Gå til innhold

Kommentar: «Narkotikasiktet Stortingsmann» – Spillet bak kulissene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elden er en forsvarsadvokat som gjør sin jobb med å utfordre påtalemyndighet og derunder politiet, selv her hvor han ikke representerer en involvert klient. Han gjør således også her en god jobb ved allerede i innledningen å forsøke å skape et inntrykk av at en større aksjon mot narkotikasalg ved skoler er bygget opp i et forsøk på å hevne seg på en politiker. Tynt, men dette er ikke en rettssal, så la gå.

 

Men over til spørsmålet i ingressen; er det å ta medlemmer av lovgivende forsamling som bryter lovene de utformer for oss, og spesielt en del av lovgivingen som deres eget parti krever skjerping i håndhevelsen av, er det riktig bruk av overvåking? Jeg spør meg, hvis dette ikke er det - hva er riktig bruk da?

 

Nå oppfatter jeg det som om Eldens egentlige spørsmål er om informasjonsflyten mellom politi og presse, og der er det sikkert mye å ta tak i. Men det synes ikke som om stortingspolitikeren blir nevneverdig mere uthengt enn politiets egen mann som nå er siktet i en annen sak, og selv om jeg personlig mener samfunnet hadde vært bedre tjent med at folk forble anonyme i media inntil de var dømt, så ser jeg ikke at lovgivere som er siktet for lovbrudd fortjener noen spesiell varsomhet eller vern.

 

Det tenker at det trolig er problemer i vårt justisvesen som er mer presserende enn dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"samtidig tok en av de tilstedeværende et «skrytebilde» av hvem han var sammen med på sin mobil som ble sendt som SMS over telenettverket."

 

Siden dette er et teknologinettsted hadde det vært fint om det tekniske innholdet var riktig... (det er vel mulig å sende binære data over SMSer, men krever over 10 SMS for 1 kB)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å ha politikere med såpass enkle og menneskelige problemer som at de kjører for fort eller tar seg en joint. Det tyder på at de ikk er så ulike de vanige menneskene de er valgt til å representere.

 

Jeg tar en harsrøykende ung politiker, over Støre som lyver på TV, any day....

 

 

Synes det er mindre viktig at politikere skal være "like folket" enn at de faktisk er flinke til jobben, men denne saken er oppblåst, noe er jo dog eldens kommentar også kanskje i overkant konspiratorisk?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At en stortingspolitiker ikke kan tillates å bryte loven (selv om han er uenig i den) er lite kontroversielt. At politiet utøver politikk er derimot meget kontroversielt.

 

Vi har et skille mellom de fire statsmaktene som vi bør strebe etter å opprettholde. Vårt demokrati er basert på dette. Hvis krefter prøver å viske ut disse skillene, så er vi ute på feil vei.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det jeg bet meg merke i ved razziaane på Bergens-skolene var hvor velressigert dette var med media. Ikke minst hvor mange av de som ble tatt var lettet for å bli tatt... Nåje, det er nok en heftig modifisert versjon av virkeligheten. Merk, personlig ser jeg på hasj-røykere som nek, idioter og tullinger og er veldig glad for at vi har et hasj-forbud i dette landet. Men, jeg liker IKKE slike maktovergrep som politiet her begår der politiet opptrer som både den utøvende og dømmende makt i to-spann sammen med pressen. Her bør både politi og presse få smekk på fingrene så det holder etter!

Lenke til kommentar

På tross av sakens høyst aktuelle natur, synes jeg det er trist å se at det er dette som møter meg på "forsiden" av hardware.no. Altså h a r d w a r e. n o... smak på det igjen. Kanskje på tide for Tek å lansere en egen portal for slike kommentarer som denne og annet som tar opp ringvirkningner/konsekvenser av teknologi i samfunnet, eller hva med rett og slett under Tek.no. La HW.no være i fred. Det hadde vært fantastisk å bli møtt k u n av cpu, grafikkkort, hovedkort osv. når omtrent alle andre arenaer har blitt gjennompolitisert og alle har en agenda. Når det er sagt så har jeg stor interesse for denne saken, og mener absolutt at den har livets rett, bare ikke her.

Finnes det virkelig ikke en ny skjerm der ute å teste? HW.no!

Endret av Extantitus
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I dagens samfunn vil rettsystemet kunne beskytte individet når ordensmakten benytter unødig maktbruk, økonomiske overtramp eller frihetsberøvelse.

 

Imidlertid finnes det sørgelig liten beskyttelse mot gapestokken. Et redskap som flittig benyttes i maktens korridorer for å gjøre mus om til elefanter. Media blir som gale hunder når de får teften av fete typer og økte salgstall.

 

Sirkus til folket. Lik i manesjen.

Lenke til kommentar

Synes det er mindre viktig at politikere skal være "like folket" enn at de faktisk er flinke til jobben, men denne saken er oppblåst, noe er jo dog eldens kommentar også kanskje i overkant konspiratorisk?

