selv om det seff hadde vært ekstremt praktisk med en health bar da, vet nøyaktig når du skal gå til legen og greier.

 

Ett lite tips til Forskere fra den Internasjonale spillforskningsavdelingen ved Nottingham Trent University i England, aldri tro at det blir noen seriøse forskningsresultater utifra svarene du har fått av å pusle litt med noen spørreskjemaer til en gjeng i størrelsesorden av en skoleklasse.

 

Det hele burde vel uansett gått rett i spam filteret til Teknofil og aldri nådd noen av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...