 

AtW

 

Penget er ikke at de skal likes, men at de skal ha et genuint forhold til, og forståelse for de dem representerer. Folk som ikke har rørt en joint, ikke har lappen eller bodd utenfor oslo, har ikke begrep om hvordan best behandle, forstå og representere disse personene.

 

Det er også en av grunnene til at jeg missliker sterkt at politiker er blitt et yrke, hvor jus og økonomi er det som står på toppen. Samferdselsministeren burde ha erfaring med veg og trafikk, men i realiteten har personen såvidt lappen, og kjører bare bil når de skal på hytta. De har dermed ikke begrep om hverdagen til de som feks jobber på veien.

 

Men ja, Eldens kommentar er i overkant konspiratorisk, men det er på sin plass. her går media, og polti inn og effektivt torpederer en persons politiske kariere, basert på et minimalt lovbrudd.

 

De virkelige kriminelle har skjorter og slips :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Synes det er mindre viktig at politikere skal være "like folket" enn at de faktisk er flinke til jobben, men denne saken er oppblåst, noe er jo dog eldens kommentar også kanskje i overkant konspiratorisk?

 

AtW

 

Penget er ikke at de skal likes, men at de skal ha et genuint forhold til, og forståelse for de dem representerer. Folk som ikke har rørt en joint, ikke har lappen eller bodd utenfor oslo, har ikke begrep om hvordan best behandle, forstå og representere disse personene.

 

Det er også en av grunnene til at jeg missliker sterkt at politiker er blitt et yrke, hvor jus og økonomi er det som står på toppen. Samferdselsministeren burde ha erfaring med veg og trafikk, men i realiteten har personen såvidt lappen, og kjører bare bil når de skal på hytta. De har dermed ikke begrep om hverdagen til de som feks jobber på veien.

 

Men ja, Eldens kommentar er i overkant konspiratorisk, men det er på sin plass. her går media, og polti inn og effektivt torpederer en persons politiske kariere, basert på et minimalt lovbrudd.

 

De virkelige kriminelle har skjorter og slips :)

 

 

Jeg sa ikke at de skulle likes, men at de skulle være like. Forskning viser at intelligente folk er vesentlig bedre til å sette seg inn i andres situasjon. Bare fordi det er mange kjøtthuer i landet, så betyr ikke det at vi trenger kjøtthuepolitikere. Men jeg er forsåvidt enig i at det er litt for mye av kvasi-vissvass-yrkene studiene jus og økonomi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikkje greia. Det er jo sikkert fleire brukara som er sikta som følge av bevis politiet har funne mens dei bygde saken mot bakmennene. Forstår godt at politiet må gå etter kunder når dei ruller opp eit nettverk for salg og distribusjon. Dei må jo gå etter alle parter i ein sak og ikkje kun dei som har gjort den mest kriminelle handlinga.

 

Elden hjelper berre til å fyre opp under mediene ettersom det er dei som fokuserer på høgres stortingsrepresentant og ikkje politiet. For politiet er han nokk like viktig som alle andre kunder i denne saken.

 

Forstår virkelig ikkje korfor noken blander inn DLD. Dette er jo avlytting som er godkjent av domstolane og har ingenting med DLD å gjere. Denne typen ting pågikk jo lenge før DLD var et faktum.

Lenke til kommentar

Sykt om de har foret journalister med info og dermed lagt opp en felle. "Tilfeldigvis" et intervju dagen før hvor man spør om synspunkt rundt cannabis. For så at han pågripes dagen etter, nettopp for cannabis. Det er litt for drøyt til å bare være tilfeldig...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Han burde heller ikke ha tilstått noe som helst. En melding om å røyke hasj er ikke bevis for noe som helst. Jeg eller en kamerat kan skrive at jeg drepte Kennedy i en SMS, betyr ikke at jeg gjorde det. Og skal de ha prøve av noe så får de da ta det gjennom advokat og vise han hjemmelen som sier at han MÅ avgi en prøve. De bygger opp et press under avhør, men man må ikke si noe som inkriminerer en selv. Da kan man høflig avslå å si verken ja eller nei. Klare Ja eller Nei, fører begge til trøbbel. Er ikke ulovlig å være usikker eller huske dårlig.

 

Men de lukter jo politikerblod så da bringer de vel inn hele CSI-teamet for å DNA teste en joint, hårprøver og full pakke. Ting de aldri hadde giddet med en vanlig friker. Her skal det fåes en dom!

 

Slutt å gi etter som en våt serviett. Ja han onkelen er skummel og du vil ikke sove på glattcelle i natt, men er ikke det å redde rullebladet verdt en ubehagelig natt? Trenger ikke takke ja til første "kompis"-tilbud om bot og vandalisert rulleblad. "Blir mye enklere for deg å bare tilstå nå. Ellers blir det mer trøbbel. bla bla bla". De er utrolig flinke til å selge trøbbel til folk de i utgangspunktet har fint lite på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...